Hovproblem

M

malinwiklund

Ena hästen har har precis fått av sig sina skor och har sedan stått i två veckor med bara 1 promenad á 1h per dag som motion, igår när jag tittade på hovarna i min vanliga hovkoll så ser jag att en flisa är borta på framsidan och att en tunn linje (förmodligen spricka) har uppkommit, efter diskuterande med ägaren så filade jag lite runtom fö att jämna till lite men jag är orolig att denna sprickan ska bli värre. Vad tror ni? är det dags att skrika högt?

Hon är varken stel eller visar något som helst tecken på hälta men jag blir lite orolig..

Sv: Hovproblem

malinwiklund skrev:
Ena hästen har har precis fått av sig sina skor och har sedan stått i två veckor med bara 1 promenad á 1h per dag som motion, igår när jag tittade på hovarna i min vanliga hovkoll så ser jag att en flisa är borta på framsidan och att en tunn linje (förmodligen spricka) har uppkommit, efter diskuterande med ägaren så filade jag lite runtom fö att jämna till lite men jag är orolig att denna sprickan ska bli värre. Vad tror ni? är det dags att skrika högt?

Hon är varken stel eller visar något som helst tecken på hälta men jag blir lite orolig..

Att en flisa går ur hoven på en häst som går barfota är inget att bekymra sig för. Ganska stora partier av hovväggen kan komma bort i en flisa utan att hästen känner av det. Bästa sätt att förebygga det är att se till att med filen hålla hovväggen rundad som du gjorde. Så snart vasshet eller taggar kommer så filar man.

En tunn linje bör inte vara något att oroa sig för. Sitter det mellan hovvägg och sula (lamellrand/vita linjen) så kan det vara början till bärrandsröta. Så länge det är väldigt grunt kan man helt enkelt bara skära bort det partiet där linjen sitter så kan man häva rötan.

Är det på utsidan av hoven och går lodrätt så kan man med filen raspa ett jack över sprickan, så att den inte kan sprida sig uppåt. En spricka som går ända upp till kronranden bör man låta hovis titta på.

En vågrät spricka skall man hålla ett öga på. Det uppkommer, vad jag förstått, vanligen om hästen blivit skodd för trångt och hovväggens bäryta hamnar utanför skon och fläks. Men en tunn/grund spricka på en oskodd häst är nog inget att bekymra sig för.

Hälsning Maja

Sv: Hovproblem

:bow: :bow: :bow:
Tack, då kunde en annan börja andas igen!

Jag har aldrig hållit på med barfotahästar. Har man en häst som får såntdär och som har skor på sig är det att jag har ringt min hovslagare direkt, det ska ju inte förkomma liksom. Men när det gäller hästar som går barfota konstant så blir man ju lite förvirrad.

Men tack för hjälpen!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 340
Senast: WildWilma
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 792
Senast: __sofia__
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 982
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 656
Senast: Madde_padde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama