hoven- xplatta, vad innebär problem där??

Zandrah

Trådstartare
Vad innebär det när en travhäst får problem med x-plattan? (eller hur det nu stavas) :confused:
Är det något som återkommer som ett problem, eller brukar hästen bli kvitt det??
Är intr. av en häst, men jag vet att den haft ett problem där...en ganska stor och tung häst....

Sv: hoven- xplatta, vad innebär problem där??

Hej - x-plattan är en ligamentstruktur och som alla ligamentskador så tar det tid att läka. Hur bra det blir beror på hur stor skadan har varit. Man rekommenderar ju numera en mera aktiv rehabilitering vid ligament- och senskador än man gjorde förr, eftersom man har kommit på att det är viktigt att vävnaden används för att elasticiteten ska återkomma. Om det blir problem i framtiden i ert fall går ju inte att svara på såhär, du får ta reda på info om hur just denna hästs skada satt och vilken typ av behandling och rehabilitering som den fått, om den har reservation i försäkringen på skadan så kanske du ska dra öronen åt dig. Det beror ju också på hur du tänkt använda hästen, att den inte höll för tävlingsbanan behöver ju inte betyda att det blir problem för dig.
mvh
Lejonelle

jag har tänkt använda den som travhäst.....
Det är därför jag vill veta så mkt som möjligt...jag vet att han blivit bra och även vunnit lopp efter det...men som sagt....skulle det vara en kronisk skada är det ju inte bra...

Är det nåt speciellt ställe som den möjligtvis suttit på som man ska akta sig för?
Och likaså någon speciell beh/reh som man helst vill att den ska ha fått?

Har fått reda på att den behandlling han fått är laser....

Laser är ofta bra vid ligamentskador. Det du vill ta reda på är hur länge sedan hästen fick skadan och vad den har klarat av att göra sen dess. Om den har hållit för träning och tävling så verkar det inte vara något större problem om du tänkt fortsätta med samma typ av träning (om du tänkt skola om hästen till ridhäst får den en helt annan typ av belastning som kan påverka skadan på ett nytt sätt). Ligament och senskador kan gå upp igen eftersom det tar tid innan vävnaden blir lika start och elastisk som före skadan. Travfolk är ofta jätteduktiga på att ta hand om sen- och ligamentskador.

Om skadan var allvarlig (typ att något gått helt av) så kan det finnas risk för att hästen överbelastat/felbelastat och därför fått ett ledproblem i samma ben eller andra benet. Det kan du ju kolla före köpet genom att låta röntga hästen.

Det är alltid ett lotteri att köpa häst, den friskaste häst kan få problem och en häst med en gammal skada kan fungera hur bra som helst. Du får fundera över hur gärna du vill ha just denna häst och om du är orolig för just denna skada kanske skriva in en klausul i kontraktet att köpet går tillbaka om du får problem med den gamla skadan. Om ägaren går med på detta eller inte beror förstås på hur många andra som är spekulanter på hästen och hur stora pengar det handlar om. Om det blir problem senare kan du inte hävda "dolt fel" eftersom du vet om skadan före köpet.

mvh
Lejonelle

Min erfarenhet säger: Lång konvalecens. Hade en galoppör som fick problem med X-plattan. Det tog ett år innan han var ridkondis igen, men han starta aldrig efter det. Jag ville inte riskera något. Men han höll för ridningen!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
407
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 035
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar