Hur bantar man bäst?

Sar24BB66

Trådstartare
Hej! Jag har en islandshäst som var överviktig redan när han kom till oss och som vi har försökt banta med mindre mat och mycket motion. Han var en ridskole/terapiponny innan han kom till oss. Dock har han varit sjukledig av och till under vintern och inte kunnat ridas, dessutom tycker jag inte att han magrade mycket ändå trots mindre mat och mer motion. Nu är han frisk igen, och ska börja sättas igång. Vi har tidigare haft en kinkig häst där det bara handlade om att få honom att gå upp i vikt, så det här är något nytt för oss. :) hur bantar man bäst, om man inte vill svältbanta, inte vill ha magsår och inte har möjlighet till att rida oftare än en gång per dag? Han får 6 kg nu uppdelat på fyra mattider (2-1-1-2). Hur ska man göra med kvällshöet, han äter väldigt snabbt och står ju sen hela natten utan mat...:crazy: slow-feeding är inte ett alternativ, vi testade det och båda våra hästar blev svettiga av stress. Vanligt hönät hjälper inte, han stressar och äter dessutom nästan snabbare upp höet än utan. Gillar annars också inte hönät. Höet är grönt och fint, ganska näringsrikt...andra hästen behöver dock bra hö...har stallet på egen gård. Tacksam för svar! :)
 
Sv: Hur bantar man bäst?

Man börjar med att analysera sitt grovfoder och räkna ut en foderstat.
Sedan ser man till att energi in är lägre än energi ut, dvs att det går åt mer energi än vad som kommer in.

Hur länge har hästen stått på liten grovfodergiva? De kan bli stressade om de inte är vana vid en mindre mängd. Blanda in halm? Och givetvis, inget kraftfoder.
Du tror inte hästen kan vänja sig vid slow-feednät?
 
Sv: Hur bantar man bäst?

Tack för ditt svar! :) hur gör man en höanalys? :crazy: här omkring är det ganska ovanligt att det görs...
Vi har minskat grovfodergivan stegvis så att han ska vänja sig. Halm är en bra idé, grannen med kor borde ha! :idea: :) men blir de inte tjocka av halm, eller..? Kraftfoder får han dock lite, mest för att den andra får. Men detta ska jag då börja lämna bort.
Kan hända att han skulle vänja sig, men i grannstallet har de haft slowfeeding en längre tid till en av hästarna som också är ett matvrak, och den är helt sönderstressad...:crazy: min veterinär håller också med mig om att slowfeeding nät inte alltid är bra. Så det vill jag nog inte använda. :crazy:
 
Sv: Hur bantar man bäst?

Man beställer ett provkuvert från valfri firma (googla). Sen tar du strån från så många balar som möjligt, öppna balarna så du får med ev blad också.

Sen följer du instruktionerna från provföretaget.
 
Sv: Hur bantar man bäst?

Förutom att mängden strå tillgodoses så måste man även säkerställa att hästen får sina näringsbehov täckta, det vet du som sagt inte med mindre än att du har en analys på ditt grovfoder.

En häst kan svullna i buken pga näringsbrist, och för ögat då se fet ut. Speciellt när det handlar om islandshästar som är mycket duktiga på att utvinna näring ur grovfoder genom att deras tarm är 1 m längre än för många andra raser. Då är det främst energin som de utvinner extra bra i grovfoder, varför det är viktigt att veta hur mycket protein hästen också får i sig.
 
Sv: Hur bantar man bäst?

1,5 kg ts/100kg häst och dag är väl det rekomenderade intaget av grovfoder för att magen ska må bra?!
Halm fungerar utmärkt att ge både som utbyte mot hö och som giva utöver höt. Det beror ju lite på hur kraftigt höt är.

Lägg inte maten i en hög utan strö den över så stor yta som möjligt. Då får hästen "beta" istället för att bara glufsa i sig maten.
 
Sv: Hur bantar man bäst?

För att vänja honom vid nät kan du ge en del på marken, kankse som Kallebus sa, och en del i nät.
Använd ett viktmåttband/vanligt måttband och mät hans hull varje vecka, så har du stenkoll på om han går ner eller till och med upp.
 
Sv: Hur bantar man bäst?

Ge hästen en giva hö på golvet samtidigt som hönätet till en början, så slipper han frustrationen över att den hett efterlängtade maten är så svårtillgänglig. Då kan han äta sig mätt och sedan börja pilla i nätet när han lugnat ner sig.

Du kanske t.o.m. måste öka högivan till natten en period, men det kan det ju vara värt i längden om du får nätet att funka. :)
 
Sv: Hur bantar man bäst?

Om han blir stressad av hönät så lägg halm i nätet så blir det kanske mer pyssel utan stress när höt är uppätet.
 
Sv: Hur bantar man bäst?

Jag bytte ut en del av höt till halm (0,5 kg hö blev 1 kg halm ungefär och han äter inte jätte mycket halm så det blev fri tillgång både inne och ute på halm), det blev inte mer motion än vanligt utan mest skritt och gå i skogen, klättra i backen o.s.v. Det har gett resultat och det syntes när pälsen försvann när jag klippte honom. Har även mätt runt magen och den var mindre även med päls på typ 2 dm. Han får inte mat i nät, eftersom han äter det lika fort utan.

Det tar ju tid att banta häst. Jag började i september/oktober med det på ponnyn, och det var i slutet av december som det syntes på måttbandent (jag kollade cm runt magen på olika ställen, men inte regelbundet) och när pälsen åkte av synts det för ögat. Jag har analys på höt, dock inte på halmen då den köps på olika ställen, en bal i taget.
 
Sv: Hur bantar man bäst?

Varianten att äta med betesreducerare finns ju också, fast jag vet att det inte funkar på alla hästar, det finns ju de som vägrar ha en sådan på sig.

Vårt lilla welshsto, som har haft fång två gånger och har hur lätt som helst att lägga på hullet, fungerar bra med det, även när det gäller grovfoder. Det tar långt tid för henne att pilla i sig höet, det går åt energi av att joxa med det, så när hon går med betesreducerare regelbundet är hon smal och fin. Dock tycker man ju synd om hästen att behöva ha en sådan för jämnan, så långa perioder vintertid slipper hon den. Och blir då genast tjock ....
 

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 848
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 495
Senast: BIMM
·
Foder & Strö Har försökt knåpa och funderat mycket över det här med foderstat till hästen. Som många andra i landet så har även jag haft problem med...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: HannaZ
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 706
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp