flipofacoin

Trådstartare
Har en liten häst som lider av hosta. Jag känner mig lite uppgiven nu, han började hosta för ca tre veckor sedan, vi fick tid på kliniken och han kollades i halsen, han hade lite slem och var röd och irriterad. Det togs bakterieodling som inte viasade något som skulle föranleda penicillin, men han fick slemlösande och metacam. Jag bytte från hö till hösilage, gjorde så han kan gå i lösdrift, ströar med torv. Han slutade hosta efter fyra dagas behandling och efter foderbytet som jag gjorde tvärt ( vet att man inte ska det men av två onda ting så valde jag ändå att göra så ). Han har inte hostat igen förrän idag:cry::cry::cry:

Finns det något mer man kan göra i miljön/fodret. Jag är skitnoga och luktar på allt hösilage jag ger...den andra hästen jag har har inte hostat en gång vare sig av höet eller av hösilaget. så den här lille killen är tydligen otroligt känslig, behöver lite tips och råd. Känner mig ledsen och uppgiven...

Sv: Hosta :(

Jag har också en häst med hosta som har fått det kroniskt, han bukandas även och är superkänslig för damm. Hade inne honom i en box för ett par månader sedan där jag precis hade rört runt i torven lite och efter fem minuter stog han och hostade :O. Så han är superkänslig. Har gjort precis samma återgärder som du, har torv som jag vattnar! Blir helt dammfritt då, han får hösilage och han går på lösdrift. Vet inte om man kan göra så mycket mer än så. Men en bra kondis och mycket motion är också väldigt bra så att allt slem kommer upp. Men jag tycker inte att du ska räkna med att han kommer vara helt hostfri. Min häst gör var och varannan dag ett eller två hostanden precis när jag börjar rida och han får anstränga sig lite men veterinären sa att jag får räkna med det och att det är helt ofarligt. Har hört även på dom andra hästarna i stallet som är hostfria att även dom kan göra ett hostande ibland. Vet du om han har fått det kroniskt eller är det bara temporärt? Om det är temporärt är det ju bara att vänta ut det. Och får han hostattacker tex 6-7 st på raken eller är det bara nån enstaka? :):)

Tack för ditt svar! Veterinären lyssnade på lungorna och sa att de lät bra, att irritationen var i halsens slemhinnor. Han bukandas inte, det var inte bronkit, enligt vet, men kan bli om han utsätts för dålig miljö antar jag...

Han får liksom hostattacker på fyra fem hostningar, oftast när jag byter hage och han springer runt lite. Han är 2,5 år och rids inte ännu. I morse när jag bytte från lösdrifts hagen till daghagen och han gjorde sin vanliga rejs runda hörde jag ingen host tack och lov. Jag blir så jäkla nojjig men antar att jag får lära mig att leva med en och annan hostning. Jag funderar över nostrilvet, . Kan det vara okej att ge det i förebyggande syfte för att stärka slemhinnorna?

Men vad har ni för ventilation i stallet? har bara din häst torv eller har alla hästarna det? hästen kan ju reagrea om grannhästen har halm (låt säga)
Hostar han bara i stallet eller hostar han även ute? Hur länge hade du honom hostande utan att vidta de åtgärder som du försett med nu?

Kan endast bidra med den här lilla fakta texten jag hittade på nätet

Hosta
Hosta uppstår genom dålig stallmiljö. Med hosta avses ej vanlig förkylning som brukar gå över på en till två veckor. Dåligt ventilerat stall, dammigt hö och halm är de största orsakerna till hosta. Om hästar utsätts för dålig miljö en längre tid blir hostan ofta kronisk. Luften i stallet bör bytas ut minst en gång per timma, dammigt foder och strö måste undvikas. Har hosta uppstått måste man omgående gå över till att utfodra med hösilage och helt dammfritt kraftfoder. Sållad torvströ eller färsk sågspån skall nyttjas till ströbädden. Halm är olämpligt att strö med även om den verkar dammfri. Utebox bör övervägas eftersom det normalt är svårt att få bra luft i nästan alla stall. Rykta utomhus! Sopa stallet endast när hästarna är ute!

Det är lite för enkelt att bara säga att alla hästar hostar p g a dålig stallmiljö, om de inte har någon infektion eller virus. Det finns allergiska och överkänsliga individer bland hästar precis som bland oss människor, sen om det är medfött genetiskt eller om det beror på något man har utsatts för i miljön, i tidig ålder kan man nog inte vara säker på.

I vårt stall har vi en individ som ständigt drabbas, resterande har inga som helst problem. Sen är det självklart att om man har en sån häst så ska man vidta alla åtgärder som man kan för att lindra, plus ev medicinera.

Det är lite för enkelt att bara säga att alla hästar hostar p g a dålig stallmiljö, om de inte har någon infektion eller virus. Det finns allergiska och överkänsliga individer bland hästar precis som bland oss människor, sen om det är medfött genetiskt eller om det beror på något man har utsatts för i miljön, i tidig ålder kan man nog inte vara säker på.

I vårt stall har vi en individ som ständigt drabbas, resterande har inga som helst problem. Sen är det självklart att om man har en sån häst så ska man vidta alla åtgärder som man kan för att lindra, plus ev medicinera.

Jag håller med dig.. och det är givetvis det första man bör se över om man har en häst som hostar. Men ibland så missar man sånna "enkelheter" och börjar grubbla över saker som kan vara större och mer komplicerade.. Bara en sån där kontroll fråga - som på sjukhuset där man alltid gör ett graviditets test (för säkerhetsskull) innan man börjar behandlingar eller annat :) ni fattar säkert!

Han går i lösdrift och där ströar vi med torv nu, så jag utgår från att luften är så bra det går att få till. Jag tror helt enkelt att han är väldigt känslig på grovfodret, har gått igenom hösilaget jättenoga nu och jag har inte hört någon hostning de senaste dagarna. Ingen av de övriga hästarna som äter samma hösilage har reagerat varför jag tror att det är bra men minsta lilla reagerar den här killen på. Jag tycker eg. bättre om hö, vi hade jättefint hö när han började hosta, det var löshö som var skulltorkat, men antagligen hade det dragit åt sig fukt på skullen och det hade bildads mögelsporer i ytlagren...så han är nog som tretjak skriver en överkänslig individ.

Låter ganska troligt, mögelsporer är fruktansvärt elaka, och inte alltid så lätta att upptäcka. Även om man gör det och kastar bort det som är dåligt, brukar det ta ett bra tag innan hästen repar sig.

Vi har också märkt att torven i år har varit sämre än tidigare från gr....arden Luktar starkt (inte mögel)och frätande, samt dammar rejält.
Min shettis fick rinnsnuva direkt innan jag upptäckte fadäsen och kastade skiten...:mad:

De kan tyvärr bli allergiska mot annat om de är dammallergiska.

Min började hosta under en lång boxvila. Har välventilerat kallstall med samma luft som ute, men står man och gräver i bädden och sniffar igenom den efter något ätbart så :crazy: Han hostade inte alls mycket, 1 - 2 ggr i början på promenaderna, aldrig inne. Tog upp det med vet på ett ÅB, då han även hostade 2 ggr när han började trava på lina. Vet tyckte att det där skulle ge sig när han fick komma ut igen. Dock stod han kvar på kliniken över natten pga praktiska anledningar - och hade hackhostat förtvivlat på morgonen - dvs hostan var värre än den verkade, stallmiljön hos mig dolde en massa. Men när han hamnade i varmstall med mer normal ventilation så.. Bytte ut halmen mot spån (silage fick han redan), och så fick han slemlösande och en lååång kur med kortison inhalerat. Slutade hosta och allt var lugnt.

Sen börjar han hux flux hosta i januari, utan anledning. Samma symptom som innan men likväl hosta. Vad sjutton? Stod på dammavskiljt spån, silage och allt precis som alla månader han INTE hostat? Vet tyckte att 'prova byt spånet, han BORDE verkligen inte hosta alls i ditt stall, så risken är han blivit allergisk mot spånet'.

Bytte bort spånet mot wellpapp och se där.

Sen lugnt, till våren då skrället började hosta IGEN. Han hostade först när vi var ett antal mil söderut, då trodde jag det berodde på transport och dammig torv i boxen. Men sen hostade han nere på kliniken (X mil söderut) - och sen hemma. Men bara UTE?? Tog veterinären ungefär tre sekunder att tycka 'pollen!'. Vi gjorde en ny endoskopi där med, minimalt med slem i luftvägarna men irriterad - dvs allergiskt.

Han behandlades med inhalationskortison, och fick det sen vid behov. Jag kunde på väderleksrapporten avgöra om han tänkte hosta.. Högt pollen = hosta, låg pollen = ingen hosta. När björkpollen försvann försvann hostan...

Så, den kan reagera på något annat i närmiljön som den inte reagerat på innan, tyvärr.

Min hostar hemskt om han står på 'torr torv' ska tilläggas. Både sadelmakaren och hovslagaren har gästboxar med torv. Som iom att hästar står där bara korta stunder är väldigt torr. Han mufflar efter förrymda höstrån i det - och hostar sen som besatt i någon dag. (Spån går bra sådär över dagen, även om han mufflar i den).

Liknande trådar

Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
833
Senast: Corax
·
Hästvård Hästen är sen tidigare dammallergiker. Tog han i somras (12år gammal travare) och pga att han hade dåliga hovar så var hovslagaren jag...
Svar
3
· Visningar
1 029
Senast: terrific
·
C
Hästvård Hej! Min häst har Kronsik hosta copd. Hon har mycket problem vid fukt, när vädret är fuktigt svårt att andas. I stallet på vintern...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Shaggy
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 061
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna