Hunden som kollektivresenär

Jozze

Trådstartare
I morse när jag tog bussen i rusningstrafiken i vanlig ordning, satte jag mig mitt emot en tjej som hade sin hund med. Det är väldigt trångt med benutrymme även utan medresenärers hundar, men finns det hjärterum finns det stjärterum och jag stördes inte alls av att ha benen ihopkrupna. Hunden låg snällt och fint på golvet med tassarna lite ut i gången.

När människor började kliva på och var tvungna att fylla på där längre bak där vi satt, klev alla snällt och försiktigt över hundens tassar. Förutom en herre i 40- 50-årsåldern som klev hunden på tassen. Hunden skrek till och reste sig, herren sade ingenting, men jag antar att han gav hundägaren någon blick, för hon sa:
"Du klev visst på min hund." Mest ett konstaterande sådär.
"Man får ha koll på sina hundar!" var hans svar då :crazy:
"Var ska jag ha honom då?" frågar hundägaren berättigat.
"Du får väl ha honom hos dig..." påbörjade han någon harang, men hundresenären hyssjade honom med:
"Så, ta det lugnt. Andas. Njut av att det är en varm och skön måndag istället" och fortsatte läsa sin tidning :D

Vovven lade sitt huvud först i mitt knä och såg lite sorgsen ut, och sedan lade h*n huvudet i mattes knä, innan h*n lade sig på golvet igen. Cool hund och cool matte! Jag hade nog utkrävt en ursäkt, jag som har lite grinigt morgonhumör sådär :D

Vad har era hundar råkat ut för när de varit kollektivresenärer? :laugh:

Sv: Hunden som kollektivresenär

Det som jag kommer ihåg var inte en så trevlig upplevelse...
Står och väntar på bussen i godan ro mitt på dagen med båda mina små hundar. Då kommer att gäng på 4 killar i 13-14-års åldern fram. De börjar tjattra om mina hundar (inte med mig). Helt plötsligt säger den ena precis när vi ska gå på bussen: -Kom igen, vi sparkar hundarna! Jag hör det och svarar: -Gör du det kommer inte du leva länge till (ja, man reagerar så om ngn hotar att döda ens hundar). 3 st börjar då gå mot mig, men avbryts av den 4:e killen som säger att de inte alls ska sparka hundarna (tack) och tagga ner. Sen är vi på bussen och jag kan säga att jag hade rätt så bråttom av när ändhållplatsen kom.

Förstår inte var dessa ungdomar fått sin uppfostran ngnstans? Om de ens fått ngn?

Izor har inte åkt kollektivtrafik än (mer än tåg på museijärnväg), så där har jag inget att berätta.
Men skulle jag ha råkat ut för samma situation så inte hade jag kommit på att svara som matten gjorde.
Det är sånt man kommer på i efterskott.

Vem vet, hennes kommentar kanske gjorde gubben på bättre humör.:idea:

Jadu senast det var ngt sådär större var när jag gick genom sthlms central här för några veckor sedan.
Bakom mig gick en mamma och en son på kanske 7 år. Mamman (kan varit ngn annan relation till pojken oxå samt att hon verkade inte riktigt riktig i huvudet) och killen gick och tjafsade bakom och hon sa praktiskt taget till killen att gå fram och jaga och kasta någonting på min hund. Jag hör juh allt så jag och hund vänder mig om och börjar ta några steg mot dom. Då tar kvinnan tag i killen och "skäller" -Du kan juh inte slå hunden, du är juh dum i huvudet...

Jag gick bara därifrån, orkar inte. Möter på så konstiga personer när man åker kollektivt.

En annan gång gick jag längs med perrongen och väntade på tåget. Passerar en mamma, pappa och liten son på ca 4-5 år. När vi passerar så tar sonen ett steg fram och är på väg att slå hunden men vi går bara vidare så han hinner inte. Tyvärr gick det itne att få kontakt med föräldrarna då de inte pratade svenska.
Tur bara för dom att min hund inte bryr sig om sådant, tänk om det hade varit fel hund som han gjorde så på, då kanske den hade suttit i ansiktet på honom!

Läskigt hur folk låter sina barn bete sig ibland. Det har hänt flera gånger att barn kommit springande bakom på väg mot hunden (familjen går lite längre bak). Tänk om min hund någon gång blir rädd och gör ngt!?

Men vilken härlig kommentar från hundägaren! Jag tror en sådan kommentar gör att man tänker efter mer än om dom två skulle börjat bråka då man mer kommer in i en försvarställning.

Min hund har aldrig åkt kollektivt men ändå varit utsatt för idioter. En gång så band jag henne utanför affären och sprang in fort och handlade det jag skulle ha. När jag kommer ut står det två killar i min ålder och kastar snöbollar på min hund. Jag som annars är en extremt blyg och försiktig person tänder till med en gång och ni kan tänka er en flyförbannad 12 åring som skäller ut två killar efter noter:D Min hund gör man inte illa ostraffat:devil:

Jag åker aldrig kollektivt. Men vilken härlig hundägare :love: Var säkert många som log inombords när de hörde hennes svar :)

Har faktiskt mest positiva erfarenheter av att resa med hund :laugh: Sitter man där man ska så kan ju inte folk klaga på att man finns där heller. De flesta medresenärer tycker bara det är kul och många vill klappa.

Däremot så har vi varit med om en mindre trevlig händelse också :( Jag var nere vid station och väntade på bussen när en gravt alkoholpåverkad man gick fram och sparkade min hund så hon flög iväg (27 kg hund). Sedan jagade han oss så jag fick springa in på pressbyrån och ta skydd. Hon skadades inte och har inte heller fått några psykiska men vilket är väldigt tur!
Fick senare reda på att han precis innan slagit ner två tjejer på stan också.

Det värsta jag har råkat ut för på tåget när jag reser var en såndär riktig "jagvetalltomhundar"gubbe, 60+ som dessutom luktade alkohol.
Jag har tidigare haft problem med min hunds reservationer mot nya, främmande människor (har helt gått över nu, underbart!).
Kuvösen man får sitta i när man reser med sj består av en liten kupé med sex platser och ett bord i mitten. Gubben satt mitt emot mej, så naturligtvis hamnade Goliat ganska nära honom.

Han böjer sej över honom och börjar klappa och klappar igen och klappar och klappar. VARJE gång Goliat försöker lägga sig ner och slappna av så böjer sej gubben över honom och klappar honom så att han reser på sej igen.
Jag försöker att säga på ett artigt sätt(men jag är dessvärre inte begåvad med att vara det naturligt) att han ska låta hunden sova.
"äh, hundar tål!" blir hans svar på detta och sen får jag resten av resan sitta och höra honom berätta hur han uppfostrat sina hundar genom att sparka dom och piska dom med kopplet.

Jättetrevligt. Inte.

Det konstiga med hela historian var att Goliat ändå fattade tycke för denne alkoholiserade, smutsige karl som luktade alkohol och dessutom böjde sej över honom och hade bullrig röst. Och som jag fattade stark motvilja till såfort jag såg honom. Konstigt med djuren på det viset? Goliat hoppade t.o.m upp i knäet på honom vid ett tillfälle. Det gör han inte ens på mej.

Annars brukar det bara vara mysigt i hundkupéerna på tåget. Åker hellre med hunden än utan, finns alltid nån att prata med i husdjursvagnen:bow: Resan blir så mycket roligare än att sitta och glo ut genom rutan och önska man var framme snart.

Senast ändrad:

Min hund blir trampad rätt ofta. Han är stor och hur jag än gör så sticker det ut kroppsdelar, specuellt på de äldre spårvagnarna.
Jag försöker sitta i 3orna på de halvnya. Där blir han inte trampad.Men då kan man få sura blickar för att man tar upp 3 platser och inte är längst bak.
Eller så sitter jag i mitten av sista vagnen precis vid sandlådan under ett säte så är han skyddad åt ett håll i allafall.
Men längs bak vid dörrarna är hopplöst att sitta för då vänder många i dörren. (bor i två förorter) och man får mest sura blickar där.

När jag åker spårvagn är jag sällan sällskaplig, jag är ofta väldigt trött och brukar blänga på folk om de ser ut som att de ska börja prata och muttrar mest när nån trampar på hunden. Reser man flera gånger i veckan orkar man inte vara klappzoo, "jourhavande medmänniska" eller hundrådgivare.

Senast ändrad:

Jag åkte mycket buss men min hund när jag gick i skola. Det är iallafall en resa på 7 mil varje mondag och fredag Och vist var man med om både det ena och det andra men oftast gick det bra och som tur är överväger definitivt dom roliga händelserna mot dom dåliga! däremot har jag Aldrig varit med om att någon har hotat med att slå min hund men så har vi schäfrar också så jag vet inte kanske det är lite respektingivande men skulle någon mot oddsen ändå bara så våga tänka tanken att slå mina hundar så skulle jag nog faktiskt låta hundarna göra vad dom ville med den stackarna som tror att han kan slå!
Hände faktiskt än gång (det här var med våran 11 åriga schäferhanne som vi hade tränat mycket skydd med han var jätte duktig men han var en aning FÖÖÖR snäll så han ville inte bita figuranterna) när mamma var ute och gick med två av våra dåvarande hundar. Mamma hade stannat för att säga hej på en avlägsen bekant som var ute och promenerade lite lätt på fyllan plötsligt kommer en ganska redigt full man springande och flyger på den första manen så dom här två börjar juh slåss förfullt och den ena manen bakar mot mamma och höjer knytnäven *PANG* sa det så hade han våran schäfer i armen det var bara tur att mamma hade koppel på han så att hon kunde rycka tillbaka han igen. Gissa om karlarna vart nå brydd? Och mamma Va nog mest förvånad av dom alla Våran Gross som inte äns vill skälla på barnen när vi körde räddning med han! Manen fick sig nog en riälblåning men ingen av dom 2 männen har någonsin nämnt händelsen igen.

Någon som vet hur lagen skulle fungera i ett sådant läge, jag menar om manen hade bestämtsig för att anmäla oss skulle vi då åka på skadestånd eller liknande ? karlen betedde sig juh väldigt hotfullt!

Någon som vet hur lagen skulle fungera i ett sådant läge, jag menar om manen hade bestämtsig för att anmäla oss skulle vi då åka på skadestånd eller liknande ? karlen betedde sig juh väldigt hotfullt!

Ja du hade åkt på skadestånd, strikt hundägaransvar innebär att du är ansvarig för allt din hund gör oavsett omständigheterna. Sjukt nog.

Det är faktiskt en väldigt dum regel.. eller fel ord dåligt formulerad lag kanske man ska säga. Om någon slår en hund så borde hunden få försvara sig som alla andra och om någon slår mig borde hunden få ingripa men självklart skulle det som altingannat utnytjas på ett sätt som inte gynnar verken hundarna eller "vanliga" mäniskor skulle jag tro..

Ja, det är ju lite knasigt med det där.

Om någon gör inbrott i mitt hus och någon av mina hundar biter tjuven så kan han/hon polisanmäla skadan och jag åker på att betala skadestånd. :cool:

Förhoppningsvis är ju tjuven inte så dum att den anmäler och på så sätt erkänner inbrottet men om man ser det krasst skulle det säkert gå att tjäna pengar på det hela. Straffet för inbrottet blir nog inte så stort, sakdeståndet för en trasig arm kan nog bli desto större...
Man kanske skulle skaffa sig en ny karriär :idea:

Jag har inte åkt buss så ofta med mina (mest med den stora) och det har aldrig varit något gnäll eller sura miner, de tycker mest det är roligt och någon vill klappa ibland. En gång fick vi dela plats med en barnvagn (måste sitta vid dom platserna då han inte får plats varken under ett säte, vid ett säte eller i gången) men det var inga problem det heller han låg snällt hela tiden medan matte fick stå hela vägen hem (6,8 mil) för att vi alla skulle få plats :D Problemet är bara när man ska gå bakåt i bussen, han vill gärna hälsa på alla människor och ansiktena är i lagom höjd för hans nos så det gäller att skynda sig bakåt så att han inte hinner hälsa på någon :)

Ja, det är ju lite knasigt med det där.

Om någon gör inbrott i mitt hus och någon av mina hundar biter tjuven så kan han/hon polisanmäla skadan och jag åker på att betala skadestånd. :cool:

Förhoppningsvis är ju tjuven inte så dum att den anmäler och på så sätt erkänner inbrottet men om man ser det krasst skulle det säkert gå att tjäna pengar på det hela. Straffet för inbrottet blir nog inte så stort, sakdeståndet för en trasig arm kan nog bli desto större...
Man kanske skulle skaffa sig en ny karriär :idea:

Fast just det där tror jag att man kán gå runt lagen gemom att helänkelt he upp en skylt där det sår privat mark, inträdes på egen risk. eller något sådant jag har iaf för mig att man klarar sig då men det kanske är en myt

Skadeståndslagen är dock sådan att om den skadade anses medvållande så ska skadeståndet jämkas. Det ska extremt mycket till för att någon ska behöva betala för att en inbrottstjuv blir biten av ens vaktande hund.

Nu tror jag att jag har skrivit detta på Bukes hundforum nästan hundra gånger. :D

Skadeståndslagen är dock sådan att om den skadade anses medvållande så ska skadeståndet jämkas. Det ska extremt mycket till för att någon ska behöva betala för att en inbrottstjuv blir biten av ens vaktande hund. /QUOTE]

Puh vad skönt! har vid flera tillfällen funderat över om det i Sveriges lag finns någon jämkningsklausul att tillämpa vid strikt ägaransvar och nu fick jag svar på det, tack! Nu fick jag ett nytt problem istället, kan inte bestämma mig om jag tycker det är en vettigare lösning med strikt + jämkning eller culpa-ansvar som vi har i Finland. :D (lite off-topic)

*kl*

Ursäkta att jag försvann från min egen tråd! För mycket att göra på jobbet! ;)
Men vilken härlig kommentar från hundägaren! Jag tror en sådan kommentar gör att man tänker efter mer än om dom två skulle börjat bråka då man mer kommer in i en försvarställning.

Men vilken härlig hundägare :love: Var säkert många som log inombords när de hörde hennes svar :)
Ja, jag tyckte att det var en störtskön kommentar! :D Hon var helt lugn, så hon var nog van vid muttrande medresenärer! Själv skulle jag som sagt nog ha blivit ganska sur om jag inte fått en ursäkt, och jag förstår inte hur man inte kan be om ursäkt när man gör illa någons djur - hur oavsiktligt det än var.

Många log säkert, inklusive jag själv, men bakom mig hörde jag två kvinnor börja tissla och tassla om det olämpliga att åka med hunden på en fullsatt buss. Jag kan inte tänka mig att någon hundägare så gärna reser i rusningstrafik om de har något annat val, så jag tyckte det var en onödig diskussion.

Allmänt: vad upprörande att så många verkar ha erfarenhet av att människor beter sig som idioter mot era hundar! Slår och sparkar! :eek: Jag själv har aldrig märkt av något agg mot hundresenärer när jag åkt kollektivt, annat än lite muttrande, blängande och rynkande på näsan över dregel och så vidare.

Senast ändrad:

Jag har åkt kollektivt med Kaiser några gånger, när han fick följa med till Stockholm för att vara praktikhund åt matte på en hundmassagekurs. Först åkte vi tåg till Sthlm och sedan tunnelbana hem till mig. Till kursen (pågick i tre dagar) åkte vi tunnelbana och sedan buss med två bussbyten. Lyckligtvis åkte vi aldrig i rusning, utan Kaiser fick ett eget säte (med handduk på) eller satt i mitt knä (han är dvärgpinscher). Eftersom han är ganska så liten och söt så anade jag att folk gärna skulle vilja hälsa, men han är väldigt asocial mot främlingar; morrar och kan nafsas, så jag satt och undvek ögonkontakt med alla andra resenärer! :D Jag kände verkligen hur alla log konstant och tittade på hunden, sedan på mig för att få ögonkontakt för att kunna fråga något, men jag tittade ner på hunden hela tiden. Usch! Nu tittar jag aldrig på folk som har med sig sina hundar, för jag vet hur jobbigt det är att sitta i blickfånget bara för att man råkar ha en gullig hund med sig! :D

kl

Vad otrevliga upplevelser många har varit med om!

Nu har inte vi åkt buss ofta alls med Nikki men det har varit positivt varje gång i alla fall. Vi har fått vara ifred, och inte fått mer än trevliga blickar och någon som vill klappa. Men jag irriterar mig lite på föräldrar som släpper fram sina ungar till hunden när dem inte ens vet om det är okej för ägaren, eller om hunden är snäll. Nu är ju Nikki väldigt snäll så länge man inte för "på", hon har nämligen morrat och skällt till på en unge som retade henne upprepade gånger genom att dra i hennes ben osv. :cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka