cactuspower

Trådstartare
Funderar på att köpa en hoppsadel till min häst så småning om. Det är inte av högsta prioritet eftersom jag inte hoppar något, men jag skulle vilja ha en som ligger bra på henne även när någon annan hoppar henne.

Just nu finns det annat jag behöver (och vill ha hellre för den delen)
dessutom så ska hon muskla sig ordentligt också. Så tsv. får dressyrsadeln duga. Hon har ju gått 1.10 i lettland redan som treåring men när jag fick henne har vi gått tillbaka till grunden ordentligt liksom och i våras vart det mest lite gymnastikhoppning m.m. på låga höjder. Vi var väll uppe på runt 70-80 som max, men oftast höll vi oss på kanske 50-60 cm.

Men ja, jag kan tänka mig att lägga max 5000-6000:- på en hoppsadel så småning om. Mer vill jag inte lägga ut eftersom att jag inte kommer använda den själv (ytterst få gånger i sånna fall..)

Jag köper ju gärna begagnat eftersom jag tycker man får mest sadel för pengarna då, i den prisklassen. Men det finns ju en syntetsadel från Wintec också. Har sett ett par som har sånna, hur är dessa tycker ni..? Vad kostar de nya?

Och vad kan man hitta för beg. sadlar i den prisklassen? Ge gärna förslag på märken osv. Vilka rekommenderar ni?

Sv: Hoppsadel

Viktigast är ju som sagt att den passar hästen, men du ska ju också trivas i den!
Vilken modell vill du ha?
vill du ha en ganska flat med små stöd för att få frihet, eller vill du ha en sadel med djupare säte och större stöd?

Jag hade en stubben cs förut somjag var nöjd med, den är ju bra kvalitétsmässigt men sedan är det ju en smaksak om man gillar typen av sadel eller ej. De finns rätt många av dem på begmarknaden iaf.
Prestiges golden star tycker jag personligen inte alls om, men den kan du säkert också få för den summan.

Stubben, Prestige, Zaldi och Passier är väl de som är lättast att hitta till det priset. Jag skulle rekommendera Stubben då de håller i evigheter och jag tycker de är väldigt bra hoppsadlar. Och de har en hel del olika modeller för olika ryggar, så någon borde väl passa.

Jag vet inte riktigt vad jag vill ha för sadel.. Det är ytterst sällan som jag sitter och rider i hoppsadel. Men vill ha en ändå om nån annan ska hoppa henne, bara för att den framför allt ska passa henne. Men visst kommer jag säkert använda den någon gång ibland till markarbete, någon uteritt, och om jag mot förmodan skulle bli så modig så jag vågar mig an och hoppa lite granna. Jag är så feg, alltså runt 30-40 cm går väll det mesta ok men det kan man ju inte tolka som hinder. Men sedan så vågar jag inte riktigt lita på mig själv så jag Vågar inte lita på min balans (även om den finns där..) och följa med ordentligt i sprången längre.

Vad tror du är bäst ur den synpunkten..? En djupare med mer stöd, eller en flat?
Har ju som sagt problem att vara följsam i sprången (men det är ju mer för att jag inte Vågar lita på mig själv) därav kanske en flat är bättre. Fördelen med en djupare är kanske att man känner sig 'tryggare' ??

om man själv inte har så bra grundhoppsits, eller rider en unghäst skulle jag tagit en med mer stöd och djupare sits. Kommer man lite fel, eller får helikoptersprång så känner man ju sig inte direkt mer säker i en flat sadel.
Med det menar jag ju inte att du behöver en sadel med säte som en kastrull och handikappstöd, men en ren flatback kanske vore onödigt. ;)

Just sätet gör betydligt större skillnad än vad man kan tro!
Jag har alltid haft en rätt bra hoppsits och fått beröm för den av instruktörer. Red tidigare i en jaguar med halvdjupt säte och små klossar. Köpte sedan en butet med samma storlek på stöd, men helflat i sätet, o jäklar vilken skillnad det blev! de tre första gångerna jag var ute och cantrade höll jag på att åka av när hästen drog på litegrann.
Skulle jag köpa en ny sadel igen så skulle ja definitivt tagit en med lite djup i sätet! Däremot verkar det vara mode med flatbacks just nu, men det vänder väl saker snart när alla tröttnat på att ramla av hela tiden :rofl:

Har du inga bekanta som har nån sadel du kan få prova, just för att komma underfund med vad man vill ha?
Tyvärr ger det inte så mycket att sitta på en bock och provsitta en sadel, för det känns nästan alltid helt annorlunda när man väl sitter på hästen.

Ska nog försöka satsa på en hoppsadel med mer stöd då. Har ju en fyraåring och så är jag ju som sagt ingen vidare skicklig hoppryttare heller :smirk:

Men jag håller med om att det verkar mode med flatbacks, här ser man knappt några som har de djupare sadlarna med mer knästöd längre. Men som du säger - de byter kanske sadel när de trillat av x antal gånger :rofl:

Tyvärr är det nog svårt att testa olika sadlar. Står visserligen i ett stall där övervägande delen är just hoppryttare men de flesta tävlar på ganska hög nivå och har fina dyra sadlar i 20 000 :- klassen så jag tror nog inte att jag får låna någon av dessa. (Kanske möjligen kan smyga in och låna någons när ingen annan är där :angel:, nej så dum ska jag inte vara, vågar inte heller för den delen. :p)

Men jag har ridit i syrrans hubertus flatback en gång och det var inge vidare roligt :crazy: Red hennes ganska vingliga unghäst ute i skogen vi mötte en moppe uppe på banvallen och både hästen och jag var under ett par minuter defintivt mer uppe i luften än på marken s.a.s. lyckades kramla mig fast ändå men det var inte så lätt.

Jag hade en Siegfried MF förut och gillade den, ganska djup sits och riktigt rejäla stöd. Finns begagnade till bra pris om man letar lite. Jag satt kvar när unge herr häst gjorde tvärstopp, 90-graders svängar i skogen resp rodeo på hoppträning. Det är svängd bom på den Stübben-modellen, så om din häst behöver en tämligen rak bom så är det alltså inte rätt sadel för er. Appaloosa/Prestiges modell Venezia har också ordentliga stöd och djup sits, men den kanske är svängd i bommen. Brukar också finnas begagnade och är snygga (tycker jag).

Tycker du ska satsa på en bra begagnad exvis Passier,Stubben,Appaloosa,Kieffer mfl,lite beroende på hästens form på ryggen.
Jag gillar djupt säte och stora stöd,känns säkrare så!

Kanske lite off topic men jag måste bara lägga till detta.
Jag fullkomligt älskar min flat seat sadel!:love:
Den är totalt platt :smirk:, innan den hade jag en flat back med lite säte men denna är underbar.
När jag köpte vimsan (1 år sen) fick jag en hoppsadel, ganska gammal med djupt säte, rejält stöd och vadklossar stora som sjutton.
Den var bekväm men vad instängt det kändes! :crazy:
Byttes snabbt ut mot plattare modell :D .
Trots allt är ju sitsen väldigt individuell, mycket stöd, lite stöd, mycket säte, lite säte osv.

Kanske är jag den ende som föredrar så lite stöd så möjligt från sadeln även på unghästar (?).
Enda nackdelen med min nuvarande sadel är att sätet är något halt, men det blir ju bara ännu en utmaning. :devil:
Men vadklossar ska det helst vara även om sadeln liknar en löpsadel. ;)

MEN, dressyrsadlar däremot vill jag ha med ordentligt stöd och bra sits, hoppryttare som man är så behövs detta för att korrigera hrrmm..vissa ovanor pga korta läder och högt tempo. :D :devil: :angel:

Jag håller med många andra och säger, Stübben. Håller i en evighet! Lättsåld om hästen växer ur den, och sjunker inte mycket i pris...

Jag köpte nyligen en Siegfried CS som var 7-8 år gammal men fortfarande fin. Lite hård, men man vänjer sig. Bra med stöd, så jag tycker man sitter stadigt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 111
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 089
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 492
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
1 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka