Humanmedicin till häst?

H

hippie

Jag undrar om någon här vet vilka av humanmedicinens Nsaid-läkemedel som är testade på hästar? En av mina kompisar har använt Pronaxen till sin häst, för evigheter sen. Men är det fler av dessa, tex Voltaren, som är testade?
Jag skälet till att jag frågar är att min mamma har en massa såna piller liggande i ett skåp, pga att hon inte har tålt dem. Funderade helt enkelt på om det skulle vara möjligt att använda dessa i stället för Fenylbutazon eller liknande till min häst som får fång ibland? Eftersom de nu ändå finns här.

Sv: Humanmedicin till häst?

Har ingen erfarenhet av det, dock är jag av den åsikten att man inte laborerar med medikamenter som är utskrivna till någon annan. Detta gäller såväl djur som människor, vi har ju lite olika ämnes omsättningar och det kan leda till en massa otrevligheter om dosen inte sätts rätt.
Det är ju ingen slump att man doserar efter vikt, Pronaxen till häst är avsevärt starkare än det vi själva får.

Pronaxen t ex är inte testade för häst heller. Dock förskrivs/används de ju för häst. JAG skulle dock INTE byta ut butta mot pronaxen eller annan humanNSAID 'bara sådär', utan att ha fått det rek/ordinerat av vet.

Min herre har knaprat i sig tre burkar pronaxen på ett halvår, samtidigt så samma vet som skrivit ut de till honom, ha vi andra tillfällen skrivit ut butta, finadyne resp Quadrisol till honom. Dvs beroende på vad man velat åstadkomma/lindra så har olika NSAID skrivits ut.

På en fånghäst skulle jag vara väldigt anti att ge något som inte har synnerligen väldokumeterade biverkningar och verkan på häst. NSAID kan alltid störa magtarmkanalen (och det är ju det sista man vill på fånghäst), men med human NSAID har du annan verksam substans än i butta, och inte alsl den belagda verkan/biverkan som du har på butta.

det kan leda till en massa otrevligheter om dosen inte sätts rätt.
Det är ju ingen slump att man doserar efter vikt, Pronaxen till häst är avsevärt starkare än det vi själva får.

Nopes, det finns inget pronaxen till häst, utan det är humanvarianten, i starkaste styrkan, som skrivs ut. Men dosen anpassas (höjs).

Jopp, men hästens mag-tarmsystem fungerar inte som människans.... alla arter av djur skiljer sig åt beträffande hur läkemedlet fungerar i kroppen... något som vi människor kan knapra i oss dör t.ex. små katter av... allt handlar inte om dos per vikt.

Jopp, men hästens mag-tarmsystem fungerar inte som människans.... alla arter av djur skiljer sig åt beträffande hur läkemedlet fungerar i kroppen... något som vi människor kan knapra i oss dör t.ex. små katter av... allt handlar inte om dos per vikt.

Har jag sagt emot det? SKrev ju till och med det att jag absolut inte skulle ge en fånghäst något som man inte vet hur det påverkar magtarmkanalen? Det är ju just det att det inte fungerar lika på djur/människa som gör att man inte ska bara använda humanmedicin för 'det är ju ändå NSAID'. (På samma sätt som man ska låta bli hästens medicin om mans jälv har någon krämpa utan lämplig humanmedicin hemma, fast åt det håller reflekterar inte så många :devil:)

*förvirrad?*

Eller menade du att jag skrev till Boj att pronaxen till häst inte alls är starkare, för pronaxen till häst finns inte, utan det är humanvarianten som skrivs ut, men med annan dos?

Jag fick utskrivet en burk ketaprofen för några år sen. det är människo-medicin.

men jag tycker inte man ska hålla på och mixtra med mediciner själv. :crazy:

Nä, du har inte sagt emot det o jag har inte sagt emot dig heller... bara förtydligat dig lite trodde jag... *ursäkta mig*
O alla NSAID påverkar mag-tarnkanalen, både hos människa o häst (*ingen kritik!*)

Har inte påstått att Pronaxen finns för häst också, jag skrev av dosen skiljer sig åt avsevärt.

*KL*
Fast å andra sidan är ju ett steg i humantestningen att man testar preparat på djur... dvs många har man nog viss kunskap om hur de fungerar på djur även om det är människopreparat.

Däremot skiljer sig ju de olika preparaten även i dos för människa. Om man ger Voltaren 50 mg så ger man Ibumetin 400 mg... så man kan inte tänka NSAID = visst antal mg heller.

Jag hade inte vågat översätta utan att fråga veterinären heller... sen vet man ju inte hur mycket fakta/forskning som ligger bakom val och dos i alla fall. En del "så brukar man göra" finns nog också.. Men bättre än att helt chansa, helt klart.

Senast ändrad av en moderator:

knapplån
Jag ska förtydliga litegrann. Jag har inte tänkt laborera med det själv, utan i så fall göra det i samråd med veterinär. Frågade här mest bara för att kolla om det överhuvudtaget är idé att ta upp det med veterinären, eftersom pillrena redan finns i vår ägo.

Vet inte om det är så bra för just Fång, men däremot till mjukdelsskador.

Vet inte om det är så bra för just Fång, men däremot till mjukdelsskador.

Ja den är såvitt jag vet också lite muskel avslappnade, min donna fick den efter en rejäl spark skada på låret som inte ville ge sig i första taget.

Funderade helt enkelt på om det skulle vara möjligt att använda dessa i stället för Fenylbutazon eller liknande till min häst som får fång ibland?
Jag hade nog i första hand sett över hanteringen av fånghästen o gjort allt för att undvika att den fick fång igen.

ALLA nsaidpreparaten är antiinflammatoriska på så sätt att de är prostaglandinhämmande. Det är deras verksamma substanser som skiljer och därmed kan vissa preparat fungera bättre än andra och detta är olika för olika individer vilket som fungerar bäst. åtminstone inom humanmedicinen.
jag själv känner ingen som helst effekt av pronaxen, som är det enda som hjälper min reumatikerkompis. min mamma hade ingen vidare effekt av sina Voltaren, som av andra anses vara värstingpreparat.
osv osv.

arabia: hanteringen av fånghästen är så bra den kan bli utan att den står inne i box, tyvärr hjälper det inte alltid ändå. och DÅ måste man ju ha något att ta till för att lindra smärtan.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 052
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 941
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat