Z

zitell

Hur pass farligt är det för en häst att bli biten av en huggorm? Vad gör man om detta sker? Träffade på två ringlande huggormar under en och samma uteritt och kan inte låta bli att fundera på tänk om...

Sv: Huggorm

Jag vill oxå veta:bow:

Ser varje vår såna nära ingången till hagen- där även hunden är med:eek:

Min häst har blivit biten precis mellan frambenen... det blev ett sår och blodet koagulerade inte... ut med vet och hon gav kortison spruta! Han var inte direkt allmänpåverkad av det mer än såret då...

giftet tog dock sönder vävnaden så de blev ett hål in som fluugorna dyrkade :mad:

det slutade med att jag rakade bort allt hår runt (mammas rakhyvel :p ) och tog sen en vass sax och skar bort all död vävnad i hålet, hästen stod helt still (han var lös utan grimma ect) och sen klistrade jag på ett... ja.. sånt där "djurplåster" det satt! fick sitta 2 dagar och på de dagarna så hade hålet nästan försvunnit :banana: Saxen steriliserade jag så gott det gick så här på hemmaplan...

men jäklar vad tid det tog innan jag vågade stjäla mammas rakhyvel (mn kan ju inte använda sin egen :angel:)

hunden har oxå blivit biten och ja... han höll på att dö... så hundar är det nog betydligt mer akut med...

Jag har bara varit med om ett fall IRL, där ett litet tinkerföl tyvärr inte gick att rädda efter ett ormbett.

Hon blev biten i halsen, bredvid en stor blodåder, detta tillsammans med att det var ett relativt ungt föl gjorde att de , efter ett dygns kämpade i helsingborg valde att ta bort henne...

Så det är absolut ingenting att nonschalera heltm, även om jag tror det är relativt ovanligt att det är dödlig utgång pga av det.

jag har haft en pålle med misstänkt huggormsbett i halsen. han fick en kortison spruta och 5 dagar med butta. nu va det ju inte ett bett utan en akut tromboflebit.

har även haft hund som blivit bitnen, även där har det varit kortison som gällt. sedan har jag alltid haft betapred tabletter åt "smådjuren" hemma på vet. rek. men har inte behövt dom. vet flera jaktdrevrar som blivit bitna i nosen av huggorm där ägaren inte brytt sig om att beh. ingen av dom har iaf. dött utan repat sig under ett dygn.

va hos en vännina i går där deras katt blivit biten i lör, hon fick inte tag på vet. alls, men katten "kvicknade till" efter några timmar.

ganska mkt kan väl påverkas av vart man blir biten med... halsen/huvud och sånt är väl jätte farligt...

det är olika, beror på hur mkt gift som kommit in, vart bettet är och djurets hälsa.

men ormbett kan vara mkt farligt, dels kan svullnaden kväva djuret om bettet sitter i hals/mun, dels kan giftet påverka levern.

så det är inget att leka med!

Jag hade en häst som blev biten i mulen. Han kunde knappt andas och lät som ett rytande lejon.
Sedan började det rinna ut gult tjockt flöde ut näsan på hästen.
Han plågades reält.
Fort gick det också. Jag gick ut i hagen och skulle hälsa på honom. Han var konstig. Såg då två hål dom det blödde ur på näsan.
Sprang in och ringde ägaren (hade just fått hem han, skulle passa han). Fem minter senare var han reält svullen. Blev bara värre och värre.
Vet sa att det inte var någon fara, men förstod att det var nog dags att komma ut när hästen knappt kunde andas.
Vet inte vad han fick för medikamenter riktigt.
Men vi fick bukt på svullnaden så den inte blev värre alla fall.
han överlevde.
Men det kan alltså vara allvarligt.

Vi hade en häst hemma som blev ormiten på nosryggen. Hon blev väldigt dålig, svårt att andas, veterinären kom ut fort och jag vet inte exakta behandlingen (inte min häst), men hon var väldigt nära att stryka med. Överlevde dock och blev helt bra. Men det är då inte att leka med.
Har hört att inkubationstiden (heter det så när det gäller ormbett?) är ungefär 12 timmar, har det inte hänt något efter det lär det inte vara någon fara.

de e väl ingen inkubationstid på huggormsbett?
Gifter verkar direkt o man ska röra sig så lite som möjligt.

Det var då absolut ingen "inkubationstid" då det lilla fölet blev huggormsbiten iallafall, jag kan tala om att dallt skedde väldigt snabbt, att hon försämrades minut för minut i princip.

Så om jag skulle hamna i liknande sits igen - då skulle jag ringa in vetten väldigt fort.

Dessa hemska djur:devil:
Jag kan svara för hur det kan te sig när hundar/smådjur drabbas.

Min ena setter (som numer finns på andra sidan) blev huggormsbiten när han var 4 år.
Snabbt in till vet där han behandlades med cortison och antibiotika.
Men, tyvärr räcker inte det då de inre organen kan slås ut av giftet.
Blev återbesök efter ca 2 månader då det togs prover på lever mm.
Turligt nog så gick det bra!!
Inte många som vet om detta, gjorde inte jag iaf. Men, här är det oxå ganska så individuellt, en del påverkas inte speciellt mkt, andra blir jättedåliga:cry:
Katter klarar sig i regel mkt bra.
Men, bra att veta att även de stora djuren behöver komma under vård..

Jag ahr varit med om ett bett där en liten shettisdam tyvärr fick sätta livet till. men ajg tror inte att vuxna större hästar påverkas så illa av det, inte så det riskerar livhanken. Möjligen om de lyckas bli bitna på nos eller hals så de får andnöd av svullnaden:(, men inte annars.

Mitt halvblod blev biten i mulen. Han svullnade upp och såg ut som en myrslok! Andningen påverkades, men det var inte aktuellt för vet att komma ut. Jag hade regelbunden telefonkontakt med veterinär i fall han skulle bli sämre. Han fick stå inne under dagen i lugn och ro i ett nedsläckt stall. Efter några timmar var han betydligt bättre och andningssvårigheterna försvann helt.

kl
en ponny vi funderade på att köpa hade "elefantben" efter ett huggormsbett. Hon var alltså svullen, jättetjock, i vila, men blev bra under motion. Vet inte exakt vars på benet hon hade blivit biten men det var i ett bakben iaf.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 008
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 355
Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
1 009
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur