Hösilage eller Hö?

K

Krasux

För- nackdelar med hösilage och hö?
Vad anser du/ni vara bäst?

Sv: Hösilage eller Hö?

Fördel med hö: håller bättre/längre, ingen botulismrisk, smidigt att använda, små baler, lätt att förvara o transportera. Nackdel: Blir gärna dammigt, inte jättebra för känsliga hästar.
Fördel med ensilage/hösilage: jättebra för hosthästar, ofta smakligare. Nackdelar: känsligt, håller inte så länge, botulismrisk, svårare att ta med sig..

Trots det, föredrar hösilage av od kvalité och hålla stenkoll. Min förra ponny hade anlag för hosta och hon mådde jättebra på det, och snee har jag hållit fast..

Har jag fel eller är det dessutom så att hösilage ofta är billigare?

Vad för storlek på balar har du, hur snabbt måste de användas då de är öppnade?

Använder både hö/ hösilage, men nu står pållan på en gård där de tar eget hö/ hösilage och då blir det att hon får äta som deras egna hästar gör..Hösilaget går åt fort med flera hästar, så jag har liksom aldrig behövt tänka så mycket på hur det blir sen..

Priset har jag ärligt talat ingen aning om eftersom vi har eget ensilage så har jag ingen vidare koll på priset..

Ngn sa igår att SLU (eller nåt) rekommenderar förbrukning ingom 3 dygn, men jag kan ju säga att vi har våra betydligt längre utan problem.. Vi har stora balar, men exakt hur många kg vet jag inte.. Noll koll, det är mamma som sköter det! ;)

Jag föredrar hö. Då slipper jag ha panik och ångest över att hästen inte är bot-vaccinerad, (vet att de kan få bot ändå, men risken är mindre), jag har en mer jämn ts-halt som inte hoppas hysteriskt från bal till bal, man slipper att det fryser på vintern och det luktar inte illa! Dessutom går hö från småbal betydligt fortare att packa i påsar än silagre i rundbal. Nackdelen är att en del hö är något dammigt om man har otur. Dessutom så är det inte billigare med silage längre. För några år sedan blev silage betydligt billigare än hö, men nu får vi betala strax över kronan för silaget och måste ge i stort sett dubbelt så mkt som höt som kostar 2 kr kilot...

Senast ändrad:

Hösilage kan ofta verka billigare för man tar ju betalt per kilo. Men räknar man på vad man behöver fodra med för att få samma mängd när man räknat bort vätskan blir det inte billigare alls utan oftast tvärtom.

Vad anser du/ni vara bäst?
hö! :) då jag bara har en häst nu så hinner han inte äta upp en hel silagebal innan den blir dålig. sedan ger alla andra hö i stallet så det är därför. sedan har jag aldrig fodrat med silage heller, utan alltid hö & det har alltid fungerat kanon. det verkar även som att det är lättare att få tag på bra hästhö här än bra hästsilage.

Jag tycker det är betydligt lättare att hitta silage med bra värden, om man jämför med höjakt (i mina trakter).

Det betyder i längden att hösilage ofta är billigare, för komplettering med dyra kraftfoder kostar också.

Hur mycket man betalar per kg/ts spelar givietvis också in, men för mig handlar det mest om att hitta en lösning som är bra för hästmagen (där man kan ge mycket av ett välbalanserat grovfoder och minimalt med kraftfoder), om det går att lösa som den mest ekonomiska lösningen - då blir jag superglad.

Vi funderar mycket på vad vi ska göra av våran vall och har därför några frågor.....

Om man jamfär priserna hösilage och hö, alltså vid tillverkning då måste väl hösilage vara dyrare med tanke på inplastningen. Och vi lär ju leja bort det eftersom en inplastningmaskin kostar multum?

Vi har ju får oxå, så en storbal med hösilage skulle ju gå åt ganska bra.

Men vågar man ge hästar hösilage om man har russ och nodsvensk. Jag tänker på att hösilaget är så mycket kraftigare än hö, som det är idag får russtoet knappt nåt kraftfoder alls. Men hon kommer att vara dräktigt nästa vinter.

Fördelen med hösilage är ju att det är lättare att ta in, höet måste ju vara helt torrt, annars blir det mögligt.....

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
405
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Vår ena häst är lite fet så han har fått en betesreducerare. Han har uträknad foderstat och stod i vintras på 10kg av detta hösilage...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 992
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025