Hunden är dum mot katten!

Lycanthrope

Trådstartare
Vi har ju en dalmatiner som är 8 månader nu.
Hon aktiveras osv och lär sig ett och annat.

Men hon blir bara värre och värre mot katten.
Katten har en egen övervåning dit inte hundarna kommer upp men hon är nere och går ibland, och vill till oss. Och valpen jagar inte henne så mycket men ska leka med henne och hoppar då på henne, och det funkar ju inte när hon blir tyngre och tyngre! Ibland leker dom båda två försiktigt men det slutar ofta med att hunden vill hoppa jämfota på katten. Katten har fräst ifrån några gånger men är ganska snäll, och det hjälper inte.
Vi har sagt ifrån också men det gör ingen skillnad.

Hon svarar väldigt dåligt på bestraffningar allmänt, tex när hon bits vid lek, eller gnager på soffan osv.
Hon lyssnar inte på vatten eller tillsägelser, som exempel.
Har även provat mer "gör så här istället" men det funkar inte heller.
När hon vill göra något så ska hon bara göra det.

Men hur kan man få henne att vara snällare mot katten?
Jag tänker inte tåla att hon gör katten illa.

Sv: Hunden är dum mot katten!

Låt inte hund och katt leka alls öht, säg ifrån direkt du ser antydan.

Vad bestraffas hon med och förstår hon bestraffningen? Förstår hunden era tillsägelser?

Hur ser en normal dag ut för hunden?

När vi skaffade kattunge och hade vuxna hundar som aldrig träffat en katt. Då gjorde jag som så; Var hela tiden i närheten av dem och när katten fräste eller slog mot hunden, då ömkade jag hunden mycket. Typ! Stackars dig, passa dig för katten den är farlig.

Det funkade! När katten tex fräste då skyndade hunden därifrån. Men det måste vara vid exakt rätt tillfälle.

Lycka till!

Hon verkar inte förstå allvaret med tillsägelser tyvärr.
Säger man nej så slutar hon med det hon gör, men hon börjar igen nästan direkt, inte alltid, men ofta.

Har provat med nej, och även vatten. Jag vill inte vara för hård mot henne heller.

Dagarna varierar väldigt förutom maten, och morgon+kvällspromenad som alltid är ungefär samma, och alltid innefattar no 1 och 2 :)
Vissa dagar är vi ute väldigt mycket och då är hundarna med oss ute i stallet och kring hästarna, och ner på åkrarna vid ridning.

Men hon aktiveras varje dag, grundlydnad, lite tricks, gömmer lite godis och leksaker.. Får minst en längre promenad om dagen, åker med in till stan och besök ibland.

Tja, jag själv är ju lite krass med sådant och har nolltolerans mot att bete sig illa mot familjens katter. Jag är helt enkelt av den åsikten att de ska veta att om man är dum mot katten brakar hela helvetet löst, jag blir helt enkelt skitförbannad.

Kan du inte berätta hur du gör när du blir skitförbannad? :o

Jag tycker inte heller det är okej alls, men jag är rädd för att vara för hård mot henne. Men vill absolut inte att hon gör så mot katten.

Tja, jag själv är ju lite krass med sådant och har nolltolerans mot att bete sig illa mot familjens katter. Jag är helt enkelt av den åsikten att de ska veta att om man är dum mot katten brakar hela helvetet löst, jag blir helt enkelt skitförbannad.

Det finns ju en risk att det är ok att vara dum med katten när matte inte är i närheten och braka loss nåt h-vete.

Det finns ju en risk att det är ok att vara dum med katten när matte inte är i närheten och braka loss nåt h-vete.

Har jag en hund (i detta fallet har jag två) som jag vet att risken finns att de inte sköter sig när jag inte är i närheten, så tar jag inte risken att ha dem i samma rum som en katt vid de tillfällena. Nu vet inte jag hur TS hund är, men bägge mina hade nog gärna i ett obevakat ögonblick gärna tuggat katt. De har visat på sådant intresse i min närhet också innan de hade klart för dig att man inte tjänar på det.

Senast ändrad:

Det är ju jättesvårt att beskriva, och eftersom att jag aldrig träffat din hund vill jag inte heller ge några "tips" på hur eller vad man kan göra för att sätta den formen av obehag på hund. Din hund kanske inte ens behöver det! Vissa hundar går det jättebra att avleda eller liknande, medan andra ser en för stor "skatt" i att få smaka kattpäls. Just mina hundar tycker att jag är särskilt obehaglig när jag använder ett visst tonläge när jag blir arg tex, men hur det ser ut exakt beror ju helt på situationen.

Får hunden tag i katten någon gång, tycker jag dock att du ska ingripa med med de medel du måste för att bryta beteendet. Dock ska ju beteendet helst brytas redan när hunden spänner sig, eller ger katten lite för mycket uppmärksamhet.

När vi skaffade kattunge och hade vuxna hundar som aldrig träffat en katt. Då gjorde jag som så; Var hela tiden i närheten av dem och när katten fräste eller slog mot hunden, då ömkade jag hunden mycket. Typ! Stackars dig, passa dig för katten den är farlig.

Det funkade! När katten tex fräste då skyndade hunden därifrån. Men det måste vara vid exakt rätt tillfälle.

Lycka till!

En jättebra idé på en hund som blir obehagad av kattens fräsningar/slag. Tyvärr är dock inte alla hundar sådana, mina tar det som ett ypperligt tillfälle att få slåss med katten, vilket enligt dem är omåttligt roligt!

Vi avbryter direkt vi ser att hon är intresserad av att ge sig efter katten. Hon har inte visat något intresse till att bita, men just att hoppa på katten med alla tassarna.

När hundarna är ensamma hemma (vi jobbar olika så blir bara några timmar då och då) så är de instängda och kommer inte åt katten.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 023
Senast: inverterad
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
304
Senast: Sassy
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 290
Senast: Nota
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 266
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Födda -21