Hundraserna i mitt liv

kayoba

Trådstartare
Jag har sedan jag flyttade hemifrån alltid haft 2 - 4 hundar samtidigt, oftast någon stor och sedan ett par mindre. En klubbkompis sa häromdagen på skämt att det märks på mitt hundval att jag börjar bli äldre då jag gått från brukshundar till spetsar (hon syftade då på mina lapphundar). Att jag har haft pudlar under många år det kunde hon köpa, men spetsar där gick väl ändå gränsen. Jag kontrade då med att i och med att jag blivit äldre så har jag också mer erfarenhet och först nu tiden att kunna/orka träna spetsar, för det krävs onekligen ofta lite "mer initiativrikedom och galenskap" av föraren till en spets i lydnaden/brukset än av föraren till en schäfer. Det är alltså först nu som spetsägare som jag måste kräla och krypa på appellplanen och hunden tittar på mig med likgiltig blick, fortsätt du matte, jag gör mitt och du gör ditt :meh:

Hundarna jag har nu är:
- finsk lapphund hane 2013
- finsk lapphund hane 2005

Tidigare hundar i mitt liv:
- rottweiler tik 2002 - 2013
- pudel dvärg tik 1998 - 2013
- pudel toy tik 1998 - 2011
- belgisk vallhund tervureren hane 1993 - 1997
- belgisk vallhund groenendael hane 1990 - 2002
- pudel dvärg hane 1988 - 2005
- pudel dvärg hane 1984 - 1995
- schäfer tik 1983 - 1989
- pudel dvärg hane 1981 - 1996
- schäfer hane 1977 - 1982

Så småningom så blir det nog dags för en liten hund igen och det vore rätt intressant att prova något annat än en pudel igen (självklart blir det en eller flera pudlar i framtiden men inte som specifikt nästa hund). Jag har starka funderingar på papillon men funderar även på de mindre spetsarna som ex västgötaspets, volpino italiano, klein och mittelspitz. Min man hälsar att han tycker att en dvärgpinscher eller italiensk vinthund vore perfekt (just nu står han och duschar bort lera och grus på våra lapphundar och sen skall han dammsuga bottenvåningen för tredje gången idag).
Som nästa stora hund så blir det antingen lapsk vallhund eller kelpie, fast det beror helt på hur pass mycket ork jag har kvar i livet efter den här slyngeln jag har just nu ;)

Nu är jag lite nyfiken på om ni hållit er till samma ras hela tiden eller om ni har provat flera olika raser och finns det kanske några andra raser som du skulle vilja ha i framtiden?

/ kayoba

Sv: Hundraserna i mitt liv

Intressant!

Har endast haft 3 hundar i mitt liv och alla har varit samma ras och färg, dvs dvärgschnauzer peppar och salt :) Kommer alltid ha denna härliga hundras men kan även tänka mig ha annan ras. Sugen på att prova schnauzer i framtiden till exempel.

Har haft hund nästan hela livet.

När jag var liten hade vi två BC vid olika tillfällen. Bodde på bondgård och dom vallade korna.
Även en new foundland och en tid senare fick vi en schäferblandras. Har även haft en schäfer.
Det var dom vi hade när jag bodde hemma.

När jag bott själv har jag haft en jack russell, en blandras mellan powderpuff och papillon/shih tzu och nu har jag en cavalier.

Inte samma ras en enda gång med andra ord.

Mina hundar i vuxen ålder har sett ut enligt följande:

1. Schäfer hane, riktig brukshund med fina tyska linjer.
2. Vit schäfer/siberian husky tik. Vi kallade henne ADHD hunden.
3. Schäfer hane, långhårig, en verklig soffpotatis. Så långt ifrån en bruksschäfer du kan komma egentligen enligt standarden. (nuvarande)
4. Papillon/Chihuahua tik (nuvarande)
5. Papillon/Chihuahua tik (nuvarande)

Har alltså gått från arbetsnarkomaner till en lugnare storhund, ner till småhund som är som duracellkaniner. Alltså har jag kommit fram till att jag har utvecklats till en hundmänniska som vill ha en liten behändig hund (5-10 kg) som ändå är väldigt aktiv och kan följa med på div. äventyr men som ändå inte får ett idiotanfall av en dag i soffan när det regnar ute.. :D

Mvh Domino_s

Uppvuxen med labradorer.

