Hösilage och känslig mage?

_Zacke_

Trådstartare
Har en ponny som har känslig mage, blir lätt "vattnig" på hösten/vintern när det är blaskiga hagar och så vidare. Han har nu även fått hosta och jag har fått tipset att gå över från hö till hösilage, något som jag inte alls har erfarenhet av då jag alltid fodrat med hö. Jag är nu orolig över hur hans mage ska klara detta.. Känns som att silage är starkare? Kommer så klart inte byta tvärt men är det helt uteslutet med hösilage till maghäst?

Sv: Hösilage och känslig mage?

Jag har haft en riktig "maghäst" i mitt fall pratar vi inte om lite vattning utan riktigt kass i magen. Så pass att han höll på att dö av vätskebrist när det var som värst. Jag hade också "hört" att man inte skulle ge ensilage till sådana hästar så han fick hö. Men det var ett år som varit dåligt för hö och det räckte inte hel vinter det jag hade tillgång till.
Så vad gör man?
Hästen måste ju ha grovfoder och det enda som fanns var ensilage. Ett ensilage som dessutom hade ganska låg TS-halt halt d v s var rätt så vått. Så ha fick börja äta samma foder som övriga hästar och döm om min förvåning när han blev bra i magen. Detta var en häst som varit dålig i magen hela sitt liv alltså även innan jag fick honom och alltid ätit hö p g a det.

Så i ditt ställe hade jag provat att ge hästen ensilage och sett hur hans mage fixade det. För hostan kommer ju definitivt bli bättre av det.

Nej det är inte helt uteslutet, men lååångsam övervänjning och hålla i bakhuvudet att vissa individer (få, men de finns) kan reagera negativt på silage.

Sen, det finns ju en rad olika TS-halter som rymas inom silage/hösilage, och det kan fungera olika bra med olika TS-halt.

Jag har en maghäst, som allrahelst vill äta jätteblött silage (=under 50%). Just det tål hans mage inte sådär superbra - detsamma gäller för den delen även gräs! Där är viktigt att komma ihåg, att hästar är designade för att äta foder med lågt TS och tål det normalt bra (om de inte är som min då..).

Däremot har han absolut inga problem med lite torrare silage (TS över 60%), och det i mellanspannet där är det lite partiberoende, beror antagligen på sammansättning osv. Veterinärerna vill (av slentrian?) att han helst ska äta hö. Det vägrar han. Så han äter silage, utan problem.

Min maghäst har tom ätit kosilage, dvs ensilerat med medel och för kor, utan problem. Dock var inte heller det dyngsurt utan lite "torrare".

Så, om du håller dig mellan 55 och 65% i TS och (som alltid) ser till att den hygieniska kvaliten är god ska det inte behöva vara några problem alls med hösilage.

Min magponny äter silage utan problem. Hon blir ju dålig av all skit hon gräver fram i hagen trots fri tillgång på grovfoder. Blir bra vid bete eller minus/snö.

Kl
Fick tag på riktigt torrt hösilage och blev illa tvungen att skynda på övergången ganska ordentligt då han började hosta riktigt kraftigt. Men det gick jättebra! Efter ett dygn med nya grovfodret så är hostan helt borta och undra om inte magen också är bättre, den är i alla fall inte sämre :)

Då skulle jag fundera på om hostan mer satt ihop med hygienisk kvalitet än hö. Åtminstone min hosthäst hostar även på "riktigt torrt silage". Så är silaget hötorrt så kan det vara så att det går bra med hö för er, men det var dålig hygienisk kvalitet på det höet han hade innan.

Skönt det fungerar alldeles oavsett =)

Min häst har varit dålig (vattning/diareeig) under en längre tid (utretts och konstaterats ha en inflammerad tarm och ätit medicin ). Jag har envist hållt fast vid mitt hö (försökt hittat så mjukt hö som möjligt) då hösilaget har kommit från många olika leverantörer under året (och byten ska ju inte vara bra). Som ett försök gick jag drastiskt över till hösilage här om dagen och nu är han bra i magen. Hans mage har inte tålt det mer hårdsmälta höet av lite grövre kvalitet jämfört med hösilaget (just denna leverans var som kaninhösilge). Så hösilage behöver inte alls vara starkt för magen, det beror helt på vad din häst har för magproblem.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 932
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 630
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 586
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 214
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Valet i USA