Hovböld eller hovledsvrickning

S

Snögubben

Hej,
Upptäckte att hästen var halt i torsdags med värm hov och hastig puls. Trodde naturligtvis att det var en hovböld på gång. Men ingenting har hänt trots våtvärmande och jag börjar undra om det inte är en hovledsvrickning istället tyvärr. Han markerar knappt i skritt, men är rejält halt i trav. Mycket varm över kronranden och idag svullen ovanför kronranden upp mot kotan. Kotan är inte svullen och sval. Ingen temp och pigg för övrigt. På torsdag dag hade han busat som bara den i hagen sa de andra i stallet, men på kvällen var han halt. Vad tror ni? Låter väl tyvärr som en hovledsvrickning?

Sv: Hovböld eller hovledsvrickning

På din beskrivning tycker jag att det låter som en böld som är på väg att dräneras i kronranden. Det finns egentligen inget i det du beskriver som motsäger detta. Våtvärmande omslag kan visserligen påskynda dräneringen, men om varet söker sig uppåt kan det ta ett bra tag. Jag tycker att du ska kontakta hovslagare eller veterinär som kan ställa diagnos och ordinera en eventuell behandling.

Det kan naturligtvis röra sig om diverse andra problem också. En galla i hovleden känner man sällan så lätt som du beskriver (du skriver inte heller var svullnaden sitter (fram eller bak eller på sidan...)) så det skulle jag inte gissa på i första hand.

Det som motsäger en böld och talar för en vrickning är väl att han inte hade ont på dagen i torsdags (eftersom han busade i hagen) men var rejält halt på kvällen. En hovböld kommer ju inte så snabbt. Var heller inte halt på onsdagen vid tömkörning. Han är svullen/tjock runt om ovanför hoven, såväl fram som baksida.

Anamnesen vid hovböld brukar vara att hältan kom mycket plötsligt. En ledvrickning ger en lindrig till måttlig galla i den aktuella leden, inte en diffus svullnad över ett så pass stort område. Då får man snarare misstänka en infektion i leden. Det finns naturligtvis andra skador, som t ex hovbensfissurer och -frakturer som kan ge de symptom du beskriver.

Men att botanisera bland mer eller mindre läskiga diagnoser är enligt mitt tycke onödigt. Ta ut en veterinär som kan gå igenom hoven med visitertång till att börja med. Ofta behöver en böld verkas upp för att dräneras i rätt riktning och inte skada hoven mer än nödvändigt. Om veterinären misstänker något värre lär ni få remiss till röntgen för att utesluta frakturer mm.

Jag tycker att det skulle kunna låta som en hovbensfraktur som ev gått upp i leden...Min häst står med en fraktur just nu och allt visade på att det skulle ha varit en böld, men det var det ju inte. Jag var till och med inne på klinik och dom tyckte att det var onödigt att röntga för att det till 99.9% brukar vara en hovböld. (Min hovis var dock mer el mindre säker på att det var ngt annat..) Så hästen gick flera veckor och jag väntade på att bölden skulle komma ut! Börja med att ta ut hovslagaren och hittar inte han något så se till att åka till klinik för hältutredning (ev.röntgen). Jag gjorde felet att jag släppte ut min häst i hagen och det blev värre så nu måste han stå på boxvila i flera månader...så mitt råd till dig är att låta hästen stå på box eller i en mkt slät sjukhage tills du fått en diagnos, så du inte förvärrar om det är en fraktur..
Hoppas hästen blir bättre snart!!!

Hej,
Var din häst mycket halt av frakturen?

Han var väldigt halt helt plötsligt en morgon i början på december då han skulle gå ut i hagen (var helt ohalt när han kom in kvällen innan). Han ville knappt stödja på benet o liksom hoppade fram. Då misstänkte jag förstås hovböld eftersom det hade kommit så plötsligt och hovslagaren kom samma dag. Han karvade och klämde men hittade ingen böld, utan tyckte att hästen reagerade över hovbenet och sa att jag måste åka in och röntga på klinik. Jag åkte till Ultuna 2 dagar efter och hovslagaren där fortsatte bara att skära lite till där min hovslagare hemma hade skurit och påstod att det kan nog ha varit en böld där ändå, så veterinären tyckte att det var helt onödigt att röntga, fast jag ville det, så vi fick gips och åkte hem igen. Jag var ju ganska lättad och glad över att de sa att det bara var en böld så klart! Man tror ju att man kan lita på "experter". Efter 1 vecka kom min hovslagare och tog bort gipset och skodde med sula (hästen var fortfarande halt, men lite, lite bättre). Efter ca 1.5 vecka ringde jag till kliniken igen och frågade om jag verkligen inte skulle åka in och röntga, eftersom hästen bara var ytterst lite bättre, men de sa bara: Bara han inte blir värre så är det ingen fara, det kan ta tid det här. Jaha, tänkte jag. Och han blev faktiskt bättre och bättre och efter 2 v fick han gå ut i hagen och jag promenerade med honom. På julafton var han ohalt i trav även på böjt spår så på juldagen red jag... Jag red i 3 dagar, sen var han lite halt igen. Mest synligt på böjt spår i trav. Inte i skritt. Det höll i sig, så efter ett par dagar ringde jag till Ultuna igen och då fick jag åka in samma dag för hältutredning. Och mycket riktigt, det var ingen böld, utan en rejäl fraktur som hade börjat läka, men som gått upp igen när jag red...Gissa om jag var förbannad på veterinären där som inte velat röntga när jag var inne 1 månad tidigare! Så nu ska han ha boxvila i flera månader och han kommer vara konvalecent upp till ett år. Dom sa att jag hade haft tur att frakturen inte hade gått upp i leden. Så om du är osäker, åk in till klinik och kräv en hältutredning! det sparar man både tid och lidande på. En häst behöver tydligen inte ens bli så halt som min var av en fraktur.

Hej,
Det var ingen rolig historia, du har verkligen haft otur. Hoppas det går bra med din häst. Det är så jobbigt med boxvila, rent psykiskt för hästen. Undrar hur vanligt det är med såna frakturer.

Min häst är det ingen fara med. Det var en skada i hovväggen som spökade. Han hade fått in något rätt in i hovväggen på sidan strax under kronranden. Det kändes knappt, bara som en liten spricka. Men efter några dagar öppnade det upp sig och värmen och haltan gick tillbaka.
Ha det bra!

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 879
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 029
Senast: Meglio
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka