Hur bantar jag en häst?

D

Diggemon

Jag har alltid haft svårgödda hästar men står snart med en extremt lättfödd häst. Hur gör man när man bantar en häst? Tyvärr kommer jag inte att ha tillgång till analyserat grovfoder för än till hösten, så hon får väl vara tjock tills dess...

Hästen i fråga är ett ardennersto på 8 år. Hon har inte gjort något vettigt i hela sitt liv och det första jag tänkte börja med är att promenera henne. Till sommaren kommer hon ridas in och även körträningen kommer då påbörjas. Hon väger i dagsläget ca 750 kg (uppskattad vikt) och borde nog gå ner en sådär 100 kg. Vad kan hon ha för energibehov?

Hur gör jag för att det inte ska bli för lite grovfoder i foderstaten? Jag antar att ett hö med kvot runt 6 vore bra, fast med låga värden på både energi och protein, men det är ju lättare sagt än gjort att tillverka...

Hjälp mig!
/ Digge
 
Är ingen expert på foderstat men så här har jag gjort med min "bulle". Hbl -91 valack 167 manken enligt "måttband" ca 640 kg vilket jag tycker är ca 70-80 kg för mkt. Nu har han inte gått så mkt det senaste året då jag nyligen fått barn så han satte en rejäl "buk" i sommar. SUCK! Har räknat ut hans energibehov efter den vikt jag vill ha ner honom till. Läste detta i en foderuträkningsbok, även min experthjälp sa detta. Denna foderstat började jag med i okt-03 och ser faktiskt redan resultat samt att han går mkt mkt mera nu, vilket också bidrar till fetmaminskning... ;) Grovfodret är enligt min uppfattning stommen i hela foderstaten och skall utgöra den större delen. Höanalys är ju också ett måste for korrekt foderstat annar så får man ju gissa och det kan ju bli helt fel.Men som sagt jag é ingen expert,..ännu ;)..
 
För att bantningen garanterat ska ge resultat är en analys nödvändig. Du har ingen möjlighet att ta analys själv, iaf på energi och protein (vilket är det viktigaste)? Det är mycket lättare att hålla koll på proteinet (och energin) då.

Så här gjorde jag när jag bantade min kille efter sommarbetet. Han kom in med en rejäl buk som mest berodde på proteibrist samt att man fick leta efter revbenen under ett rejält fettlager.
Jag la energin på hans underhållsbehov i en månad och red samtidigt ordentligt. Proteinet la jag på en nivå som låg över den proteinnivå han skulle haft i en "normal" foderstat (blev en kvot på 8). Det är viktigt att man inte drar ner på proteinet oxå. Därför är det så viktigt med analyserat grovfoder.
Efter en månad ökade jag energin med 3 MJ och höll kvar proteinet. Efter ytterligare ökade jag med 3 MJ och ökade proteinet för det visade sig att det var för lite.
Första ökningen gjorde jag för att han blev trött. Andra ökningen gjorde jag eftersom jag nästan var hemma. Idag ligger jag på 10 MJ över bantningsnivån (pratar enbart om energin) när hästen är i träning. Vid promenadridning ligger jag på 5 MJ över bantningsnivån. Detta funkar kanon på min häst (oxå kallblod).

Hoppas du förstod något av mitt svamel. För mig tog det från september till början av december innan jag var hemma. Idag är han otroligt fin i kroppen.
Lycka till med din bantning!

//Alice
 
Varför har du inte möjlighet att ta en analys nu? Analys på energi och protein kostar 300kr plus moms (vid Hjortens lab) så den summan är ju inte omöjlig att spara in genom att istället kunna optimera sin utfodring (så räknar jag det) och så dessutom du har någon du kan dela kostnaden med?

Iallafall, vi har två lättfödda hästar som vi sliter som attan med att banta och vad jag har insett så här långt är att ju mindre mat hästen skall ha desto viktigare med analys. Man hamnar sååå lätt alldeles för högt på energin och för lågt på proteinet. En häst som skall ha mycket mat får ju ofta också en hel del kraftfoder till och då far ju också proteinet upp med det (dom flesta kraftfoder har ju högre kvot än 6 mellan smrp och energi) och det är lättare att kolla med ögat om man skall ge mer eller mindre mat. När man har en lättfödd häst skall den ju ha lite mat och dit hör inte en massa kraftfoder och man får helt andra marginaler.

Vårt hö innehåller 8 MJ energi och 32 g smrp så om vi skulle försöka banta våra hästar "traditionellt" genom att ge dom underhållsbehovet av hö och så lite mineraler till så skulle vi inte lyckas... Vi har en kvot på 4 i höt så vi skulle hamna rejält fel. Jag tycker analysens kostnad var väl investerade pengar! (Dessutom behövde vi inte vår dyrt inköpta mineralmedel så hade vi analyserat innan hade vi sparat in nästan halva kostnaden direkt där).
 
Nej jag kan inte analysera fodret nu då hon kommer få ensilage. Detta finns i storbalar och jag kan inte öppna ett antal för att de sedan ska förfaras. Det är även väldigt varierande kvalitet på de, så jag kan inte ta av en och skicka på analys. Kostnaden skulle jag heller inte kunna dela med någon då personen i fråga som hästen ska stå hos tycker det är oviktigt vad man ger sina djur för mat (nu ser jag dock inte kostnaden som något hinder). Just av dessa anledningar kommer hon inte bantas för än till hösten då vi kommer ha henne i eget stall, med eget, analyserat, hö.

Fram till sommaren kommer hon äta som vanligt. Jag är väl medveten om att analys krävs för att veta vad hästen får i sig. Nu tror jag inte att hon kommer må särskilt dåligt av att äta oanalyserat grovfoder ett par månader till då hon ALDRIG i hela sitt liv har haft en anpassad foderstat.

Under våren kommer hon inte att motioneras mer än varannan helg (när vi är där), jag ser det däremot nödvändigt att hon får en ordentligt anpassad foderstat när hon skall börja motioneras, men under sommaren får betet duga.

/ Digge
 
Vilka utför analyser? Vet att man kan lämna in på granngården/odal men jag har inte det runt knuten direkt. Finns det något ställe på internet där man ser kostnader samt att man kan skicka till för analys?
 
Men när man har rundbalar så tar du ju lite tussar varje gång du öppnar en bal och så lägger du in det i frysen.
När du sen har från ett par balar tar du fram allt från frysen som du samlat ihopa och så skickar du iväg det.
Och även om balarna inte kommer från samma fält så får man ett medelvärde.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 584
Senast: Fazeem
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 064
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 443
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 477
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp