Hosta av torv?

B

Benzon_lover

Hej! :)
Min häst Benzon har hosta och vi undrar om hästar kan få hosta av torv? :confused: (det är det han står på)
Tacksam för svar! :D
MVH Linnea! :bump:

Sv: Hosta av torv?

Vad jag vet är torv bättre ur dammsynpunkt än spån och halm. Men det beror ju klart på vad för spån man har osv, kanske finns spån som dammar mindre.
Kanske är det höet den hostar av? Om du har vanligt hö o inte ensilage? Eller om ni sopar när hästen är inne eller att det är allmänt dammigt i stallet?
Försök ha hästen ute så mkt som möjligt så ska det nog gå bra! Byt till ensilage om du har hö.
Sen kan du se till så du inte precis har sopat, mockat eller lagt in ny torv när hästen ska gå in, utan att dammet får lägga sig lite först.

En del hästar äter torven när man lagt in den och den är ren. Det gjorde min förra ponny, och började då hosta.

Hej Piggis_83! :D

Tack för svaret men jag gör redan allt som du skrev! Men det var ändå bra att få veta att torven var det bästa underlaget för häst. Min häst får hö och inte hösilage fast vi vill helst inte byta. Men jag skall testa att blöta hoet lite för det har jag läst att man kan göra.
MVH
Linnea :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Hej Notorius! :bow:

Tack för ditt svar! Vårt torv inehåller ej så mycket synliga växtdelar så jag tror ej att han äter av torvet men jag skall kolla lite extra! :)
MVH
Linnea

Min dam hostar av torv, men inte av dammavskiljt spån.

Om man däremot vattnar lite på torven går det bra så den är fuktig.

Jag använder dock spån, eftersom det just dammar mindre (och inte är skadligt för miljön vilket torvbrytningen är).

En av mina häst har kvalsterallergi vilket innebär jag köper in hösilage i småbalar till mina hästar hemma o använder torv uppblandat med dammfritt spån. En av de andra hästarna har känsliga luftrör efter en förkylning o hosta för någar år sedan, hon mår bättre med torv o hösilage.

O som de andra säger, mycke tute, inte sopa i stallet etc.

Ibland kan det finnas mögel i stallet, eller andra allergier hos hästen som orsakar hostan.

Hej Balderum!
Tack för ditt svar! Jag skall prova med dom förslagen du kom med!
Tack tack!
MVH Linnea

Det gör inte vårat torv heller, men min häst tycker det är gott ändå :p

Hej :)
ok....vi skall hålla koll på min lilla pålle så att han inte äter av torven! :d
MVH Linnea :rofl:

Det kan löna sig att byta från havre till fibergi också. Ska man blöta höet måste man göra det så ordentligt att det dels blir väldigt slabbigt att hantera, och dels lakas mycket av näringen ut. Jag hade bytt till hösilage om jag varit du.
Vår hosthäst har boxen närmast dörren, äter ensilage och fibergi och är i princip hostfri.

Vi vill helst inte byta ut havren för vi tycker att det är ett bra foder för min lille polle! Men nu har vi köpt Lusern också så han skall få lite sånt+havren!
Vi vill inte byta ut höet mot hösilage för vi kommer ej att få in det i stallet (vi har ett stall med bara 2 boxar) + att vi tyvker bättre om vanligt hö!

En häst i stallet har torv och han står ofta med hela mulen full av torv. Dem andas ju tyvärr när dem står i torven och fnular! :smirk: En morgon nös han och om jag säger så var det brunmarmorerat på boxdörren.
Har inte haft nån vidare bra erfarenhet av torv. Använder spån till min madam. Halm går absolut inte (finns inget strö kvar på morgonen!). Vi hade tidningspapper till en häst förut som var sjuk, det var jättebra i host-hänseende men inte kul att ta reda på.

Jag tycker faktiskt torv dammar mer än spån....har du kollat hur du ser ut efter att ha mockat ett par torv-boxar? Snyt näsan och det är torv-färgat..!! :eek: Då kan du ju tänka dig hur det ser ut i din pålles luftvägar efter att ha stått och legat i det hela natten, dessutom pillar ju hästar runt i sitt strö rätt mycket...

Min ena häst började också hosta av torven. (Fodrar med hösilage), men blandade upp torven med dammfri kutterspån, 30-70. Alltså mest kutterspån, då försvann hostan.

Hej! :bow:
Vi har faktist börjat med att blanda torven med spån och han hostar inte alls lika mycket! :rofl:
Men ibland hostar han men då är det bara 1 gång förut hostade han jättemycket!
Tack tack tack för alla svar! :bow: :bow: :bow:
MVH "Lillis" :D

Liknande trådar

Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
713
Senast: Stålvilja
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka