Jag har sedan jag flyttade hemifrån alltid haft 2 - 4 hundar samtidigt, oftast någon stor och sedan ett par mindre. En klubbkompis sa häromdagen på skämt att det märks på mitt hundval att jag börjar bli äldre då jag gått från brukshundar till spetsar (hon syftade då på mina lapphundar). Att jag har haft pudlar under många år det kunde hon köpa, men spetsar där gick väl ändå gränsen. Jag kontrade då med att i och med att jag blivit äldre så har jag också mer erfarenhet och först nu tiden att kunna/orka träna spetsar, för det krävs onekligen ofta lite "mer initiativrikedom och galenskap" av föraren till en spets i lydnaden/brukset än av föraren till en schäfer. Det är alltså först nu som spetsägare som jag måste kräla och krypa på appellplanen och hunden tittar på mig med likgiltig blick, fortsätt du matte, jag gör mitt och du gör ditt
Hundarna jag har nu är:
- finsk lapphund hane 2013
- finsk lapphund hane 2005
Tidigare hundar i mitt liv:
- rottweiler tik 2002 - 2013
- pudel dvärg tik 1998 - 2013
- pudel toy tik 1998 - 2011
- belgisk vallhund tervureren hane 1993 - 1997
- belgisk vallhund groenendael hane 1990 - 2002
- pudel dvärg hane 1988 - 2005
- pudel dvärg hane 1984 - 1995
- schäfer tik 1983 - 1989
- pudel dvärg hane 1981 - 1996
- schäfer hane 1977 - 1982
Så småningom så blir det nog dags för en liten hund igen och det vore rätt intressant att prova något annat än en pudel igen (självklart blir det en eller flera pudlar i framtiden men inte som specifikt nästa hund). Jag har starka funderingar på papillon men funderar även på de mindre spetsarna som ex västgötaspets, volpino italiano, klein och mittelspitz. Min man hälsar att han tycker att en dvärgpinscher eller italiensk vinthund vore perfekt (just nu står han och duschar bort lera och grus på våra lapphundar och sen skall han dammsuga bottenvåningen för tredje gången idag).
Som nästa stora hund så blir det antingen lapsk vallhund eller kelpie, fast det beror helt på hur pass mycket ork jag har kvar i livet efter den här slyngeln jag har just nu
Nu är jag lite nyfiken på om ni hållit er till samma ras hela tiden eller om ni har provat flera olika raser och finns det kanske några andra raser som du skulle vilja ha i framtiden?
/ kayoba
Hundarna jag har nu är:
- finsk lapphund hane 2013
- finsk lapphund hane 2005
Tidigare hundar i mitt liv:
- rottweiler tik 2002 - 2013
- pudel dvärg tik 1998 - 2013
- pudel toy tik 1998 - 2011
- belgisk vallhund tervureren hane 1993 - 1997
- belgisk vallhund groenendael hane 1990 - 2002
- pudel dvärg hane 1988 - 2005
- pudel dvärg hane 1984 - 1995
- schäfer tik 1983 - 1989
- pudel dvärg hane 1981 - 1996
- schäfer hane 1977 - 1982
Så småningom så blir det nog dags för en liten hund igen och det vore rätt intressant att prova något annat än en pudel igen (självklart blir det en eller flera pudlar i framtiden men inte som specifikt nästa hund). Jag har starka funderingar på papillon men funderar även på de mindre spetsarna som ex västgötaspets, volpino italiano, klein och mittelspitz. Min man hälsar att han tycker att en dvärgpinscher eller italiensk vinthund vore perfekt (just nu står han och duschar bort lera och grus på våra lapphundar och sen skall han dammsuga bottenvåningen för tredje gången idag).
Som nästa stora hund så blir det antingen lapsk vallhund eller kelpie, fast det beror helt på hur pass mycket ork jag har kvar i livet efter den här slyngeln jag har just nu
Nu är jag lite nyfiken på om ni hållit er till samma ras hela tiden eller om ni har provat flera olika raser och finns det kanske några andra raser som du skulle vilja ha i framtiden?
/ kayoba