Hösilage/torrt hö

Sv: Hösilage/torrt hö

5 kg hö motsvarar 4,2 kg TS. Hö har TS på 84 %

5 * 0,84 = 4,2

Sen beror det på vilken torrhalt du har på hösilaget.

Antar att det är 65 %. Då tar du 4,2 / 0,65 = 6,5 kg

Tack så jättemycket för ditt snabba svar och svaret var precis vad jag misstänkte. Stallägaren har satt min häst på 10 kg hösilage i dygnet och om jag räknar rätt så motsvarar det alltså bara 7 kg torrt hö och det är ju typ vad en ponny ska ha i dygnet. Och min häst är ingen ponny. Han åt mellan 15-18 kg torrt hö i dygnet på det förra stället och här har han fått 15 kg hösilage fram tills det blev minskning.
Det gick fort när hon minskade från 15 kg till 10 kg. Och det känns fel att min häst inte får mer hösilage än vad som är brukligt för en ponny.Han är rätt så grov och väger nog runt 500 kg om inte mer.

Det är vad min gamle får och han väger 400 kg. Det håller han sig smal på.
Så det är ju för lite för din.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 039
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama