HORSEWARE ryggvärmare

Hästärbäst

Trådstartare
Hej!

Någon här som har erfarenhet av horsewares ryggvärmare? Gör det någon skillnad till ryggen? Kan det hjälpa om hästen är öm i ryggen?

Tacksam för svar!!

Nej inte så att det står på papper,jag vet att hon är öm i länden och vid sadelläget. Jag tror delvis att det var sadeln sen förra ägaren som var på tok för stor och även klämde på fel ställen, men även att hästen gått som ridskolehäst och många har suttit på henne och ridit fel och innan vi kollade upp henne visste vi att hon haft svårt att jobba med ryggen men det hade blivit bättre med bra ridning och bra tränare.
Har ni kollat upp varför hästen är öm i ryggen? :)

[Men förstår jag rätt i att ni rider en häst som är öm i ryggen och inte är vetcheckad?

Om den ömmar i ryggen ska den inte ridas och en vet bör konsulteras. Det kan bli än värre om ni fortsätter.

En ryggvärmare funkar ur förebyggande friskvårdsaspekt - inte för att bota ett sjukdomstillstånd/problem .

ja jag vet vad jag gör å detta angår ej dig, jag frågade inte om din hjälp inom hästens problem, jag frågade om åsikter kring ryggvärmare som backontrack säljer ;)

Jag vet ingenting om Horsewears ryggvärmare, men har en från Back on Track. Och en häst med känslig rygg, som lätt drar på sig spänningar (med följande ömhet) av allt från dåligt underlag till en sadel som ligger det minsta lilla fel till kyla till... Kollas regelbundet av veterinär och fysioterapeut/equiterapeut, förstås. Min erfarenhet är att ryggvärmare är ett komplement i friskvården, inte ett verktyg för behandling. Värme ökar blodcirkulationen och kan iom det tillfälligt dämpa ömhet, men är hästen öm behöver den behandlas av en duktig fysioterapeut/equiterapeut/kiropraktor (och innan dess förstås kollas av veterinär, så att det inte är något annat som felar och behöver veterinärmedicinsk behandling). Att försöka värma bort ömheten är imo mer eller mindre meningslöst och dämpar enbart symptomen. Däremot kan det vara ett komplement i förebyggande syfte, när hästen väl behandlats.

(For the record. @tuaphua är nog en av de med störst erfarenhet av rehabilitering - både fysiskt och psykiskt - här på forumet. Grunden till problem med ömhet etc kan nog i hög grad påverka huruvida en ryggvärmare - som du frågar om - är till någon nytta. :) )

Hej!

Någon här som har erfarenhet av horsewares ryggvärmare? Gör det någon skillnad till ryggen? Kan det hjälpa om hästen är öm i ryggen?

Tacksam för svar!!

Ryggvärmare oavsett sort hjälper inte så mycket på en häst som redan ömmar. Jag provade på min häst när hon hade fått sin ryggdiagnos för tre år sedan men det gjorde ingen skillnad. Det som hjälpte var att hästen fick en korrekt diagnos, behandling av veterinär och sedan anpassad rehabträning. Jag hade hjälp av fysioterapeut och gjorde det mesta arbetet på töm under de första 3 månaderna. Hästen var fullt ridbar efter ca 6 mån och har inte haft några mer problem med ryggen sedan dess.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 426
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
497
Senast: Freazer
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 866

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat