Hundbeteende

A

anni0301

Hej!
Har två jämthundar hemma i "hunngårn" varav en börjat bete sig lite knasigt. Hundarna får vara ute i sitt hundhus m hundgård på dagarna när vi jobbar men på eftermiddagarna får de komma in och vara med oss å mysa å sova inne. Den ena är 7 år och den andra är 2, båda hannar.
Den "gamla" hunden har skaffat sig ett mystiskt beteende; han har ätit "upp" två kuddar som legat på soffan. Plus en disktrasa å en strumpa. Här om natten hörde jag att han kom upp för trappen (man hör på stegen vem som e vem å han brukar ligga utanför mitt och sambons sovrumsdörr) men att han gick ned igen. När sedan en av sönerna ropade mitt i natten gick jag in till honom och upptäckte att hunden kissat på sonens sängben!! :crazy: vi brukar stänga deras dörr för att hundarna inte ska krypa upp i barnens sängar men nu hade vi glömt.
mysigt...
Varför gör han så här? Han vet såååå väl att han inte får tugga på saker å har väl aldrig i sitt liv pinkat inne! å om han nu var så otroligt akut pinknödig (trots rastning) så VARFÖR gick han upp å pinkade på Sebbens säng? :confused:
jag är inte alls duktig på hundars beteenden - fick två på köpet när jag träffade sambon :banana: så om det finns nån där ute som har nått svar så vore jag tacksam!
 
Sv: Hundbeteende

Är den yngre också en hanhund?
Skulle tippa på att den yngre blivit könsmogen och då kan vissa äldre hundar bli en aning skumma i sitt beteende.
Annars kan det ju bero på någon ändring i hemmet / mängden stimulans som hunden får?
 
Sv: Hundbeteende

Ja den yngre är oxå en hane.
De motioneras ordentligt (trav i ca en mil) var och varannan dag å när tiden inte riktigt räcker till så blir det "rastning". Så har det varit under alla hundens 7 år så det är inget annorlunda å inte i familjen heller.
Men din teori om könsmognad låter intressant. Yngsta hunden, Buss, har börjat morra vid matskålen när den äldre, Kasper, närmat sig. När Kasper sen ligger å halvsover kommer Buss och ställer sig över hans huvud/kropp och verkligen sträcker upp sig. Han kan gå flera gånger över stackars Kasper som mest bara vill få vara ifred. Precis som om han vill visa Kasper "titta så stor och snygg jag är.. passa dej,för snart är jag starkare än du"
Än så länge är det Kasper som bestämmer men vi anar att Buss kommer försöka ta över ledarskapet inom ganska kort. Kasper har aldrig varit så fin å vältrimmad som han är nu så än har "valpen" inget att säga till om... men det kanske är det som gör Kasper lite mysko.
Men varför tuggade han sönder å pinkade en gång?
 
Sv: Hundbeteende

Låter som att det är en kombination av att den yngre hunden testar att ta över ledarskapet (vilket kan göra den äldre hunden stressad = oönskade beteenden dyker upp)och för lite mental stimulans.
 
Sv: Hundbeteende

Och hur stimulerar jag en jakthund mentalt? De är ju skapta för att jaga men jaktsäsongen är över så först tänkte vi att det var därför - att han blir frustrerad. Men med tanke på att han varit hos oss i 7 år och han har inte tidigare visat dessa beteenden sedan valp. Konstigt att han börjar nu vid denna ålder . jaktsäsongen har ju tagit slut sex gånger förr utan problem:p
Men tips tages gärna emot om hur man stimulerar en jakthund mentalt när jaktsäsongen är över om motion inte räcker.

Och detta med valpens beteende -det är väl bara att låta naturen ha sin gång antar jag. Vi kan ju bara (måste)dra isär dem vid slagsmål. Kasper får antagligen leva med denna press?
 
Sv: Hundbeteende

anni0301 skrev:
Och hur stimulerar jag en jakthund mentalt? De är ju skapta för att jaga
tips tages gärna emot om hur man stimulerar en jakthund mentalt när jaktsäsongen är över om motion inte räcker.

Vi tränar både lydnad och eftersök med våra jakthundar under icke jaktsäsong. Båda är bra mental stimulering för (jakt)hundar

anni0301 skrev:
Och detta med valpens beteende -det är väl bara att låta naturen ha sin gång antar jag. Vi kan ju bara (måste)dra isär dem vid slagsmål. Kasper får antagligen leva med denna press?

Läget kommer att vara spänt så länge som dom inte gjort upp rangordningen ordentligt. Och detta är något som kommer att testas med jämna mellanrum tills den dagen den yngre hunden klättrar förbi den äldre i rang. Eller att den yngre (mot förmodan) totalt accepterar att alltid vara ranglägst i flocken.
 
Sv: Hundbeteende

anni0301 skrev:
Vi kan ju bara (måste)dra isär dem vid slagsmål.

När rangen skulle göras upp mellan min sambos föräldrars hundar så lät de inte det hända utan särade på hundarna, vilket idag har lett till att de inte kan vara ihop.

Så är det egentligen rätt att sära på dom?

/Timsetim (okunnig inom området)
 
Sv: Hundbeteende

Jag brukar vid dessa tillfällen (mellan 2 BC-hanar, varav den ena nu gått i pension på annan ort)låta hundarna "dänga skiten" ur varandra, så länge de är jämnbördiga i storlek och vikt.

Låter ju inte gamle aussiehanen och dito jämthundshanen ryka ihop hur som helst, eftersom jag då skulle ha en aussie mindre i huset :smirk:

Annars finns ju risken att det blir sådana spänningar mellan hundarna att det i längden blir ohållbart tyvärr.

Dock så kan en del unghanar finna sig i att vara ranglägst och inte alls bry sig i att klättra i rang.
 
Sv: Hundbeteende

Om vi låter dem slåss på "blodigt" allvar kommer vi ha en jämthund mindre :(
Kasper har en bakgrund som slagskämpe och väger bra mkt mer än Buss. (Kasper är från den gamla stammen - tyngre å längre medan Buss är kortare, lättare å smidigare)

Så det är väl bara att hoppas på att de kan göra upp rangen utan att vi för den skull måste låta dem slåss. skaderisken är för stor även om båda överlever. Då särar vi dem hellre å låter dem komma in några timmar var till oss i familjen.
Så det är bara att hålla tummarna att de kan komma överens på nått sätt...
 
Sv: Hundbeteende

Jo ska man låta hundar göra upp "på riktigt" så måste dom vara av ungefär samma vikt och storlek, så att dom slåss på lika villkor. Annars går det sällan bra.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 636
Senast: Nominous
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 827
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 316
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 908
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Provridning
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp