Hur är det med vetekli och föl?

Masse

Trådstartare
För några år sedan var det någon här som påstod att man inte skulle ge föl vetekli enligt någon forskning som aldrig redovisades. Anleningen var att fölen då skulle få pålagringar på lederna.
Är det någon som vet hur det är egentligen med detta?

Sv: Hur är det med vetekli och föl?

Min hovslagare sa att man skulle vara försiktig med protein till växande föl, pga att dom kunde få pålagringar eller lösa benbitar iom att dom växer för fort. Jag är osäker ang detta, men lite kli är ju säkerligen inte farligt..

Sv: Hur är det med vetekli och föl?

Proteinöverskott ger inte skelettrubbningar hos unghästar. Energiöverskott kan dock göra det.

Kli är inte världens bästa foder för växande häst. Det stör upptaget av flera mineraler på en svåröverskådligt sätt. Små mängder har säkert ingen betydelse men man bör använda ngt annat som proteinfodermedel. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!