Hovskabb, hur får jag bort det lättast?

Amandakb

Trådstartare
Hej,
Min häst har ev fått hovskabb. Han stampar och naggar och har små ''bulor'' innanför hovskägget.
Nu behöver jag alla tips jag kan få.
Han besväras mycket av det så vill så bort skabbet genast.
Vi har hällt på matolja och dränkt in benen från knät och neråt 2 gånger men har inte märkt någon större skillnad. Vi har köpt dunkar med olja(blandolja mellan majs och rapsolja och den är ganska tjock). Har dock hört att Frontline ska vara bra, är det någon som har provat?

Han har inte jätte mycket hovskägg som typ en Tinker utan han har som tofsar vid fötterna(Han är Frieser), är det bäst att klippa bort det?

Hej,
Min häst har ev fått hovskabb. Han stampar och naggar och har små ''bulor'' innanför hovskägget.
Nu behöver jag alla tips jag kan få.
Han besväras mycket av det så vill så bort skabbet genast.
Vi har hällt på matolja och dränkt in benen från knät och neråt 2 gånger men har inte märkt någon större skillnad. Vi har köpt dunkar med olja(blandolja mellan majs och rapsolja och den är ganska tjock). Har dock hört att Frontline ska vara bra, är det någon som har provat?

Han har inte jätte mycket hovskägg som typ en Tinker utan han har som tofsar vid fötterna(Han är Frieser), är det bäst att klippa bort det?

Alla hästar i stallet måste behandlas samtidigt, stallet, utrustning, dina egna sängkläder mm måste saneras.

Ni blir aldrig av med detta om ni bara behandlar den hästen ni ser är drabbad.

Ring veterinären så n får rätt medel och får veta hur ni ska bli av med skabben.

Fotskabb är ett helvete att försöka få bort. Jag har som tur är hbl som är symptomfria men kallbloden i stallet har haft problem till och från sen i somras trots att vi ansträngt oss ordentligt för att få bort det. Det återkommer väldigt ofta och kan finnas även om det inte syns på prover. En del hästar måste hållas rakade om benen jämt för att klara av att åtminstone vara symptomfria (klippa hovskägget räcker inte utan det behöver hållas någon mm kort så att det luftas ordentligt). Ring vet och få recept på sebacil och/eller eprinex. Frontline fungerar också men blir dyyyyrt att behandla med i längden. Som folk skrev innan måste hela stallet saneras och alla hästar behandlas om det ska finnas en chans att få bort det.

Säger som övriga, ring veterinär och troligen måste alla behandlas, stallet likaså. Ni får bäst riktlinjer där och går nog fortare än hemmakurer.

Smittsamt, så åk inte iväg med hästarna, ta in hästar tillfälligt eller ha samma kläder mellan olika stall.
Skulle också undvika gemensamma ridvägar/stigar om såna finns i närområdet.

Enda sättet att "bli av" med det där är att raka bort hovskägget så att dom inte trivs. Har bara en häst med mycket hovskägg i hagen och den är den enda som får det. Inga andra hästar har symptom. Så uppenbarligen så är det bästa och enklaste sättet att hålla hästen klippt så dom inte trivs. Sen kanske det går att behandla och sanera och ha sig men det lär väl ändå finnas kvar i hagen osv så det kommer ju tillbaka till hästen som dom trivs hos. Somrarna är dock den hästen symptomfri, är väl mycket kan jag tänka mig att det är torrare då. Är lösdrift vi har för övrigt.

Jag skulle inte raka av hovskägget.. naturlig barriär och dessutom om dom biter sig och kliar mot grejer eller tuggar sig på benen så river dom lätt upp sår :nailbiting: och så kan du få mugg som ett brev på posten.. jag har köpt ett tinkersto som jag haft lite mer än en månad och känns som jag har en fil kand i fotskabb snart.. :crazy: finns massor med olika preparat så det finns hopp,,.. jag kör på gift istället för den naturliga varianten..med oljor och sånt,.. jag vill ha bort dom jävlarna från min häst !:devil::mad:
Eprinex, bayticol, blaze, sebacil, frontline, switch…
(typ bara godkända för ko och får) :angel:
..,du kan googla upp hur man behandlar.. alla är med 10 dagars merllanrum ggr 3 … det funkar olika på alla hästar har jag märkt efter envist googlande.. jag har behandlat min häst ikväll för 3 gången med eprinex.. nu ska jag vänta å se vad som händer… hästen kommer nog som klia lite ändå efteråt....,huden mår ju som dåligt av detta och det blir krustor och skit.. salicylsyrevaselin mot skorpor osv.,. men det man ska hålla utkik på är "stampandet" enligt erfarna människor om detta så är det skabben som bits och gräver sig in i huden...jag har haft mina ute hela behandlingstiden,. skottat ut allt ur boxarna,, spolat boxarna.. och totalt fryst ut hela stallet... fryst alla täcken.. tvättat "innertäcken" borstar schabrak mina stallkläder handskar sadelgjordar..varje behandlingstillfälle,, men FRYS det du kan varje dag om möjligt…byt grimmor och behandla alla hästarna som står i samma hage.,. borsta håll håret luftigt och väl kammat (jag klippte bort håret i karlederna för luftighetens skull,, hon har hur mkt hår som helst:eek:)
de människor jag pratat med behandlar om sina hästar med tex eprinex.. innan betessläpp och innan de kommer hem igen till stallet så att säga,,.ja fyfan vilket jävla skit.. jag hoppas det börjar forskas om fotskabb på häst så man får ett medel som typ funkar direkt och för alltid! :banana:

Jag skulle inte raka av hovskägget.. naturlig barriär och dessutom om dom biter sig och kliar mot grejer eller tuggar sig på benen så river dom lätt upp sår :nailbiting: och så kan du få mugg som ett brev på posten.. jag har köpt ett tinkersto som jag haft lite mer än en månad och känns som jag har en fil kand i fotskabb snart.. :crazy: finns massor med olika preparat så det finns hopp,,.. jag kör på gift istället för den naturliga varianten..med oljor och sånt,.. jag vill ha bort dom jävlarna från min häst !:devil::mad:
Fast det är ju precis av den anledning som man bör klippa hästarnas hovskägg denna tiden på året ifall man har problem. Mycket hovskägg gynnar inte att ha ifall man vill slippa mugg osv. Skabben trivs inte om det inte är hovskägg där.

Fast det är ju precis av den anledning som man bör klippa hästarnas hovskägg denna tiden på året ifall man har problem. Mycket hovskägg gynnar inte att ha ifall man vill slippa mugg osv. Skabben trivs inte om det inte är hovskägg där.

Hovskägg skyddar ypperligt mot mugg! Men har man fått fotskabb på en häst med mycket hovskägg så bör man raka bort det för att få bukt med skabben.

Hovskägg skyddar ypperligt mot mugg! Men har man fått fotskabb på en häst med mycket hovskägg så bör man raka bort det för att få bukt med skabben.
Det skyddar inte bra ifall hästen går på lösdrift och aldrig hinner torka upp, det blir fruktansvärt blött och lerigt och unket i mycket hovskägg. Svårt att hålla det luftigt så det får torka. Kan tänka mig att även det gäller om det är allmänna långa utevistelse också. Sen tror jag inte ett dugg riktigt ändå på att mugg kommer av bara en anledning. Min häst hade inget hovskägg och gick i samma hagar och miljö som andra som hade mycket problem med mugg. Vissa får det och vissa inte.

Det skyddar inte bra ifall hästen går på lösdrift och aldrig hinner torka upp, det blir fruktansvärt blött och lerigt och unket i mycket hovskägg. Svårt att hålla det luftigt så det får torka. Kan tänka mig att även det gäller om det är allmänna långa utevistelse också. Sen tror jag inte ett dugg riktigt ändå på att mugg kommer av bara en anledning. Min häst hade inget hovskägg och gick i samma hagar och miljö som andra som hade mycket problem med mugg. Vissa får det och vissa inte.

Har aldrig haft mugg på någon islandshäst och dom gick ute med mycket utevistelse alt lösdrift.

Har aldrig haft mugg på någon islandshäst och dom gick ute med mycket utevistelse alt lösdrift.
Fast så extremt med hovskägg som en tinker eller annat kallblod har ju inte islänningar. Iallafall dom inte här omkring. Och jag hade aldrig mugg på min som var helt utan hovskägg så uppenbart så behöver det inte alls ha med saken att göra. Vissa får och vissa inte, inget mer med det. Hovskägget gör varken till eller från i den frågan.

Fast så extremt med hovskägg som en tinker eller annat kallblod har ju inte islänningar. Iallafall dom inte här omkring. Och jag hade aldrig mugg på min som var helt utan hovskägg så uppenbart så behöver det inte alls ha med saken att göra. Vissa får och vissa inte, inget mer med det. Hovskägget gör varken till eller från i den frågan.

Mugg kan bla bero på hovskabb, samma med rasp. Även om hästar som man klipper hovskägget på inte visar på hovskabb så vet jag att min veterinär anser att man bör ta prover på hovskabb vid mugg och rasp.

Men ja, det finns många olika orsaker till mugg.

Raka hovskägget gör man för att lättare kunna komma åt med preparaten intill huden. Skabben trivs lika bra ändå tyvärr.

Eprinex, bayticol, blaze, sebacil, frontline, switch…
(typ bara godkända för ko och får) :angel:
..,du kan googla upp hur man behandlar.. alla är med 10 dagars merllanrum ggr 3 … det funkar olika på alla hästar har jag märkt efter envist googlande.. jag har behandlat min häst ikväll för 3 gången med eprinex.. nu ska jag vänta å se vad som händer… hästen kommer nog som klia lite ändå efteråt....,huden mår ju som dåligt av detta och det blir krustor och skit.. salicylsyrevaselin mot skorpor osv.,. men det man ska hålla utkik på är "stampandet" enligt erfarna människor om detta så är det skabben som bits och gräver sig in i huden...jag har haft mina ute hela behandlingstiden,. skottat ut allt ur boxarna,, spolat boxarna.. och totalt fryst ut hela stallet... fryst alla täcken.. tvättat "innertäcken" borstar schabrak mina stallkläder handskar sadelgjordar..varje behandlingstillfälle,, men FRYS det du kan varje dag om möjligt…byt grimmor och behandla alla hästarna som står i samma hage.,. borsta håll håret luftigt och väl kammat (jag klippte bort håret i karlederna för luftighetens skull,, hon har hur mkt hår som helst:eek:)
de människor jag pratat med behandlar om sina hästar med tex eprinex.. innan betessläpp och innan de kommer hem igen till stallet så att säga,,.ja fyfan vilket jävla skit.. jag hoppas det börjar forskas om fotskabb på häst så man får ett medel som typ funkar direkt och för alltid! :banana:
Verkar individuellt hur bra olika preparat funkar på olika individer. Frontline funkade inte alls på en av mina men jättebra på den andra. Sebacil gick bättre på den. Hoppas också på bättre medel!

När mitt kallblod hade fotskabb så kontaktade jag veterinär som sa att jag skulle raka benen från knät och ner till hoven så kort som möjligt. Samt behandla med frontline spray en gång i veckan i minst en månad.
Då hon även hade massor av mugg så tvättade jag även med klorhexidinschampo varje dag under dessa veckorna. Schampot verkade i 10 minuter och sen masserade jag bort så mycket krustor som möjligt och smörjde sedan in benen.
Detta hjälpte men fotskabben kom tillbaka efter ett tag så jag behandlade likadant igen och sen dess har skabben varit borta.
Även hagkompisen fick samma behandling och stallet och all utrustning sanerades.

Jag pratade även med veterinären om Eprinex som många rekommenderar. Det är bara registrerat för nöt och får. Veterinären ville inte skriva ut det då det förekommer mycket allvarliga biverkningar på häst (inkl dödsfall). Ändå skriver tydligen vissa veterinärer ut det.
Det enda hon rekommenderade var faktiskt frontline då det är det enda hon tyckte var säkert att använda till häst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka