Hur anlägger man en bädd?

Jag strödde ett lager med foderkalk i boxen och det strömedel jag använde över. :) En del använder stallosan, eller släckt kalk under bädden.

Hur gör du/har du fått lära dig att göra, själv?
 
Stalosan i botten, sen torv, lägger in 4 balar torv i en 12 kvm box till en början. Sen vattnar och stampar jag hela bädden i omgångar. Efter det låter jag hästen stå på bara torven i ca 1 vecka, lägger in mer torv vid behov och jämnar till bädden. När bottnen är stabil lägger jag på det strömaterial jag vill ha på toppen, tex halm. Mockar ut allt bajs varje dag och tar kissfläckar vid behov om bädden inte klarar av att ta hand om det.

Nu har jag en riktigt grisig häst så det är rätt mycket jobb att hålla hennes bädd ordentligt under hela vintersäsongen. Ibland måste jag lyfta upp hela eller delar av toppströet och justera torvbädden i botten.
 
Stalosan i botten, sen torv, lägger in 4 balar torv i en 12 kvm box till en början. Sen vattnar och stampar jag hela bädden i omgångar. Efter det låter jag hästen stå på bara torven i ca 1 vecka, lägger in mer torv vid behov och jämnar till bädden. När bottnen är stabil lägger jag på det strömaterial jag vill ha på toppen, tex halm. Mockar ut allt bajs varje dag och tar kissfläckar vid behov om bädden inte klarar av att ta hand om det.

Nu har jag en riktigt grisig häst så det är rätt mycket jobb att hålla hennes bädd ordentligt under hela vintersäsongen. Ibland måste jag lyfta upp hela eller delar av toppströet och justera torvbädden i botten.
Min "vita dam" var också en äkta gris. Så jag kunde aldrig ha riktig bädd. Utan jag fick oftast "mocka hela boxen ordentligt", dagligen. Där jag plockade ut högar och lösa pluttar, kastade upp torra ströet längs väggarna tills betonggolvet kom fram, kratta ut ströet och fylla på till önskad nivå. :p
 
Min "vita dam" var också en äkta gris. Så jag kunde aldrig ha riktig bädd. Utan jag fick oftast "mocka hela boxen ordentligt", dagligen. Där jag plockade ut högar och lösa pluttar, kastade upp torra ströet längs väggarna tills betonggolvet kom fram, kratta ut ströet och fylla på till önskad nivå. :p
Ja det är kämpigt med grisarna. Jag får emellanåt försöka lappa ihop bädden och fylla på med ny torv där det blivit hål i bottnen för att hästen har rivit upp en stor kaka. Allt kissigt material som kommer upp till ytan kastar jag ut. Min häst är rejält stor och när hon ligger så tar hon spjärn med hovarna i bädden vilket gör att hon trycker upp stora vallar med strömaterial. Det hjälper inte att hon inte riktigt lyfter på fötterna när hon vänder sig om heller utan river upp topplagret varje gång hon rör sig.
 
Jag lägger in 5 torvbalar i mina boxar på 11 kvm. Endel hästar fixar sedan boxen själv medans åt andra får man trampa och vattna. Min ena fixar bädden själv på mindre än en vecka om de är inne 9 timmar/natt medans min andra tar minst en månad på sig, ofta mer men mina hästar behöver jag inte trampa och vattna åt. När bädden är klar lägger jag in en bal i taget tills det är ca 2 dm hög fast bädd. Det är viktigt att inte lägga in för mycket på en gång eftersom det då blir djupt på ett sätt som inte är helt bra för hästens senor och det tar också längre tid att få bädden bra då.
Jag tar ut allt bajs, synligt kiss och eventuella foderrester dagligen och jämnar till bädden. Man ska aldrig gräva i bädden men ibland kan man såklart behöva lyfta bort kiss lite djupare eller som min som gräver ner sitt bajs emellanåt, där får jag såklart också ta djupare i bädden men annars ska man undvika det.
 
Ja det är kämpigt med grisarna. Jag får emellanåt försöka lappa ihop bädden och fylla på med ny torv där det blivit hål i bottnen för att hästen har rivit upp en stor kaka. Allt kissigt material som kommer upp till ytan kastar jag ut. Min häst är rejält stor och när hon ligger så tar hon spjärn med hovarna i bädden vilket gör att hon trycker upp stora vallar med strömaterial. Det hjälper inte att hon inte riktigt lyfter på fötterna när hon vänder sig om heller utan river upp topplagret varje gång hon rör sig.
Igenkänning på det, sista året när jag mixade kutterspån och spånpellets, gick det ibland att "lappa o laga" utan att "städa hela boxen". Men oftast om inte stallägarens sambo hade mockat åt mig, han använde kattsandspade till "kluttarna" :D, så var det bara för mig att valla spånet och lyfta ut kissigt material och "bollarna" och fylla på nytt.
 

Liknande trådar

Hemmet Har fått tillstånd att anlägga vårt nya avlopp nu. I dokumentet som skickades ut från kommunen står det bland annat att jag ska föra...
2
Svar
30
· Visningar
1 156
Senast: bettysmatte
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
658
Senast: tanten
·
Övr. Hund Ena hunden 13,5 år krafsar sönder mina mattor när han bäddar. Jag börjar undra om han inte vill ha något mjukare att ligga på och att...
2
Svar
27
· Visningar
2 206
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Jag funder på att anlägga bädd i boxen, med tanke på de stigande ströpriserna. Men jag har ingen erfarenhet av det. Har spånpellets i...
Svar
5
· Visningar
934
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp