Hösilage till dräktigt sto?

lillamy73

Trådstartare
Fick höra av en vän att man inte ska ge hösilage till sitt dräktiga sto?
Att de kan kasta pga syrorna i det?

Ger du hösilage till ditt dräktiga sto?

Har du haft ett sto som kastat pga det.

Har fundering på att sätta mitt sto på fri tillgång till hösilage i vinter.

Sv: Hösilage till dräktigt sto?

Tvärt om!
Hittills har jag inte haft något sto som kastat. De jag har haft har resorberat och du under betet.
Däremot får alla mina dräktiga ston sedan ca 15 år tillbaka fri tillgång på ensilage under vintern.

Fick höra av en vän att man inte ska ge hösilage till sitt dräktiga sto?
Att de kan kasta pga syrorna i det?

Det var bland det dummaste jag har hört bland de "skrönor" som florerar bland hästfolk!

Fodrar helst med ensilage eftersom det, rätt hanterat, ger en jämnare foderkvalité över säsongen än hö. Speciellt viktigt framåt vårkanten då det dräktiga stoets behov ökar.

Jag blir så trött på alla dessa myter om hösilage.
En säger si o en säger så, shettisar kan inte äta hösilage o nu helt plötsligt så får man höra att dräktiga ston inte heller kan äta det.

Jag har shettisar, dessutom dräktiga sådana, alla hästar hos mig äter hösilage, ingen har dött, blivit sjuk eller kastat några föl.
Kommer dessutom fortsätta med hösilaget, i fri tillgång, som tidigare vintrar

Tack så mycker för era svar.:bow::love:

Tyckte med att det lät konstigt.
Har en annan vän som föder upp hästar och hon ger alltid sina dräktiga ston hösilage. Har inte heller hört att hennes ston kastat.

Min donna har aldrig ätit det tidigare men jag kan tänka mig att det kan vara bra för henne. Och hon är ju dessutom dräktig....

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka