Höskörden närmar sig .........

gylle

Trådstartare
Och det är dags för den sedvanliga beslutsångesten...........
Varför kommer första fina luckan alltid när man inte riktigt tycker vallen är hundra klar...... Bara för att man skall sitta här och våndas skall man hugga och riskera att återigen få in för bra värden, skall man ha is i magen och hoppas att det kommer en ny lucka om en vecka när vallen borde vara som man önskar ??
Ifjor kunde vi med facit i hand väntat en vecka och sett till analyserna då nog också fått exakt de värden vi ville. Men vågar man göra det i år ???? Det är ju samtidigt sååååååå skönt att ha skörden inne och slippa tänka på det mer.
Tittar man på provskördarna på vallprognosen så ser ju värdena bra ut nu men vallarna övertygar inte mig, timotejen är på gång men inte klar än vilket säger mig att det blir höga värden om vi slår nu.

Hur gör ni andra kommer ni att köra på nu eller väntar ni lite till ???

Sv: Höskörden närmar sig .........

Vi väntar länge än. Dels blir det mer foder, dels behöver (bör inte ha) inte hästarna turbokäk. Det är för mjölkkor.

Ett tips är att gå över till hösilage så behöver du inte vara så orolig för vädret.

LIA

Jag har is i magen...ok, måste väl ha det som bor här i norr men jag vill inte ha för höga värden i höt så jag väntar...fast en av vallarna skulle mycket väl kunna slås före midsommar som det ser ut.

Vi väntar länge än. Dels blir det mer foder, dels behöver (bör inte ha) inte hästarna turbokäk. Det är för mjölkkor.

Ett tips är att gå över till hösilage så behöver du inte vara så orolig för vädret.

LIA

Vi tar alltid hösilage men det behöver sin torktid det också så nog behöver man oroa sig över vädret även för det.

Det är inget turbokäk nu, just nu ligger det enl provskördarna på stuterivärden (omräknat till smältrbar ligger nog timotej o ängsvingel mellan 60-80 gr nu (90-100 i råprotein)) det är klart ett lurigt år när det kommer till innehållsvärde pga den snabba tillväxten den sista månaden. En vecka till så borde det vara nere på ridhästvärden efter det så kommer det bara att vara skit hö som behöver en massa proteinkomplettering så i år är det inte läge för att skörda sent om man inte vill ha halm och fodra med.

Kornas optimalskörd är passerad sedan snart 14 dagar tillbaka här nere så den ligger nog i silona hos de flesta mjölkbönder redan.

Här är det ingen som har börjat än, men det kanske äe annat i skåne.
Vi brukar i regel köra första skörden runt midsommar.

Vi väntar till runt midsommar innan vi slår beroende på vädret. Här har inga ko bönder börjat med sin skörd än.
Vi tar både hö och hösilage.

I dag har jag åkt runt en del i Skåne och jag såg då att många börjat ta hösilage och hö nu i dagarna. Många stora fält var redan huggna och rena, och på andra låg det på tork. Vill man ha "unghästvärden" hade jag inte väntat längre om vallen växt bra, dvs i Skåne.

Efter att ha pratat runt så har jag förstått att mellanskåne var snäppet före oss här i söder och deras vallar var optimala att ta nu när det blev fint. Tyvärr hade inte vallarna kommit lika lång häromkring och de flesta jag pratat med i närheten hade kommit fram till samma sak de behövde en vecka till (sista dagen med fint väder i morgon) en enda som slagit till häst vad jag hört häromkring och de har bara slagit en del av sitt. Jag ångrar bittert idag att jag inte gjorde så också och tog en av vallarna för det ser nattsvart ut med vädret framåt. De danska som brukar vara de som alltid har rätt här nere säger att vi nu från och med måndag går in i en period med ostadigt väder förenklat ett riktigt varannan dags väder med mkt snabbt uppkomna lokala svårspådda skurar och det värsta är att de ser ingen tendens alls till att något kraftigare högtryck är på väg utan de gissar att hela juni kommer att se ut så med enstaka fina dagar insprängda med regndagar = mardrömsväder för att skörda. Så det ser INTE kul ut nu vallarna har utvecklats massor i de senaste dagarnas kanonväder och onsdag-torsdag i nästa vecka skulle vara drömmen att skörda dem för absolut perfekta värden något som tyvärr ser ut att få vara just en dröm, om man bara hade skördat in en vall så att man låg på en omgång med riktigt höga värden så hade man ju kunnat vara lugnare för att få in skit då hade man helt enkelt fått mixa i vinter.

Och nu ligger ca 50 ton hösilage plastat och instaplat på plats och hela vinterns förbrukning är säkrad riktigt riktigt kanonfint ser det ut och jag ser fram emot analyssvaren ser ut att vara helt perfekt. Tack för den gluggen med fint väder som dessutomvisade sig bli finare än vad prognoserna sa. Så jäkla skönt att ha det inne i år också. :banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka