Authorsandraselling

Trådstartare
Hej!
Freyr har ”lindrig hovröta” som dock nyligen förvärrades något.
Iaf har vi tagit av skorna och han är verkad. Vi sprayar med äppelcidervinäger och ättika och gör ordentligt rent. Detta ca 1 gång om dagen. Ska köpa tjära och ha på.
Dock fått synpunkter på annat håll att tjära inte är så bra…

Kollar med er raringar om ni har mirakeltips. Som fått bukt med röta snabbt.

💖🦄
IMG_0851.jpeg
 
Jag tycker tjära kan vara bra som en slags engångsgrej ändå. Mer regelbundet tycker jag att red horse sortiment artimud/hoof stuff/field paste är bra och även deras sole cleanse. Har man virkon hemma kan man även blanda ut det i en sprayflaska med vatten och spraya som rengöring.
 
Hej!
Freyr har ”lindrig hovröta” som dock nyligen förvärrades något.
Iaf har vi tagit av skorna och han är verkad. Vi sprayar med äppelcidervinäger och ättika och gör ordentligt rent. Detta ca 1 gång om dagen. Ska köpa tjära och ha på.
Dock fått synpunkter på annat håll att tjära inte är så bra…

Kollar med er raringar om ni har mirakeltips. Som fått bukt med röta snabbt.

💖🦄Visa bifogad fil 147633
Hade skippat tjäran och kört med artimud istället. Rekommenderar en stålborste för att borsta rent innan och sen smörja in hela undersidan av hoven med artimud. Efteråt rekommenderas det att hästen står på sand/spån så att leran får chans att torka upp och härda i hoven
 
Fick tips av hovslagare för många år sen att blanda en del klorin med två delar vatten i en sprejflaska. Provade på min dåvarande häst som hade en del strålröta, fungerade väldigt bra. Sen kan man förstås diskutera hur bra Klorin är, men det funkar.
 
Det här är de absolut bästa produkterna på marknaden vid hovröta/strålröta och liknande.

De är framtagna för klövdjur, men de används på häst också, veterinärer som jobbar med kor och får rekommendera ofta dessa produkter till häst.
Jag har själv använt dem med stor framgång på hästar med problem med strålröta. Det tar bara kort tid innan en klar förbättring kan märkas.

Det är både billigt (en burk gel räcker länge), och lätt att applicera (sprayen är kanonbra och lättanvänd).

https://ggisweden.se/produkt/intra-hoof-fit-gel-hel-kartong-6st/

https://ggisweden.se/produkt/repiderma-klov-och-sarspray/
 
Tjära dödar även levande vävnad.

Kratsa rent och kör i Artimud, jobba in det ordentligt.

Jag håller aldrig på och fotbadar och sprayar och sånt längre, onödigt om man inte har en jätteröta (då är fotbad med Sanogen eller liknande på sin plats, den flytande vätskan tar sig in på ställen artimud inte når).
 
Ren trätjära är på tok för starkt, och får för hög koncentration av både aktiva ämnen och carcinogena/vävnadsdödande. Koltjära är rakt av giftigt, så det ska man inte alls använda.

Ren talltjära med iblandning upp till typ 2% är väl det som effektiva hudkrämer och salvor brukar ha.

Tjära är ett starkt ämne helt enkelt, det är därför det är så bra på att döda bakterier, skrämma mygg, skydda båtar från att ruttna osv.

Men sätt det inte rent på en levande varelse, dom är ingen båt. Du skulle väl inte tjära in dig själv? Men som ingrediens i kräm kan det funkar fint.
 
Ren trätjära är på tok för starkt, och får för hög koncentration av både aktiva ämnen och carcinogena/vävnadsdödande. Koltjära är rakt av giftigt, så det ska man inte alls använda.

Ren talltjära med iblandning upp till typ 2% är väl det som effektiva hudkrämer och salvor brukar ha.

Tjära är ett starkt ämne helt enkelt, det är därför det är så bra på att döda bakterier, skrämma mygg, skydda båtar från att ruttna osv.

Men sätt det inte rent på en levande varelse, dom är ingen båt. Du skulle väl inte tjära in dig själv? Men som ingrediens i kräm kan det funkar fint.
Hovtjära är dåligt alltså menar du?
 
Hovtjära är dåligt alltså menar du?

På utsidan av hoven lär det inte vara något större problem, det är som när vi lackar naglarna.

Men strålen är levande vävnad, och har man röta kan det dessutom var hål i den in till kötthoven. Där blir tjära för stark. Har man inget annat kan det funka som nödinsats, men vi vill ju att strålarna ska växa bra och vara stora, starka, och friska.

De andra produkterna i tråden har zink, koppar, eucalyptus med mera som ingredienser. Om man skulle sätta rent kopparsulfat skulle det också vara problematiskt, men som ingrediens går det bra.

Om någon gjorde en hovlera med några procent svensk trätjära i skulle jag kunna tänka mig att använda den. Men inte rent.
 
Ren trätjära är på tok för starkt, och får för hög koncentration av både aktiva ämnen och carcinogena/vävnadsdödande. Koltjära är rakt av giftigt, så det ska man inte alls använda.

Ren talltjära med iblandning upp till typ 2% är väl det som effektiva hudkrämer och salvor brukar ha.

Tjära är ett starkt ämne helt enkelt, det är därför det är så bra på att döda bakterier, skrämma mygg, skydda båtar från att ruttna osv.

Men sätt det inte rent på en levande varelse, dom är ingen båt. Du skulle väl inte tjära in dig själv? Men som ingrediens i kräm kan det funkar fint.
Att det är starkt ämne är jag helt med på, men vad jag menar är finns det studier på hur det dödar frisk vävnad som det sägs överallt? Det hade ju varit intressant att veta, för just nu är det ju lite hörsägen.
 
har hört det med tjära med, men vet ej vart man kan läsa om det. Blandt annat viahov mfl skriver det på facebook
Exakt. Och hen skriver ju gärna om saker som gör att det kan säljas mer rimligtvis, det är ju bara smart företagande. Jag använder ju gärna andra produkter men det känns så konstigt att man säger att det "dödar frisk vävnad" och samtidigt hittar jag inte vart vi fått det från. Jag vill ju veta på riktigt 😄
 
Alltså trätjära är starkt frätande det svider om man får det på sig
Så ja det kan orsaka sår eller snarare en brännskada om man inte är försiktig
Vilket väl kan tolkas som om det dödar frisk vävnad på sätt och vis antar jag?
Det skadar ju huden jag har provat :crazy:
Men allt handlar ju om hur utspätt det är och även vilken sorts tjära skulle jag tro
 
Alltså trätjära är starkt frätande det svider om man får det på sig
Så ja det kan orsaka sår eller snarare en brännskada om man inte är försiktig
Vilket väl kan tolkas som om det dödar frisk vävnad på sätt och vis antar jag?
Det skadar ju huden jag har provat :crazy:
Men allt handlar ju om hur utspätt det är och även vilken sorts tjära skulle jag tro
Trätjära är väl ändå inte starkt frätande? Irriterande vid hudkontakt alt. allergisk reaktion för vissa, visst. Jag är själv superkänslig atopiker som tjärat staket och då fått det på händer utan att något hände alls.
 
Trätjära är väl ändå inte starkt frätande? Irriterande vid hudkontakt alt. allergisk reaktion för vissa, visst. Jag är själv superkänslig atopiker som tjärat staket och då fått det på händer utan att något hände alls.
Jag tror det kan bero på vilken sorts trätjära och kanske framförallt hur koncentrerad den är?
Men jag vet inte jag fick ett litet sår av den tjäran jag lyckades spilla på armen kanske för att solen brände på det också
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag kommer snart förlora förståndet... Jag har "alltid" haft ganska lätt för att få svamp, redan sen tonåren. På den tiden var det...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
21 948
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 238
Senast: Bleuh
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
0
· Visningar
993
Hundhälsa Min brors hund har separationsångest! Han har en liten dvärgspets hanne som varenda gång han lämnar hunden så skäller han non stop. Så...
Svar
1
· Visningar
1 010
Senast: frazze
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition
  • Konstiga uppringningar.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp