Hur beräknar

Sar

Trådstartare
man bäst hösilagemängden en häst (halvblod ca 550 kg) får i sig när den går på lösdrift med fri tillgång? När det blir kallare märker man att de äter extra mycket men man ser också skillnader mellan olika hästar. När ts-halten är låg så måste de ju dunka i sig en hel del för få i sig tillräckligt med näring, var ligger den övre gränsen på hur mycket en häst klarar av att äta per dag? Tacksam för svar

Sv: Hur beräknar

Hästar reglerar behovet av ensilage själva om det är kallt behöver de mer och om behovet av någon mineral skulle öka. Kan ingen övre mängd de kan få i sig... En normal häst äter tills den blir mätt, precis som på sommaren.

Sv: Hur beräknar

Jo, men hur ska jag kunna räkna ut en fullgod foderstat med så osäker uppskattning på mängden? Då jag fodrar ett dräktigt sto känns det extra angeläget att "hamna rätt", speciellt de 3 sista månaderna.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 103
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
726
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka