Sv: Hösilage och känslig mage?
Nej det är inte helt uteslutet, men lååångsam övervänjning och hålla i bakhuvudet att vissa individer (få, men de finns) kan reagera negativt på silage.
Sen, det finns ju en rad olika TS-halter som rymas inom silage/hösilage, och det kan fungera olika bra med olika TS-halt.
Jag har en maghäst, som allrahelst vill äta jätteblött silage (=under 50%). Just det tål hans mage inte sådär superbra - detsamma gäller för den delen även gräs! Där är viktigt att komma ihåg, att hästar är designade för att äta foder med lågt TS och tål det normalt bra (om de inte är som min då..).
Däremot har han absolut inga problem med lite torrare silage (TS över 60%), och det i mellanspannet där är det lite partiberoende, beror antagligen på sammansättning osv. Veterinärerna vill (av slentrian?) att han helst ska äta hö. Det vägrar han. Så han äter silage, utan problem.
Min maghäst har tom ätit kosilage, dvs ensilerat med medel och för kor, utan problem. Dock var inte heller det dyngsurt utan lite "torrare".
Så, om du håller dig mellan 55 och 65% i TS och (som alltid) ser till att den hygieniska kvaliten är god ska det inte behöva vara några problem alls med hösilage.