Hundfoder billigt vs. dyrt?

Sv: Hundfoder billigt vs. dyrt?

Jag skulle inte gå lös på Doggy och Axess i första hand. Det är väldigt låg fetthalt i det och kanske för stor övergång från det foder de äter nu.

Jag ger Best In Show lamm & ris och det passar min tik utmärkt :) Men när man byter ned sig i foder så kan det ta upp till 3 månader innan hundarna anpassat sig till fodret och slutar skita så mycket. Pälsarna kan också ta stryk. (Jag märker det något på mina hundar, men de är inte känsliga)

Carrier som brukar finnas på Granngården kan också ha bra priser. Men inte deras "kennelfoder". De har också ris & kyckling, men jag minns inte vad det kostar. Coop kan ha många av dessa lite billigare foder som är helt okej om man inte har hund med speciella behov.

Kolla vilka du hittar och lista dem gärna!

Min hudn fick doggy hos uppfödaren och jag gav det ett tag tills jag märkte att han inte var bra i magen av det. Han har idag en magsjukdom som veterinärerna tror doggys foder kan ha förvärrat =(. Jag skulle aldrig gå tillbaka till det fodret igen.

nä doggy verkar allmänt skit tycker jag....

*kl*
Klurar mer och mer på Bento Kronen eller Carrier. Någon som använder dom?

Verkar vara rätt bra foder som ändå är billigare än Eukanuba. Betalar idag 499kr för 15 kg och hundarna äter över 2l per dag (2 hundar). Tror inte heller att just eukanuba är bäst på marknaden...möjligtvis bäst på marknadsföring. :D

min hund har ätit doggy förut och funkat utmärkt på det, vore jag fattig skulle jag inte tvkea att gå tillbaka.

nä doggy verkar allmänt skit tycker jag....

Jag håller med. Jag har dessutom bara hört negativt från veterinärer om detta foder. De hade sett många hundar som blivit dåliga på detta foder

Hur energitätt foder ger du? Om du ger två liter per dag :crazy: Skulle du byta till Doggy så får du ge så mycket att de inte orkar äta. Såvida du nu inte tänker på de blå eller svarta säcken?? De har jag inte så bra koll på, men de är mycket bättre än den röda och gröna säcken ;) Det är lätt att missförstå varandra :p Men det skulle vara intressant att veta i ungefär vilken energiklass fodret måste vara i. T.ex. Standardt är ju billigare och du kanske kan gå nedi mängd så då tjänar du ju ett par hundralappar i månaden på det...

*kl*
Klurar mer och mer på Bento Kronen eller Carrier. Någon som använder dom?

Verkar vara rätt bra foder som ändå är billigare än Eukanuba. Betalar idag 499kr för 15 kg och hundarna äter över 2l per dag (2 hundar). Tror inte heller att just eukanuba är bäst på marknaden...möjligtvis bäst på marknadsföring. :D

Jag har testat massor med olika... Men har nu hittat ett foder som ger lite bajs och hundarna äter det med god aptit. Arktis heter det och jag ger till min malamute ca 7dl / dag och min boxer ca 6 dl/ dag. Dom är fina i hull och pälsen är blank. Har haft så mycke problem med min boxer. Han har magrat på vissa foder och blivit matt i pälsen. Han har även haft problem med klåda. Men efter att jag hittat detta foder så har jag inga problem. Det är ju ändå 2 hundar som är helt olika varandra.jag bara säga att jag är SÅ nöjd. Det ligger runt 380-420 kläs mer på www.skyttens.se där finns åf
MVH Linn

tror hon menar att hon ger 2 lit totalt på två hundar. de eju 1 lit per hund. om de e en stor hund så e de väl ganska normalt.

för några år sen gav jag carrier, hon funkade bra på det, så jag har inget negativt att säga om det :)

Det är väl framför allt den svarta Doggy professional som skiljer sig nämnvärt i energi-, protein- och fettinnehåll?

Till TS:

Själv har jag en hund som fungerar på de flesta foder; när han kom från uppfödaren åt han Best in Show, under ca ett halvår fick han Purina ProPlan(utan att jag märkte någon förändring öht) men i samband med att han skulle tillbringa en tid hos sin uppfödare fick han gå tillbaka till BiS.
Det senaste året eller så har han fått BiS Lamm och ris vilket har fungerat bra för pälsen och magen men eftersom hans aptit kan vara lite dålig ibland valde jag senast att köpa Doggy Professional Lamm och ris(Extra skonsam) istället - det var tydligen riktigt mumsigt, så det fortsätter vi med! Kostar ca 370 för 18 kg. Jag har också möjlighet att köpa malt hjärta för 15 kr/kg så det får han något hekto av till kvällsmaten, han behöver gödas lite nu.

Det enda foder jag märkt någon som helst förändring av är när han fick Axess ett kort tag när det vanliga fodret var slut i affären, då fes han rätt illa... :eek:

Ja det kanske är så med svarta säcken! Jag har inte kollat så noga, men vet att en kompis gav någon av de säckarna ett tag.

Radon: *ha ha* Ja så kanske det var! Jag trodde att de åt totalt 4 liter mat om dagen :crazy:

*KL*

Det som fungerar bäst här är faktiskt Doggy Professional Extra Aktiv (svarta säcken). Spöar alla de andra fodren med samma protein/fetthalt. Dessutom behöver jag ge mindre doggy än av de dyrare, ironiskt nog.

Dock så förra hanen med känslig mage, hullmässigt etc var han också absolut bäst på Doggy, men magen.. *urk* Det bara gick inte, man fick ha gasmask. Han tålde inte spannmål, så det var ju lätt räkna ut vad 'boven' var.

Men nuvarande tål det fint, och är som sagt absolut finast på det, och inte all oviktigt - de tycker OM det, det äts med god aptit.

Har provat det mesta spannmålsfria som finns innan, och också lite av de med spannmål men med sämre resultat, ofta hullmässigt, men i vissa fall att hundarna helt enkelt ratat det (dvs det kanske fungerat på hullet, OM de velat äta det..).

Närmast Doggy har Eagle Pack Power Formula (orangea säcken) kommit, men det gick åt hialösa mängder för de skulle hålla hullet, och de var inte speciellt intresserade av att äta de mängderna.

*KL*

Det som fungerar bäst här är faktiskt Doggy Professional Extra Aktiv (svarta säcken). Spöar alla de andra fodren med samma protein/fetthalt. Dessutom behöver jag ge mindre doggy än av de dyrare, ironiskt nog. .

Det där kan jag skriva under på. Har gått över till det fodret på båda mina hundar nu och dom fungerar alldeles utmärkt på det. Dom har ätit det sen i höstas och jag har aldrig fått så många kommentarer om att greyhounden är i så fint hull osv. Dom äter det med god aptit, behöver inte äta enorma mängder och både pälsar och hull är kanon. För att inte tala om musklerna den lilla har byggt!
Priset är ju också kanon om man jämför med Orijen som de åt innan. :angel:

Jämför bara dessa bilder från i somras och nu i vinter.

Photo_18942_446419.JPG

Efter byte till Doggy Professional Extra Aktiv
Photo_18942_708175.jpg

Jag har också greyhound och det är henne jag uttalar mig om, förra hanen var också grey. Båda svååårfödda. Tiken har tappat lite nu i höst/vinter men det är åldern.

(Svarta fläskkotletten har inga som helst problem att hålla hullet uppe med Doggyt, däremot att hålla hullet nere, det är för bra för honom eg, men det är hart när omöjligt traggla med olika foder, då äter tiken mycket sämre om hon inte kan ha det framme hela tiden och äta när andan faller på. Så lilla fläsket, som är riesenschnauzer får motionera mer helt enkelt så blir det bra)

jag har gett min hund axess hela tiden, han kom hem med carrier från uppfödaren och det fungerade inte alls, pälsen var full av mjäll och han såg allmänt risig ut.
men med Axess, som jag bytte till så snabbt jag kunde har han hållt sig välmusklad och glansig, dock ger jag honom olja då och då för fettets skull^^
tycker att det är ett bra foder, iaf på min kille.

*kl*
Nu testar jag lte försiktigt att gå över till Nutra Nuggets normalfoder. Det är visserligen inget "billigt' fode men lite billigare än Eukanuba med nästan samma innehåll. Har blandat ut i någon vecka så vi får se hur det fungerar om en säck eller två.

1 l per dag är mycket, även för en rottis. mina hundar (knappt 30 och 40 kg) äter 4 resp 6 dl per dag. de äter en dryg säck i månaden = 520 kr eller 550 kr/månad. jag tror du får ge ganska enorma mängder lågfettfoder för att komma upp i den mängden energi de behöver. jag hade nog sneglat lite på högenergifoder istället, för att kunna ge en mindre mängd.

ingen av mina hundar fungerar något vidare på "ica-foder". tiken kan äta doggy professional men hanen funkar inte ens på det. de blir gasiga i magen, skiter enorma högar och labbens päls blir helt förstörd.

Liknande trådar

Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
2 117
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Jag har tänkt byta foder till en spannmålsfri sort och har letat runt en hel del. Nu har jag hittat en sort som heter Arion och undrar...
Svar
5
· Visningar
4 344
Senast: nilie
·
Hundhälsa Jag har en mycket kräsen chihuahua blandning som är med mig i stallet då jag jobbar med hästar. Jag söker lite tips från er som har mer...
Svar
10
· Visningar
2 795
Hundhälsa Någon som har någon erfarenhet eller några åsikter om det? Jag är av logistiska skäl benägen att byta foder - foderbilen verkar inte...
2
Svar
38
· Visningar
26 699
Senast: Varga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka