Grängesberg

Trådstartare
Trots ett helt liv med häst både privat och yrke så har jag aldrig kommit i närkontakt med hovböld..

Nu skulle jag vilja veta hur lång tid det kan ta för en hovböld att visa sig?

Min ena häst gick för ca 4 veckor sedan i godan to utanför mitt köksfönster, jag står och tittar på dom med morgonkaffet i handen, helt plötsligt, utan till synes anledning så blir han halt, rejält..

Jag sätter ju kaffet i vrångstrupen och rusar ut för att titta, hittar inget synbart, inget som fastnat eller så.. efter en stund så blir han lite bättre och jag tänker att han kanske klev lite snett eller sträckte sig.. avvaktar tills kvällen..

Ingen värme, svullnad eller puls eller annat som kan få mig att se vart det kan sitta.

Han fortsätter att vara halt ett par dagar och sedan är det borta.
Vår hovis kommer och skor om, ber honom titta på den hoven, inget spår av hovböld då, ingen ömhet men man kan se att hästen är lite besvärad när han ska sko, vi tippar i det läget på en sträckning.

Efrtersom han är så pass mycket bättre så åker dom upp på betet och väl där flyter det på utan bekymmer, utom en av dagarna då jag ser att han är aningens halt på samma ben, dock utan syn eller kännbara fel.

Hästen är i vanliga fall en riktig klenis som sväller å det grövsta av ett pyttesår och är vrålhalt av en liten vrickning tex.

Men så för ett par dagar sedan så såg jag en klar försämring, han är halt igen, fortfarande utan ledtråd på vart, mer än att man kan se att det sitter i hoven på sättet han avlastar.

Så idag, nu är han varm i hoven, mest utsidan är öm på ena sidan av strålen högt upp mot trakten mot utsidan och han har stora bekymmer att gå.!! :eek: Han är också lite varm upp över kotan och möjligtvis lite lite svullen, dock inte så som han brukar se ut av ett sår tex..

Hovis kommer hem från semester i morgon och tar en titt då.

Allmäntillståndet är precis som vanligt, han står och äter gräs, tigger efter godis och när sambon kände igenom hoven så bad han mig om att få bli kliad på magen, så som han brukar göra när vi ska borstas.. Han har ingen feber, är inte hängig men har ont i sin hov, som bara den!

Kan verkligen en hovböld ta så lång tid på sig att ge sig till känna?

För mig som helt ny på detta så verkar det ju så märkligt..

Min mentor, en travgubbe som är skokunnig var upp och tittade på honom häromdagen då jag såg en försämring och han sa hovböld då, idag när jag i vild panik ringde och nästan grinade för jag trodde slutet var nära så sa han...Definitivt hovböld och den är på väg ut! Låt honom vara kvar på betet över natten och se till honom i morgon bitti om det spruckit upp..

Ni med hovböldar, kan det ta så lång tid att mogna?

PS.. För en gångs skull är det inte Crusse... ;)

Sv: Hovböld

Det kan - dessvärre - ta långt tid innan den tränger ut. Under tiden kan den faktiskt fräta sönder hovbenet om det vill sig illa. Det är därför man vill försöka få ut varet så snart som möjligt, det förstår ju under tiden det ligger därinne.

Värsta hovbölden jag har sett tillbringade två månader med att jäsa och sedan släppte hela sulan. Den hästen hade så fruktansvärda smärtor att det gick knappt att beskriva, och när sedan skon drogs av och hela sulan följde med fick kliniken m e m utrymmas p g a stanken det spred med ruttnad hov.

Vi hade motsatt scenario. Fullblodet var inte ens halt, när det en dag sprack en hovböld i kronranden, c a fem cm lång spricka. Smärttålig kille, tydligen. Vi som beskyllt honom för att vara pipig...

Japp hovbölder kan ta så lång tid.

Oftast så går det över fort när man väl har hittat bölden. Vi hade en ettåring på bete förra året som var som vanligt på dagen och på kvällen var han blockhalt. Både hovslagare och vet. var på gården i andra ärenden dagen efter och misstänkte hovböld, efter uppskuren böld gick hästen mycket bättre och var hältfri dagen efter.

Ibland kan bölden sitta i längre.

Tror du kan vara lugn tills hovis kommer imorrn. Hoppas det går bra!

Det kan - dessvärre - ta långt tid innan den tränger ut. Under tiden kan den faktiskt fräta sönder hovbenet om det vill sig illa. Det är därför man vill försöka få ut varet så snart som möjligt, det förstår ju under tiden det ligger därinne.

Värsta hovbölden jag har sett tillbringade två månader med att jäsa och sedan släppte hela sulan. Den hästen hade så fruktansvärda smärtor att det gick knappt att beskriva, och när sedan skon drogs av och hela sulan följde med fick kliniken m e m utrymmas p g a stanken det spred med ruttnad hov.

Vi hade motsatt scenario. Fullblodet var inte ens halt, när det en dag sprack en hovböld i kronranden, c a fem cm lång spricka. Smärttålig kille, tydligen. Vi som beskyllt honom för att vara pipig...

Har kollat runt på nätet efter hovböldsåsikter och det verkar vara lite olika hur man anser att man ska göra.

Undrar även över hur man ska öppna en hovböld om den inte går att lokalisera? Som det har vart tills idag.. Skulle vår hovis skurit runt på måfå? Eller hur gör man då hästen inte reagerar någonstans..

Nu ser det ju ut som om det är vänster sida som det sitter, där reagerar han nu i alla fall, dock inte igår..vi har klämt varje dag.. Det blev ju fasligt med regn nu ett par dagar och kanske har det skyndat på förloppet?

Ett sätt att försöka få bölden att krypa fram är att packa in hoven i ett våtvarmt omslag så att regnet skyndat på förloppet är ju inte otroligt.

Jag har haft några bölder och vid misstanke tar av skon och packar in hoven i bandage och jodopax och boxvila. Sen har jag åkt till klinik. Den senaste hovbölden kunde vi inte lokalisera vid första besöket utan det var bara att åka hem och vänta med en blockhalt häst.

Min erfarenhet är att hovslagare inte är så sugna på att karva på måfå utan vill ha en tydlig indikation med visitertången.

#Knapplån#
Min häst blev blockhalt i lördags. La våtomslag. Idag sipprade det ut en massa illaluktande var vid ballen. Hon haltar inte det minsta längre. Lagt våtomslag igen. Är det nån som vet när jag kan släppa ut henne igen?

Så som jag har förstått det kan man släppa ut när hästen är haltfri om det är torrt ute. Sen kan man sätta en bomullstuss med jodopax i hålet.

Vi hade vet. och hovslagare ute idag. Visade sig att hästen hade hovböld, han var halt i ca 1 vecka. Hovbölden var ganska stor.
Hästen hade känning i tån, och hade även en spricka i hoven just där.
Hovslagaren karvade lite, men bölden satt ganska djupt så han tog borrmaskinen och borrade hål i hoven till hovbölden, väldigt effektivt då man inte behöver karva sönder hela hoven.
Så ifall man inte hittar bölden, leta efter skador på hoven.

Vi hade en ponny som blev lite småhalt först. Ringde klinik och fick tid 2 dagar senare. Dagen efter jag hade ringt var hon jättehalt. Ringde klinik igen och fick komma akut. De kollade hela hästen. Även hovar med visitertång. Ingen reaktion. Bedövade olika delar och blev något bättre men inte helt OK. Fick åka hem med medicin och komma tillbaka efter en vecka. Vi var där 4 gånger och hon visade aldrig något i hoven.
En dag när jag borstade hovarna på henne kom det var vid kronranden. Då hade den brustit. Åkte till klinik och deras hovslagare gick in med en liten "ståltråd" genom kronranden för att lokalisera hovbölden.
Skar upp och rengjorde och kollade även de andra hovarna. Då hade hon även en liten hovböld på en annan hov.
Hovis fyllde upp hovbölden med tjärdrev som skulle dra ut vätskan.
Troligen var våran ponny väldigt smärttålig eftersom hon inte reagerade tidigare med tången.
Tyvärr hade inflammationen gått upp i hovbenet så hon kunde inte användas som hopponny mer.

Med tanke på att du såg att den blev halt mitt i ett steg skulle jag faktiskt satsa på en hovbensfraktur!

Jag hade en dam som fick en fraktur i bakre delen av hovbenet och henne red jag bra länge innan jag gav upp och tog henne till Åby där de höll på i flera timmar med att röntga, bedöva o klämma på hoven innan de slutligen hittade frakturen :eek:
Hon reagerade i nedförsbacke som om hon hade klivit på en vass sten men kunde därefter trava klockrent på slätt, rätt hårt underlag (därför fortsatte jag rida henne).

Har senare haft mängder med hovbölder på en annan häst och det har funnits flera tillfällen då jag trott att hon lyckats med en fraktur bara för att sen få ut en hovböld.

Åk och röntga är mitt råd med tanke på hur det uppkom.

Med tanke på att du såg att den blev halt mitt i ett steg skulle jag faktiskt satsa på en hovbensfraktur!

Jag hade en dam som fick en fraktur i bakre delen av hovbenet och henne red jag bra länge innan jag gav upp och tog henne till Åby där de höll på i flera timmar med att röntga, bedöva o klämma på hoven innan de slutligen hittade frakturen :eek:
Hon reagerade i nedförsbacke som om hon hade klivit på en vass sten men kunde därefter trava klockrent på slätt, rätt hårt underlag (därför fortsatte jag rida henne).

Har senare haft mängder med hovbölder på en annan häst och det har funnits flera tillfällen då jag trott att hon lyckats med en fraktur bara för att sen få ut en hovböld.

Åk och röntga är mitt råd med tanke på hur det uppkom.

Tack och lov behövs det inte..!!!

För idag är han ohalt!!

En böld har kommit ut vid sidan av strålfåran, luktade pyton, men han är inte längre varm, öm eller halt!

Men vilken tid det tog!!!

Tacka gudarna för hovbölder!

håller fullständigt med om det!
Hur man nu kan vara glad åt något så vedervärdigt :laugh: men det är MKT bättre än frakturer...

håller fullständigt med om det!
Hur man nu kan vara glad åt något så vedervärdigt :laugh: men det är MKT bättre än frakturer...

Ja, det känns oerhört skönt..

Jag hade inte kunnat köra honom i trailer i det skicket han var på sitt bakben, hade säkert kunnat få honom att hoppa in på 3 ben, men att hoppa ut? Nä, då tror jag det hade kunnat sluta mycket illa, tex att han går omkull och bryter sig..

Det här tog ju ca 5 veckor från första hältan tills att han blev blockhalt i söndags och nu igår var det borta.
Givetvis har han inte vart så halt hela tiden utan det var på söndagen det blev riktigt illa. Det har varierat från att inte synas alls till en synbar hälta men utan att han hade svårt att gå.

Jag tror att om vi åkt till klinik så hade vi fått vända hem med halt häst, han reagerade inte det minsta någonstans, trots att vi har klämt rejält med visitertången varje dag, det var först på måndagen som värme uppstod i hoven och lite upp över kotan.

På tisdagen så ömmade han rejält på ett ställe vid strålen och så nu igår när vi kom upp, då hade det gått upp, under hoven på strålen högt upp åt hörnet mot strålfåran.

Ringde och hörde med vet om jag skulle göra bandage men det skulle jag inte, bättre att han rörde sig och att allt kom ut nu sa dom, i och med att han går i stor gräshage helt utan lerpölar så var det bästa att han på den naturliga vägen fick sköta detta själv, nu när hältan släppt. Ska bara hålla koll så klart att det inte blir sämre.

Luktade för övrigt ruskigt illa!

På stället bölden kom ut så syns nästan inget, bara som en liten flik eller spricka i strålen.. inget hål rätt in..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 597
Senast: Shaggy
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 506
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 279
Senast: Lejd
·
Hästvård Min häst blev fredag em sömstucken under skoning. En ren olycka och hovslagaren märkte det direkt och drog ut sömmen (satte ej dit en...
Svar
6
· Visningar
3 032
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur