Hundprommenad i vildsvinsmarker?

Mia_R

Trådstartare
Hur hundaggresiva är vildsvin?

Här har antalet vildsvin fullkomligt exploderat på sistone och de är ute både på fälten, i dungar och i skogen mindre än 50 m från uthusen på gårdarna. En granne har haft dem spatserande över gårdsplanen utanför huset och min best vrålar ilsket på kvällarna i mörkret om han är ute på tomten, ett helt annat ljud än när det är rådjur i farten, så jag antar att det är vildsvin på fälten utanför staketet.

Det här gör att jag drar mig för att gå till skogs med honom numera. Närmsta grannen stötte upp en sugga med kultingar för någon vecka sedan, men han hade ingen hund med sig. Hur stor risk är det att de istället för att sticka vänder och anfaller? Drar de sig undan från folk och hund eller trycker de tills man kommer för nära? :confused:

Jag har honom självklart kopplad när vi är ute och går utanför tomten, förutom när vi går till eller från bilen.

Jag tycker också vildsvin är otäcka och här har de också exploderat de senaste åren i antal. Om dagarna sover de i tätningar och jag undviker att gå i skogsplanteringar om jag inte måste. Gör dig hörd när du är ute i skogen så de hör att du kommer och har en chans att gå undan. Jag brukar gå och småprata med hundarna och peppar peppar har jag aldrig gått rätt på dem någon gång.
Tyvärr händer det olyckor i området där hundar blir attackerade antingen med eller utan provokation, men det har uteslutande gällt lösa hundar.
Om hunden reagerar på kvällarna kanske han skulle reagera om du gick med honom i skogen och de var nära också?
Min ena hund reagerar med att morra och vägrar gå framåt, den andra börjar darra - då vet man att det är dags att vända om. Jag vägrar låta vildsvinen skrämma bort mig från skogen dagtid, däremot går jag inte på stigarna kvällstid.

Otäckt, har hört att dom kan vara ganska aggressiva. Kanske dock är när dom känt sig hotade bara. Är ju svårt att veta om man tränger sig på dom ifall man inte ser dom.

Hur hundaggresiva är vildsvin?

Här har antalet vildsvin fullkomligt exploderat på sistone och de är ute både på fälten, i dungar och i skogen mindre än 50 m från uthusen på gårdarna. En granne har haft dem spatserande över gårdsplanen utanför huset och min best vrålar ilsket på kvällarna i mörkret om han är ute på tomten, ett helt annat ljud än när det är rådjur i farten, så jag antar att det är vildsvin på fälten utanför staketet.

Det här gör att jag drar mig för att gå till skogs med honom numera. Närmsta grannen stötte upp en sugga med kultingar för någon vecka sedan, men han hade ingen hund med sig. Hur stor risk är det att de istället för att sticka vänder och anfaller? Drar de sig undan från folk och hund eller trycker de tills man kommer för nära? :confused:

Jag har honom självklart kopplad när vi är ute och går utanför tomten, förutom när vi går till eller från bilen.

Vildsvin vill helst vara i fred och göra sin grej. De bryr sig inte särskilt mycket om människor, men kan känna sig överraskade/hotade/störda av hundar om hundarna kommer för nära. Risken att de skulle anfalla är ganska liten, under förutsättning att de kan fly eller fortsätta med sin grej ostört. Är ett vildsvin skadat eller trängt kan det däremot bli andra bullar.

De är ju mest aktiva på kvällstid, då brukar de vandra i väg till sina matplatser, och då är de sällan kvar i täta skogen utan söker sig till lite mer öppna marker (det är då de bli påkörda...). Det brukar synas ganska tydligt var de gillar att gå, eftersom de snabbt plöjer upp en stig (de går på rad, som ett pärlband liksom), och jag tror inte att de smyger särskilt bra under tiden de rör sig. Du lär nog höra om de är i närheten. Om inte annat så hör de dig , de har bra hörsel men sämre syn – så för en dialog med hundarna på kvällspromenaden. Det är nog mitt bästa tips.

/Blåbär som bor i vildsvinsland...

P.S @AraSlei är något av en vildsvinsexpert :)

Jag tror att det är ganska sällsynt med regelrätta, oprovocerade attacker på sällskapshundar från vildsvin och tycker inte att man ska vara orolig om man går i skogen, särskilt inte på dagtid.

Om vildsvinen jagas väldigt hårt med hund i området där ni bor finns det kanske en anledning att vara lite försiktig med vildsvinsmöten, eftersom vildsvinen då kan gå på direkt attack i stället för det normala - flykt eller att dom helt enkelt trycker på en trygg plats till du och din hund försvunnit.

Vildsvin är intelligenta djur och flyr inte i onödan, lika lite som dom attackerar i onödan. Dom trycker gärna och hårt, och ibland behöver man i princip gå dom för att dom ska flytta sig överhuvudtaget.
Sen gäller ju som vanligt - se upp för att hamna mellan suggan och kultingarna, det är ofta en mindre god idé.

Prata med hundarna när du är ute och går så kommer du förmodligen inte riskera någonting alls.
Vildsvin kan vara förvånansvärt tysta när dom tar sig fram, men låter en del när dom håller på och äter. Då är det en del pip, grymtanden och gruffanden. Hör du en hög "snark" är det ett varningsljud för att varna resten av flocken, och efter det brukar dom försvinna fort.

Jag var och jagade vildsvin i helgen, och 4-5 hundförare + lika många hundar var inne i en vass och försökte trycka ut ett 30-tal vildsvin. En av hundförarna blev påsprungen av en årsgris (som förmodligen inte såg personen i all uppståndelse), resten av vildsvinen sprang bara runt inne i vassen och en del gick i sjön. Trots ett hårt tryck på dom gick ingen av grisarna till attack.

Äh, de är inte farligare än nåt annat vilt djur. Dessutom är de skygga och nattaktiva, så att de oprovocerat skulle attackera är väldigt låg sannolikhet på.

Jag hade inte varit speciellt orolig att gå själv, men med närmare 30 kg knasboll som jag misstänker skulle tända till direkt om han får syn på dem så är jag ändå lite orolig. Just grejen om de ligger och trycker istället för att flytta sig och om en sugga känner sig hotad så tror jag inte han fattar att det kan vara farligt. :crazy:

Minns inte riktigt vad du har för hund, men det är ganska få hundar som inte är av jakttyp som tar sig an vildsvin när det väl gäller :)
Om du är orolig kan du ju åka till ett vildsvinshägn och se hur han reagerar innan du möter på några i skogen?

Oavsett så går vildsvin inte till attack bara för att en hund mopsar sig, utan dom flyr i första hand.
Om inte annat lär han förstå att det kan vara lite smålurigt efter att ha blivit påhoppad av en ilsken sugga ;)

Jag hade inte varit speciellt orolig att gå själv, men med närmare 30 kg knasboll som jag misstänker skulle tända till direkt om han får syn på dem så är jag ändå lite orolig. Just grejen om de ligger och trycker istället för att flytta sig och om en sugga känner sig hotad så tror jag inte han fattar att det kan vara farligt. :crazy:
Sannolikheten för att en sugga skulle gå på en kopplad hund är inte heller särskilt stor.

Jag bor i Skåne, bara några kilometer från där det sägs att de första vildsvinen släpptes ut. Dvs vildsvin har alltid funnits i mitt liv. Vi har jagat vildsvin sen jag var liten och jag har ALDRIG någonsin fått en skadad hund pga vildsvin. Därmed inte sagt att det är riskfritt att jaga med hund på vildsvin, men som helt vanlig motionär behöver man knappast vara rädd.

Det är så kul det där, i söder är man livrädd för varg, i norr är man livrädda för vildsvin :D

Sannolikheten för att en sugga skulle gå på en kopplad hund är inte heller särskilt stor.

Jag bor i Skåne, bara några kilometer från där det sägs att de första vildsvinen släpptes ut. Dvs vildsvin har alltid funnits i mitt liv. Vi har jagat vildsvin sen jag var liten och jag har ALDRIG någonsin fått en skadad hund pga vildsvin. Därmed inte sagt att det är riskfritt att jaga med hund på vildsvin, men som helt vanlig motionär behöver man knappast vara rädd.

Det är så kul det där, i söder är man livrädd för varg, i norr är man livrädda för vildsvin :D

Om vargarna bara kunde börja äta vildsvin hade jag haft många bekymmer mindre :D

Här finns massor med vildsvin och dom är inte ett dugg rädda för människor längre tyvärr :(. Jag går absolut inte på områden jag vet att dom finns! Några hundar har blivit dödade och vet 2 st människor som har fått fly upp i träd.

Jag tyckte faktiskt det var jobbigt med vildsvinen här i Skåne till en början, det är ju något alien över ett obekant djur på det viset. Här där jag bor finns gott om dem verkar det som, jag ser spåren av dem överallt men jag har bara sett dem en enda gång - då ett stort gäng mitt ute på en kal åker mitt på dagen, vet inte vad som hänt som fått fram dem så. Jag har också en hund som jag har goda skäl att tro att han inte skulle backa för gris, så just att gå med hunden har varit rätt nervöst emellanåt - det finns så lite "natur" här, det blir så trångt att vi alla ska dela på den! Men med ofta upprepade rabblade ramsor om att jag minsann aldrig tvekat att gå i skogen hemma där det är gott om både orm och björn och vargen är inte helt främmande heller, har jag så smått kommit över värsta grisfixeringen.

Problemet är att man inte känner dessa främmande djur, det är lite ArkivX över vildsvin för mig. De och fästingarna. :p

Här finns massor med vildsvin och dom är inte ett dugg rädda för människor längre tyvärr :(. Jag går absolut inte på områden jag vet att dom finns! Några hundar har blivit dödade och vet 2 st människor som har fått fly upp i träd.
Vad är det för hundar som blivit dödade?

Jag vet också en människa som klättrat upp i träd för att komma undan. Men det var under jakt och vildsvinet var skadeskjutet och trängt. Såna detaljer har en tendens att försvinna i denna typen av historier?

Minns inte riktigt vad du har för hund, men det är ganska få hundar som inte är av jakttyp som tar sig an vildsvin när det väl gäller :)
Om du är orolig kan du ju åka till ett vildsvinshägn och se hur han reagerar innan du möter på några i skogen?

Oavsett så går vildsvin inte till attack bara för att en hund mopsar sig, utan dom flyr i första hand.
Om inte annat lär han förstå att det kan vara lite smålurigt efter att ha blivit påhoppad av en ilsken sugga ;)
Det låter lugnande. :)

Jag har en stor omplacerad malle på drygt 2.5 år som älskar att valla shettisarna. Jag är inte helt 100 på hur han skulle reagera på en gris dock, de avgrundsvrål jag hör ibland skulle skrämma skiten ur vilken skummis som helst men folk släpper han glatt in oavsett om han känner dem eller inte. :grin:

Ja, jag hade inte varit orolig om jag varit som du :)

Vart bor du för någonstans?
Det kan ju vara värt att testa hunden i hägn för att se hundens reaktion :)
Ringer du och förklarar läget för personalen kan du säkert få åka dit och ha hunden utanför hägnen en stund, det luktar väldigt mycket gris där och då bör du få en fingervisning på hur han reagerar.

Ja, jag hade inte varit orolig om jag varit som du :)

Vart bor du för någonstans?
Det kan ju vara värt att testa hunden i hägn för att se hundens reaktion :)
Ringer du och förklarar läget för personalen kan du säkert få åka dit och ha hunden utanför hägnen en stund, det luktar väldigt mycket gris där och då bör du få en fingervisning på hur han reagerar.
Jag googlade närmsta hägn och har skickat iväg ett mail med lite frågor till dem så får vi se. :)

Jag rör mig ofta i vildsvinsmarker och är inte orolig men jag undviker helt klart att ge mig in i täta snår. Även om jag har sett spåren av dem och märkt på hundarna att det har varit väldigt nya spår, så har jag bara lyckats se dem en gång. Kanske är jag blind ;). Men den gången gjorde de ingen som helst ansats att ha bråttom någonstans fast vi var kanske 20 m ifrån. De verkar helt enkelt vara ganska lata...

Vad är det för hundar som blivit dödade?

Jag vet också en människa som klättrat upp i träd för att komma undan. Men det var under jakt och vildsvinet var skadeskjutet och trängt. Såna detaljer har en tendens att försvinna i denna typen av historier?

En labrador vet jag säkert , ej ras på överiga. Dom två som jagats upp i träd var ute på vanliga promenader i skogen. Jag höll på att springa i en flock, upptäckte dom i tid och dom började gå emot mig, riktigt läskigt. Här där dom finns rör det sig så otroligt mycket folk så dom är inte det minsta skygga längre :(

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
874
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 102
Senast: Luff
·
Övr. Hund En liten bit härifrån ligger det en gård alldeles bredvid vägen. Inte sådär superintill man kan se ibland, men nära. Där bor det 2...
Svar
9
· Visningar
2 692
Övr. Hund Vi har en granne med mycket besvärlig hund. Eller rättare sagt, hunden har problem med sin ägare. En fyllgubbe som knappt kan ta hand om...
Svar
17
· Visningar
1 345
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden
  • Senast tagna bilden XVI