Sv: Hundattack *igen*
kl
Jag måste i ärlighetens namn erkänna att jag inte känner eller har träffat många "pitbulls", men däremot fler rottweilers. Och de är dem hundar jag faktist har mest respekt för, eller är osäker på dem.
Mycket beror på allt man läser i tidningarna, även om man inte ska tro på allt man läser om, men ingen rök utan eld...
Även om antalet seriösa hundägare överstiger de "oseriösa" till dessa raser, får man bara läsa om dessa otrevliga händelser.
Vilket har bidragit att jag undviker dem, vilket jag tror fler än jag gör. I samband med det tror jag också man utsöndrar rädsla för dessa hundar. Vilket inte är bra för hunden, om var och varann människa hunden möter är rädd för den.
I det här fallet kan jag förmildra dem senaste 2 händelserna. Min första hanhund var mkt hanilsken. Men var båda hanarna lösa blev det sällan bråk, utan dem gick runt och spände sig för varandra. Gav den andra hunden upp slutade han direkt. Värre var det om någon var kopplad.
Alla vet också att man aldrig att man ska gå fram till en bunden okänd hund. Otroligt korkat då att binda sin hund i ett cykelställ då. Där det finns cyklar som ägaren troligtvis vill hämta någongång.
Och dessa två händelser skulle kunna hända vilken hundras som helst.
Men den första händelsen, att någon, familjemedlem eller ej, kan hetsa sin egen hund att attackera en, är helt otroligt. Och med dem skadorna tjejen fick, skulle jag aldrig våga behålla en sån hund. Nu pratar vi ju inte fläskläpp eller blåmärke.
Men som någon skrev i den andra tråden (tror jag), så bör ju något slags av körkort införas för dessa raser, så att dem som är seriösa och verkligen har fina individer inte drabbas.
För efter allt man har läst drar man, tyvärr, alla över en kam...