Hur bör en vinterhage vara? Läs detta.

E

Exmoorponny

Jag står i ett stall som har både sommarhage, sjukhage och en "vinter" hage.

Sommarhagen är stoor och slät mark men mycket buskar och träd runt om.
Jättefint.

Sjukhagen har slät mark och inga träd runt om. runt 40x20 stor.

Men. Vinterhagen har fullt med träd runt om den är även full utav stenar i alla storlekar från ca 5 cm till 50 cm höga och breda.
Hagen är ca 15-20 meter bred och runt 60-70 meter lång.
Kan ta fel på måtten men den är mer avlång än bred.
Jag hade själv problem att ta mig runt pga växtligheten och alla stenar och stockar.

När min och en till häst stod i den hagen så skulle jag fylla på vatten. Hästarna tyckte att det var lite kusligt med vattenslangen och sprang åt sidan men slog direkt i stenarna.
Detta var alltså för ca 1 mån sedan.

Vid öppningen är det inget sten alls men runt om är det fullt av dem, speciellt i mitten, man hör hur hästarna slår i hovarna när dem går.

Jag är nu rädd att min skall skada sig i den i vinter varav jag ville att han skulle gå i sjukhagen som är lite mindre, men det fick han ej.

Det går inte att få bort stenarna eftersom det krävs grävmaskin och det kan inte åka upp där vid hagen.

Så..
Jag tycker en vinterhage skall vara slät eftersom setnarna kan gömma sig under mycket snö och hästarna bryta benet.

Stallägaren verkar inte bry sig om att den är full med sten.

3 hästar skall gå i den i vinter. b-c och d ponnys.


Överväger att till vintern flytta.
Sjukhagen får ej användas då den kan bli lerig och leran rinner ut på sidorna.
Men den passar min bättre + att jag vill ha hösilage på vintern.
 
Sv: Hur bör en vinterhage vara? Läs detta.

Hagar ska ha en bra kvalitet och storlek oavsett vilken årstid de används! Jag skulle inte släppt mina hästar i en sån hage som du beskriver!
 
Sv: Hur bör en vinterhage vara? Läs detta.

Hej.
Vad bra att fler tänker som mig.

Jag har sagt det från den dagen jag såg hagen att där går INTE min häst på vintern.

Letar ett annat bättre stall som även har ridbana vilket vi behöver.

Jag tycker också att en hage skall vara lämplig för årstiden plus att hästen skall kunna utföra alla gångarter utan problem.
 
Sv: Hur bör en vinterhage vara? Läs detta.

Inte jag heller. Fullt med stenar i hela hagen känns inte som ngn drömhage direkt...
 
Sv: Hur bör en vinterhage vara? Läs detta.

Jag går som kärringen mot strömmen och önskar mig stora, kuperade hagar.
Vi har trädhagar (toppen!) som vinterhagar dock inte speciellt steniga (vi lyfter ut stenar som kommit upp efter tjälen).

Hästarna lär sig lyfta på benen när det är lite kuperat och skogsmark blir inte fullt lika nedtrampat som ängsmark. Men det finns ju förstås en måtta på allt.
 
Sv: Hur bör en vinterhage vara? Läs detta.

Kuperade hagar, ABSOLUT! :) men det som TS beskriver låter mer som ett stenbrott...
 
Sv: Hur bör en vinterhage vara? Läs detta.

jag skulle aldrig ha mina hästar i en hage med massa sten. :crazy: hästar är bra på att skada sig, man behöver inte be om skador...

lite buskar, backar, träd eller tuvor är inga problem men sten och hålig mark med mkt trädstubbar (typ hogstfält, har sett hästar i såna hagar) är inte bra!
 
Sv: Hur bör en vinterhage vara? Läs detta.

Håller med dig.
Ju mer kuperat, ju bättr elyfter hästarna benen.

Men med måtta givetvis.
 
Sv: Hur bör en vinterhage vara? Läs detta.

En liten undran. Varför flyttade du till stallet om du inte ville stå i deras vinterhagar?

Paniklösning eller en tro att du skulle kunna stå i sjukhagen?
Hur stor är sjukhagen?
 
Sv: Hur bör en vinterhage vara? Läs detta.

Jag hade aldrig släppt min häst i en sådan hage. Det är bara en tidsfråga innan de skadar sig..:crazy:
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 039
Senast: lillamy73
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 940
Senast: NotlikeI
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 371
Anläggning Hej. Har ca 2 ha åker. Jag skulle vilja anlägga en ridväg runt om, och ha en hage i mitten. Helst vill jag också ha en liten ridbana...
Svar
3
· Visningar
4 249
Senast: Blomskan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp