hösilage värden

horselover77

Trådstartare
Jag har haft mitt hösilage på analys och vill ha lite synpunkter om resultatet. Det jag mest undrar är om silaget är farligt, d.v.s. risk för fång?! :crazy:

D-värde 685 g/kg ts
torrsubstans 732 g/kg
råprotein 77 g/kg ts
NDF 589 g/kg ts
socker 202 g/kg ts

ME (energivärde) 10,5 MJ/kg ka
SRP-värde 40 g/kg ts

Sv: hösilage värden

Nej fång behöver du nog inte oroa dig för. 40 gr smärltbart råprotein är rätt moderat värde. Dock ligger det ganska högt i energin, så pålle kan nog allt bli rätt tjock om du inte balanserar upp det hela.

Jag vet egentligen inte vad som är höga resp låga värden, men 202 g socker/kg ts låter väldigt mycket tycker jag. Kanske är det normalt? Kanske inte? (det finns säkert trådar om det här på foderforumet)
Men det är det värdet du ska kika på för att bedöma fångrisken.

Tja, det jag kan om fång är förstås väldigt begränsat. I stallet står dock två hästar som har haft fång-och båda pga hö med för högt proteinvärde och utfodring med en på tok för hög kvot. Så jag antar att det borde finnas ett samband. Men självklart finns andra orsaker till att hästar får fång. So my bad.

Tja, det jag kan om fång är förstås väldigt begränsat. I stallet står dock två hästar som har haft fång-och båda pga hö med för högt proteinvärde och utfodring med en på tok för hög kvot. Så jag antar att det borde finnas ett samband. Men självklart finns andra orsaker till att hästar får fång. So my bad.
Jag skulle nog säja att det BARA finns andra orsaker till att de får fång än just höga proteinvärden. Den teorin är nämliegn skrotad sedan väldigt många år...
Det är främst kolhydrater som är bov i dramat och man kan numera framkalla fång på den vägen. Problemet är väl bara att dessa kolhydrater kan finnas i höet/gräset/fodret samtidigt som höga proteinvärden, så det är lätt att dra snabba slutsatser som egentligen inte är ett dugg rätt... (det gjorde ju även forskarna ganska länge...)

Om du läser svaret senare var det svaret jag syftade på baserat enbart på proteinhalten. Som vi vet har inte protein NÅGOT bevisat samband med fång.

Jag vet egentligen inte vad som är höga resp låga värden, men 202 g socker/kg ts låter väldigt mycket tycker jag. Kanske är det normalt? Kanske inte? (det finns säkert trådar om det här på foderforumet)
Men det är det värdet du ska kika på för att bedöma fångrisken.

Vad jag har läst mig till ska socker/kg ts ligga under 100g, men det verkar finnas olika analysmetoder. Om detta stämmer är det ju för mycket socker i detta fodret och kanske inte så bra till en fångis.

TYvärr inte alls bra hö för fångis om den är lättfödd. Fångrisken är omöjlig säga något om, det beror på hästen. Men du har rätt högt socker tyvärr, du har 20.2% socker, och det bör ligga under 8 - 12% (olika värden från olika man frågar). Sen har du ganska hög energi (ska inte energin också vara per kg TS?), och ett LÅGT proteinvärde - vilket gör att du kommer att nå energibehovet på en låg giva silage och då ha ett rejält proteinunderskott du måste täcka med koncentrat - vilket adderar extra MJ.

Jag skulle byta grovfoder.

Men, om du inte har en sockerkänslig häst finns inget 'farligt' i silaget. Har du en IR-häst dock skulle jag inte vilja chansa med den sockerhalten.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
1 024
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Pizza (hemgjord)
  • Sötpotatis

Hund, Katt, Andra Djur