Hovbenssänkning i trakterna

H

Helan

Mitt sto har röntgats efter att haft ont i frambenen. Det visar sig att hon har hovbenssänkning i trakterna, alltså "minusgrader" på vinkeln på hovbenet jmf med hoven.
Vid fång sänks ju tån, men detta var alltstå trakten som låg för långt ner mot sulan. De trodde att det berodde på felaktig verkning och hon ska skos med kilsula, verkas hårt i tån och ha starkt tåriktade skor.
Har någon här hört talas om detta fenomen?
Någon prognos?
Hon ska kunna bli bra igen, äter nu Butta och går i hagen och sover inne på natten. Mår redan bättre.

Sv: Hovbenssänkning i trakterna

Aldrig hört om, vad har du haft för hovslagare? :eek:
Men om det "bara" beror på dålig verkning och hästen inte har haft så väldigt länge så borde det ju kunna bli bra ganska snabbt kan man tycka.
Tänk på att kolla upp resten av hästen kropps efter nått sånt här, senor och muskler i hela kroppen kan ha påverkats negativt.

Lycka till!

Jag har läst om det, sök på negative coffin bone eller negative plane coffin bone.
Vanligast på bakhovar.

Aldrig hört om, vad har du haft för hovslagare? :eek:

Jag har haft hästen utlånad i två år, så jag har ingen aning om vad det är för klåpare till hovslagare de haft. Hon var så här när jag fick hem henne.

Jo, nog har kroppen påverkats. Min ET säger att hela hästen är sned och spänd, så vi ska ta itu med det framöver i samråd med veterinären på kliniken som ska fortsätta göra en utredning.

Men... För att hovbenet ska kunna rotera inuti hoven måste ju lamellerna mellan hovvägg och kötthov släppa. Det är ju en ganska allvarlig "åkomma", kan det verkligen bero enbart på dålig verkning :confused: . Kan hästen haft en släng av fång också (fast hovbenet roterat åt "fel" håll")? Har under mina år som hovslagare inte hört talas om det och vill gärna veta mer.

Låter mer som om din häst har en bakåt bruten tåaxel. En häst som är för låg i trakten och lång i tån ser på röntgen ut så som du beskriver.Hoppas ni får ordning på problemet.Smärtsamt för böjsenor och strålben med felaktig vinkel.

Men... För att hovbenet ska kunna rotera inuti hoven måste ju lamellerna mellan hovvägg och kötthov släppa. Det är ju en ganska allvarlig "åkomma", kan det verkligen bero enbart på dålig verkning :confused: . Kan hästen haft en släng av fång också (fast hovbenet roterat åt "fel" håll")? Har under mina år som hovslagare inte hört talas om det och vill gärna veta mer.

Ja du, ingen aning, men klinikveterinären trodde inte att det är/varit fång. Jag tror iofs inte att benet "roterat" utan mer att trakterna faktiskt är för låga och att det är däri problemet sitter. Det är sk minusgrader på hovvinkeln och det skulle bli bättre på 2-3 verkningar. Jag googlade på länkarna som jag fick här och hittade flera bra sidor. Verkar som problemet är större utomlands än här.

Kan man inte se skillnaden mellan ett roterat hovben och en för låg trakt på röntgen menar du?

Jag har haft hästen utlånad i två år, så jag har ingen aning om vad det är för klåpare till hovslagare de haft. Hon var så här när jag fick hem henne.

Jo, nog har kroppen påverkats. Min ET säger att hela hästen är sned och spänd, så vi ska ta itu med det framöver i samråd med veterinären på kliniken som ska fortsätta göra en utredning.

Men va f*n :mad:
Hoppas du begär ersättning från den som haft hästen, det här kan ju bli dyrt för dig :eek:

Men va f*n :mad:
Hoppas du begär ersättning från den som haft hästen, det här kan ju bli dyrt för dig :eek:

Det kan du ge dig f*n på:cool:
Besöket kostade nätta 4900:- på kliniken, och försäkringsbolaget ersätter inte kostnaderna eftersom fodervärden dessutom lyckats anullera min försäkring (gm att låta bli att betala den) i oktober förra året. Teckande en ny för en månad sedan men med karens + att hon haft åkomman ett tag så utgår inte ngn ersättning. Och detta är ju bara början på en längre hältutredning. Jag har kontaktat mitt hemförsäkringsbolag (rättsskyddet) och de kan bekosta min advokat. Here we go!

Kan man inte se skillnaden mellan ett roterat hovben och en för låg trakt på röntgen menar du?

Roterar gör det väl bara framåt har jag förstått, som vid fång, eller är jag helt ute och cyklar?

Låter mer som om din häst har en bakåt bruten tåaxel. En häst som är för låg i trakten och lång i tån ser på röntgen ut så som du beskriver.Hoppas ni får ordning på problemet.Smärtsamt för böjsenor och strålben med felaktig vinkel.

Nu förstår jag iallafall varför hon har så ont i kroppen. Precis som du säger.

Som någon skrev-roterar gör det framåt ,nedåt eller åt sidan.Här pratas det om sänkning och då tror jag snarare på min tidigare teori.

Saila (eller nån annan): vet du något mer om detta med bakåtbruten tåaxel. Prognos? Är det svårt att åtgärd`? Varför blir det så (pga felaktig verkning?) och hur lång tid/hur många gånger tar det att paja en hov som varit bra tidigare. Vill veta mer!

Att paja går fort.Att rätta till tar längre tid.Ta hjälp av en duktig hovslagare.Täta skointervaller och kort tå är vad som gäller.
Skulle också vara försiktig med ridning på mjuka underlag till ni fått ordning på problemet.Tåriktade ringskor kan hjälpa till.Svårt att svara på hur lång tid det tar,men en hov tar ca ett år på sej att växa ner så i värsta fall tar det den tiden.

Precis så hade min gammling för många år sen. Han var ansträngd i senorna, stel och halt till och från. Tog han till klinik och beskedet var klart: skaffa annan hovslagare om du vill att hästen ska bli frisk.

Jag var bara 12 år så jag hade ju bara användt den hovslagare som alla andra i stallet hade. Hon var inte särskilt duktig visade det sig. :mad:

Hästen var extremt låg i trakterna och hade långa tår. Bytte givetvis hovis och han fick gå med tåriktade eggbarskor under ca ett år. Han blev bra, men hovslagaren sa att jag hade Tur med att hästen svarade så bra på korrigeringen, det är inte alls säkert att det går att fixa till, beror på hur länge hästen gått så och hur snabbt hovarna växer och hur dom växer. Men jag hoppas din också bli bra igen.

Humm,,,, det låter som en typisk "Naturlig verkning" under dessa två år med ett helt korrekt markparallelt hovben som följd.

(Och med alla dom följdskador och trauma dessa "Naturliga verkningar" medför den enskilda individen)

Som någon skrev-roterar gör det framåt ,nedåt eller åt sidan.Här pratas det om sänkning och då tror jag snarare på min tidigare teori.

Eller rotation bakåt, rotation framåt ger sänkning i tådelen, rotation bakåt ger sänkning i trakten,, eller:confused:

Mitt sto har röntgats efter att haft ont i frambenen. Det visar sig att hon har hovbenssänkning i trakterna, alltså "minusgrader" på vinkeln på hovbenet jmf med hoven.
Vid fång sänks ju tån, men detta var alltstå trakten som låg för långt ner mot sulan. De trodde att det berodde på felaktig verkning och hon ska skos med kilsula, verkas hårt i tån och ha starkt tåriktade skor.
Har någon här hört talas om detta fenomen?
Någon prognos?
Hon ska kunna bli bra igen, äter nu Butta och går i hagen och sover inne på natten. Mår redan bättre.

På detta sätt fick jag hem min häst när den varit utlånad.
Hovbenen låg mer parallellt med marken.

Två skoningar hade räckt för att förstöra hovarna.
Felvinklingen hade dessutom gjort att det uppstått rejäl hovspricka.

Tog sex månader att få hovarna rättvinklade men då var fortfarande trakterna trånga.

På ett år har hästen hunnit vara halt i samtliga leder både fram och bak och är nu triangelmärkt.
Ska in till klinik till hösten, upplever hästen som mkt bättre nu så kanske kanske kan den friskförklaras då.

Långa jäkla tår och korta trångskodda trakter. Hästens fötter såg ut som de mest eländiga travarfötter.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Ja, nu har min lille shettis fått fång. Jag har noll erfarenhet av detta och sökt bland gamla trådar. Men de flesta trådarna är flera år...
Svar
10
· Visningar
1 408
Senast: Lindsen
·
Hästvård Hej Allihop! Har sökt och letat härpå buke samt googlat på omvänd hovbenssänkning! Låt mig förklara;) I höstas (okt) fick min kära...
Svar
3
· Visningar
1 150
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka