Intressanta synpunkter
@Lovisaleonora och
@Monstermom
Jag tycker det är fascinerande hur saker förändras när vi vet mer om dem än tidigare. För mig, som lätt blir kategorisk och väldigt
Det är faktiskt jätteintressant. Jag funderade en del över det i samband med Knausgårds beramade cyklopinlägg i debatten. Han är en favoritförfattare, men i den debattartikeln var det en del jag inte alls höll med om.
Jag kom dock inte fram till mer än att han får fortsätta vara en favoritförfattare - med en debattartikel där det finns en del jag inte alls håller med om
Däremot finns det förstås åsikter hos folk som skulle ge mig värre kallduschar än så. Igår blev det lite jobbigt att jag länge hade en mobilsignal av Dr DRE, när jag såg en rubrik om att han börjat be kvinnor han misshandlat om ursäkt.
Hade jag inte redan ersatt honom med Zorba för länge sen hade jag gjort det nu. Men å andra sidan visste jag ju redan innan att amerikanska hiphopare ofta är arslen textmässigt så nån högoddsare var det ju inte.
"svart/vit" i mitt tänkande tycker jag det är svårt att dra rimliga gränser på när det är för olikt och bara nyttigt olikt. För en vill kanske inte bara ta del av saker som är gjorda av någon som tycker i princip lika? Samtidigt känner jag inte att jag vill påverkas av eller stötta andra som inte tror på ex allas lila värde.
Tycker nog att man måste se författaren i sin kontext innan man dömer: Nutid eller historisk? Stor skillnad i bedömningen av en åsikt beroende på tidsanda... Vilket land kommer författaren ifrån? Också det är en kontext man som läsare måste ta hänsyn till. Vilket yrke, vilket liv och vilka erfarenheter har lett fram till att författaren gör det ställningstagande som denne ger uttryck för i sin text?
Finns det trovärdiga, logiska och sannolika förklaringa med sin grund i konteten måste jag säga att man inte kan eller får döma någon utifrån en text som ger uttryck för en åsikt som skiljer sig från ens egna. Jag håller alltså med Mandalaki om vad hon säger om sin favoritförfattare - men i mitt fall då utifrån en mindre, i mina ögon, korrekt text en favoritförfattare jag själv har råkar ha skrivit.