Första egna hunden en lagotto romagnolo. Andra hunden en labrador. Och tja, så långt har jag kommit nu :)

Det kommer vara bägge raserna igen i framtiden är både jag och sambon.
Om vi någon gång flyttar till gård så är vi sugna på nåt vallande att använda i dagliga arbetet, men det lär dröja (om det ens blir av).

Labrador hane (2000-2013)
Schäfermix tik (2000-2012, var 4 år när hon omplacerades till mig)
Kelpie hane (2011, nuvarande)
Kelpie hane (2013, nuvarande, var 3 år när han omplacerades till mig)

Jag har gått från stora och lite svårtränade till mindre och enklare men fartiga :). Jag har redan krälat omkring på appellplanen med tidigare hundar så det känner jag mig ganska färdig med ;)

Korthårig collie, tik, 1997-2008
Golden retriever, hane, 2006-
Golden retriver, hane, 2012-

Kommer inte byta bort golden från mitt liv, däremot har jag flera andra raser i åtanke när näst hund införskaffas.

KL:
Växte upp med golden, skaffade sedan själv först tollare, sedan kelpie och nu sist malle. Kommer nog aldrig skaffa något annat än malle hädanefter beroende på vad som händer i livet såklart!

Senast ändrad:

Jag är uppvuxen med labrador i familjen i en släkt nerlusade av schäfer och några Boxrar. Detta blev grunden till mitt hundintresse så i min värld var det större brukshundar som gällde.

Hund nr 1 blev första bästa hund jag hade råd med :o
Ett idiotköp i 18-årsålders. Blandrashane
Golden/rottis/ labbe/ springerspaniel

Hund nummer 2 var också ett ekonomiköp...dock mer genomtänkt.
Blandrastik
Schäfer/Keeshound

Där insåg jag att jag inte alls var typen som gillade stora brukshundar!!!!
Jag är för bekväm för att lägga timmar på träning. Men jag tycker det är kul med träning...ibland...när jag vill.
Jag var trött på att bo i ett hem med drivor av hundhår.
Jag tyckte egentligen att stora hundar "tog plats"....i min vardag var det lite meckigt med stor hund. I bilen, husvagnen, när jag ville ha hundvakt.....

Men småhund? Näää.....jag ville ha en rejäl hund ju...ingen liten ömtålig, bjäbbig sak. Så kom Dvärgschnauzern ivägen för mig och jag var såld!!!
Den hade ju allt jag ville ha från en stor hund, i litet format, fällde inte, robust och frisk. Lättlärd, tålmodig och coooooool.

Så..Hund nr 3. En Dvärgschnauzer hane...svart/silver.
Kommer aldrig ha en annan ras. Tänk att det kunde vara så lätt och kul att ha hund :)

Några hundar har passerat här, men dom flesta bor kvar idag :)

Ras och när dom flyttade hit:
Blandras 2007 Var 1år när han flyttade in i mitt liv.
Flatcoated Retriever 2010, Köptes som 8v valp
Cocker spaniel 2013, Köptes som 8v valp
Flatcoated retriever 2006, Köptes som 6 mån valp.
Flatcoated retriever 2010, Köptes som 7mån valp

Tidigare hundar:
Flatcoated Retriever 2009-2010 (Avliden, Född 2003)
Flatcoated Retriever född 2008, bodde här 2009-2010 men flyttade hem igen då hon inte trivdes så bra som vi hoppats
Blandras född 2007, omplacerad 2009 till sällskapshem

Senast ändrad:

Dobermanhane (1998-2000)(4-5 månader vid köpet omplacering genom uppfödaren
Rottweilerhane (2000-2011) bokad vid parning, kom vid 8 veckor
Dobertik ( omplacering född 94) 2001-2005
tibetansk terrierhane (07) köptes som sexmånaders valp.

( en sambo till mig hade en även schäfer/rottiskorsning under 99-2000 som såldes till hundförarväktare)

Jag älskar dobermann. Det är underbart med all energi, allt eller inget attityd och blixtsnabba inlärning och reaktioner. Men jag ORKAR verkligen inte med att ha brukshund.
Tibetansk terrier är en kul utmaning det krävs lika mycket humor och tjockt pannben som att ha dobermann men mycket, mycket bekvämare var det gäller krav på motion, aktivering och smidigare i vardagen.

Senast ändrad:

Jag har och har alltid haft dvärgpinscher.

Nr 1 1960-1976
Nr 2 1982-1997 Blev SLCH
Nr 3 1991-2001
Nr 4 2000- är nu 13½ år kom som 9 mån omplacering midsommar 2001, har gått MH och är Korad. VDH o DSPK veteran-
champion + en hel del andra utställningstitlar. Godkänt anlagsprov.
Nr 5 2009- är nu snart 5 år, har gått MH och är RLD N. Har gått MT men ville inte kampa o fick därför inte titeln, var högt
över minipoäng på banan. Har totalt 6 cert på utställning i olika länder.
Nr 6 2013- är nu drygt 9 veckor

Nr 2 o nr 3 var far o son
Nr 4 o nr 5 är far o son
Nr 6 är halvbror till nr 5 (gemensam mamma)

Ibland passar jag även en annan dp-hane som är pappa till nr 6. Han bor hos nr 5:s o nr 6:s uppfödare och är här när "hans" tikar löper.

Senast ändrad:

Vi har gått ner i storlekarna för varje ny ras.;)

Först två newfoundlandshanar efter varandra, vuxna omplaceringar. Medan vi fortfarande har njoffe nr 2 skaffade vi en schäfer, en tikvalp. När hon blev ensam blev hon så deppig att vi fick skaffa kompis, det blev en helgalen halvbordercollie, en omplacering vi tyckte synd om.

När schäfern dog kunde jag äntligen köpa en valp av min favoritras, isländsk fårhund. Finaste vackraste klokaste hunden som finns!:love: Jag hade gärna fortsatt med islänningar, men av olika anledningar blev det en dvärgpudel. Han var fyra månader och behövde ett eget hem. Ett par år efter behövde hans systerson, då ett år, också ett eget hem... Så nu är jag pudeltant.:D

Jag har bara haft tre egna hundar i mitt liv, samt haft en hund hemma några månader.

År 1995 ungefär kom jag för första gången i kontakt med salukis och började gilla hundar lite.
År 2000 var jag på en salukikennel och blev kär i hundarna ordentligt.
År 2005 började jag att periodvis jobba på nyligen nämnda kennel.

År 2006 fick jag hem min första salukitik, Zala. Henne fick jag ha fram till sommaren 2012. Världens mest fantastiska tant som jag lärde mig massor av...
I slutet av år 2007 hade jag hem en annan salukitik, Fein, några månader.

År 2008 föddes Wahidah, dotter till Zala och hon blev min.
För ett halvår sedan köpte jag Aysu, dotter till Fein.

Så ja, det finns ett visst tema på hundarna jag får hem ;)
Salukis hela bunten. Mor, dotter, mor, dotter... Allihop creme-/guldfärgade. Jag HAR funderat på andra raser många gånger, men ja, det går tydligen inte att skaffa något annat än salukis...

Vissa likheter har de också, av förklarliga skäl.
Zala:
25142_1315325260.jpg

Dotter Wahidah:
W.jpg

Fein:
335bb.jpg

Och nytillskottet Aysu med örat på sned:
60778_1392303913.jpg

Jag har haft två egna hundar men är uppvuxen med hundar då mamma har en kennel i liten skala med Amerikansk cockerspaniel som nu utökats med vit herdehund men det var först efter jag flyttade hemifrån.

Min första egna var en amerikansk cockerspaniel tik, en av mammas uppfödningar där ägarskapet skrevs över till mig som födelsedagspresent när jag fyllde 17år, hon var då 5år men var min redan som valp bara inte på pappret.

Hon gick bort vid 9års ålder och jag var utan hund ett år innan jag skaffade min nuvarande som är en schnauzer hane, en omplacering som jag har haft sedan oktober 2013.

Jag har haft Papillon sedan 1989. Jag har verkligen hittat min ras!
De passar mig perfekt i mentalitet.
De är så himla enkla att ha och göra med; lättlärda, aktiva och med på allt. Ingen stressbenägenhet, jakt, vakt eller terriermentalitet. De är simpla utan att vara slöa, korkade eller tråkiga.
Livet är en fest för pappisar. Allt är urkul och det finns ingen dålig dag i deras värld.

Jag är uppväxt med doberman och saluki. Pappa hade dobbis och tränade bruks, mamma hade salukis och ställde ut.
Jag tycker om båda raserna men ingen passar min livsstil.

Min första hund köptes för fem år sen. En omplacering som då var 1 1/2 år. Liten pälsfluff, pekingese blandning. Supergo hund men eftersom jag är emot blandrasavel så kommer jag inte leta efter något liknande.

För snart två år sen köpte vi en dogue de bordeaux. Även det en omplacering på dryga året. En helt fantastiskt hund, dock inte ett dugg rastypisk. Tyvärr fick vi bara ett halvår innan han fick avlivas pga dåliga knän och höfter.
Hade inte rasen varit så sjuk hade jag gärna skaffat en ny.

Nästa hund flyttade hit för ett år sen. En petit brabancon på tre år, den ultimata hunden. Kommer nog aldrig byta ras. Roligare hundar finns inte. Finns inga nackdelar.
Kan slappa i soffan, gå långa promenader, träna rally och agility, vara med i stallet. Kommer överens med alla, har överlägsen teflonpäls, så lätt att hålla ren.

Är bara inne på min andra hund. Har haft ett par mostrar och en bror som haft hund under min uppväxt ( pappilon, chowchow, flatte, Amerikansk cockerspaniel samt tax). Flatten har vart den enda hund jag tyckte riktigt om av dessa:o.

Min första egna var en blandras ( schäfer, labbe, golden) och nu har jag schnauzer.

Skulle gärna ha en hund till, men det funkar tyvärr inte med arbetstider och krångel med att hitta hundvakt/nattmatte. Har ju förmånen att kunna ha med min hund på ungefär hälften av mina arbetspass, men att ha med två är nog värre :p.

Skulle absolut kunna tänka mig schnauzer igen ( det är en underbar och rolig ras), men är också sugen på Kromforländer, vilket var de två raserna jag tittade på innan det blev schnauzer. Tycker också pudel verkar vara en kul ras, men för mycket hälsoproblem. Jag vill ha en frisk och kry hund som inte kräver allt för mycket :)

Jag gick från spets till brukshund ;)

Japansk spets 2008
kelpie 2010

Kelpien är väl en tacksammare hund om man vill hålla på med träning och tävling, men det kommer nog alltid finnas en spets i mitt liv för att hålla mig ödmjuk :D

Den röda tråden genom min relativt korta karriär som hundägare är att raserns är sunda och friska, och så kommer det förbli! Jag har fastnat för kelpien ordentligt, medan spetsmänniskan i mig är mer flexibel. Skulle kunna tänka mig både lapphund, mittelspitz och shiba någon gång i framtiden..

Senast ändrad:

2010 - Rhodesian Ridgeback, vid köpet 6 månader. Nuvarande.
2011 - Rhodesian Ridgeback, köptes som 8 veckors valp, dog tyvärr innan hon hann bli 6 månader.
2012 - Australian Shepherd, omplacering som vid köpet var drygt 2,5 år. Nuvarande.

Jag skulle gärna ha fler ridgebacks men eftersom jag också vill ha fler hundar för träning så kommer det nog inte bli så. Men aussie köper jag gärna igen, även om det också finns ytterligare några raser som jag kan tänka mig i framtiden :)

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Jag har en 1årig tik som är 50% Belgisk Vallhund och 50% rakryggad Schäfer som jag tänkt ta valpar på vid nästa vår (så hon får dem i...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 637
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar