Philosophia
Trådstartare
Min ena utreds sedan två månader för kennelhosteliknande hosta och orsaken gäckar veterinärerna.
Hon är i väldigt goda händer och veterinären är otroligt engagerad, men jag tänker ändå att jag prövar här. Kanske någon har haft en hund med en liknande hosta som kan hjälpa oss på traven?
- Hjärtat är kollat (pga tidigare diagnostiserad mild klaffdegeneration)
- Lungröntgen (slät) visar på mindre förtätningar i övre delen av lungorna och bronkerna. Veterinären kunde inte själv se det på bilderna, men radiologen tyckte inte att det såg normalt ut.
- Blodprovet visar på förhöjda nivåer eosinofila blodkroppar. I övrigt helt normala blodvärden.
- Ingen feber. Ingen trötthet.
- Avföringsprov för parasiter är negativt
- Bronkoskopi (okulärt) ser helt normalt ut.
- Lungsköljning gjordes för att veterinären trodde att det kunde finnas förhöjda nivåer eosinofila blodkroppar - men icke.
- Alla celler ser normala ut.
- Lungsköljningen visar istället (efter mycket ihärdig odling på borstarna) liten förekomst av två bakterier som inte borde vara där: Hundens stafylokocker (kommer inte på det vetenskapliga namnet) och en stavformig anaerob bakterie som jag inte fick namnet på. Det var dock så lite att det finns inget belägg för att det skulle kunna orsaka hostan.
Hon är i väldigt goda händer och veterinären är otroligt engagerad, men jag tänker ändå att jag prövar här. Kanske någon har haft en hund med en liknande hosta som kan hjälpa oss på traven?