Hur betydelsefull är någons åsikt

Intressanta synpunkter @Lovisaleonora och @Monstermom

Jag tycker det är fascinerande hur saker förändras när vi vet mer om dem än tidigare. För mig, som lätt blir kategorisk och väldigt
Det är faktiskt jätteintressant. Jag funderade en del över det i samband med Knausgårds beramade cyklopinlägg i debatten. Han är en favoritförfattare, men i den debattartikeln var det en del jag inte alls höll med om.

Jag kom dock inte fram till mer än att han får fortsätta vara en favoritförfattare - med en debattartikel där det finns en del jag inte alls håller med om :D

Däremot finns det förstås åsikter hos folk som skulle ge mig värre kallduschar än så. Igår blev det lite jobbigt att jag länge hade en mobilsignal av Dr DRE, när jag såg en rubrik om att han börjat be kvinnor han misshandlat om ursäkt. :meh: Hade jag inte redan ersatt honom med Zorba för länge sen hade jag gjort det nu. Men å andra sidan visste jag ju redan innan att amerikanska hiphopare ofta är arslen textmässigt så nån högoddsare var det ju inte.

"svart/vit" i mitt tänkande tycker jag det är svårt att dra rimliga gränser på när det är för olikt och bara nyttigt olikt. För en vill kanske inte bara ta del av saker som är gjorda av någon som tycker i princip lika? Samtidigt känner jag inte att jag vill påverkas av eller stötta andra som inte tror på ex allas lila värde.

Tycker nog att man måste se författaren i sin kontext innan man dömer: Nutid eller historisk? Stor skillnad i bedömningen av en åsikt beroende på tidsanda... Vilket land kommer författaren ifrån? Också det är en kontext man som läsare måste ta hänsyn till. Vilket yrke, vilket liv och vilka erfarenheter har lett fram till att författaren gör det ställningstagande som denne ger uttryck för i sin text?
Finns det trovärdiga, logiska och sannolika förklaringa med sin grund i konteten måste jag säga att man inte kan eller får döma någon utifrån en text som ger uttryck för en åsikt som skiljer sig från ens egna. Jag håller alltså med Mandalaki om vad hon säger om sin favoritförfattare - men i mitt fall då utifrån en mindre, i mina ögon, korrekt text en favoritförfattare jag själv har råkar ha skrivit.

Om en författares (politiska?) åsikter spelar roll för mitt eventuella läsande.
Jo, det gör det ju ibland, beroende på innehåll i boken/musik et c.

Om författaren låter berömma ex.v. nazism eller liknande, så har jag svårt att läsa. Likadant om ren kommunism glorifieras.

Å andra sidan kan jag ha ännu svårare att läsa exempelvis Liza Marklund. Hennes politiska syn speglas antagligen av hur hon beskriver huvudpersonen - som i mina ögon bara blir en schablonaktig gnällspik. Det blir för mycket socialt synd om huvudpersonen för att jag ska stå ut att läsa eländet...

Jag läser å andra sidan gärna Guillou. De åsikter som läggs i hans knä som "mansgris" och så vidare, tycker jag inte skiner igenom i det han skrivit.

Naturligtvis spelar en författares,musikers politiska inställning en roll för mig.
Men det hindrar mig inte att med nöje läsa deras böcker eller lyssna till deras musik.
Självklar är jag medveten om att både min och deras politiska inställning färgar min upplevelse av verket.
Det kan tvärtom tillföra en extra krydda. Att exempelvis läsa om hur Speer skriver ner sin roll i tredje riket samtidigt som man via rena fakta vet att han trots allt hade spelade en viktig roll ger ytterligare dimensioner. Samma sak när det gäller Guillou, som ren spänningslitteratur funkar de bra, men naturligtvis lyser hans egen livsinställning igenom.
En av de få böcker jag verkligen fick jobba för att läsa igenom var Hitlers, min kamp. Tradigare och mer förvirrad bok är svårt att finna. Tänk om fler hade läst den när den kom ut, och begripit den.
Då hade han aldrig uppnått den maktposition han lyckades uppnå.

I en närbesläktad diskussion ang att välja bort lokala företag som uttrycker stark rasism fick jag mkt mothugg då politisk frihet och yttrandefrihet var otroligt viktigt för samhället. Detsamma gällde föreningar vars ledning på fritiden var politiskt engagerade rasister. Intressant då att det tydligen är ok att välja bort författare och musiker.

Jag väljer gärna aktivt att ekonomiskt stödja folk vars åsikter jag starkt ogillar.

I en närbesläktad diskussion ang att välja bort lokala företag som uttrycker stark rasism fick jag mkt mothugg då politisk frihet och yttrandefrihet var otroligt viktigt för samhället. Detsamma gällde föreningar vars ledning på fritiden var politiskt engagerade rasister. Intressant då att det tydligen är ok att välja bort författare och musiker.

Jag väljer gärna aktivt att ekonomiskt stödja folk vars åsikter jag starkt ogillar.

Fast alltså, det är ju fritt att välja att stötta folk eller ej också. Jag menar ju inte på något sätt att författare ex inte får ha sina åsikter - för de får de givetvis oavsett vad jag tycker om dem och så länge de håller sig inom lagen - men det betyder ju inte att jag vill vara en del i att åsikterna sprids. Så det är väl samma med affärer/föreningar etc - du har ju full rätt att välja vad du vill stödja eller ej baserat på dina och andras åsikter, men de har ju också rätt att ha åsikterna.

Finns det trovärdiga, logiska och sannolika förklaringa med sin grund i konteten måste jag säga att man inte kan eller får döma någon utifrån en text som ger uttryck för en åsikt som skiljer sig från ens egna.

Jag tänker att det kanske inte handlar så mycket om att döma författaren utan mer om huruvida det är förenligt med ens egna uppfattningar och vad en själv vill stödja. För att ta ett exempel - en författare är abortmotståndare och tack vare sin position som skribent når denne ut till fler än om det hade varit en "vanlig" person. Då funderar jag på om det är så att jag vill vara delaktig i att den här författaren får ännu mer framgång och därigenom får ännu mer gehör för sina åsikter när de så uppenbart strider mot mina egna. Jag funderar också på om jag kan läsa hens böcker utan att läsa in abortmotstånd när jag vet om att det grundläggande åsikten finns där.

Det handlar alltså inte, för mig, om att författaren inte får ha sina åsikter utan hur jag väljer att förhålla mig till dem och om jag vill vara en del i att författaren når ut med sitt budskap. typ.

Jag funderar vidare på det här med att stödja/ta del av andras åsikter - "borde" jag kolla upp sådant mer innan jag läser en författare? Det här var ju helt uppenbart något som blev rätt stort för mig, så frågan är om det är hyckleri att inte kolla upp och läsa allt jag känner för att läsa just då. Och sen bara låta författarna vara som de är utan att jag tänker på dem mer än om det kommer fram något som känns oförenligt med mig själv.

Jag tänker att om jag börjar välja böcker utifrån bakgrundsinfo om författarna så riskerar jag ju att bli dels påverkad innan jag läser och själva läsupplevelsen färgas av min bild av författaren - dessutom så blir det ju problematiskt om jag bara väljer litteratur vars skapare stärker mina åsikter enbart och inte ger några nyanser.

Samtidigt så är jag inte så himla intresserad av att vara en del i att någon med främlingsfientliga åsikter blir känd och får mer utrymme i debatter och dylikt (snacka om att jag ger mig själv som läsare stor betydelse för en enskild författares framgång :D).

Alltså, det är inte lätt att börja fundera över saker som jag knappt ägnat en tanke tidigare och iom mitt svart/vita-tankesätt så blir det inte helt lätt att förhålla sig på ett bra sätt. Så det är guld värt att läsa om andras funderingar och resonemang :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka