Sv: hoppning ponny vs häst
Största skillnaden tycker jag är att man på storhäst inte lika lätt kan köpa sig till framgång. Om man tittar på ponnyeliten är det i stort sätt samma ponnyer i topp, år ut och år in. Även med olika ryttare. Det finns många ponnyer som sålts och direkt efter ryttarbytet gått msv b, msv a med vinster. Såå många duktiga ryttare finns det inte på ponny (sorry alla som rider ponny, men så är det). Det är bara att titta på ponnyhoppningarna t.ex i globen. Visst är det kul, det är fantastiska djur, men hur tusan rider ryttarna? Inte är det bra i alla fall.
På storhäst fungerar det inte likadant. Jag vet otaliga ryttare som kommit direkt från ponny, resonerat lika som dom gjorde där, köpt en dyr häst för en prislapp runt miljonen. Snabbt upp i klasserna, och visst går det bra ett tag, tills hästen ruttnar och det blir till att börja om.
Visst går det att till viss mån köpa sig till framgång på storhäst också, men en ryttare är aldrig bättre än den häst h*n sitter på. Storhästar är långsammare och kräver mer ridning, vilket i slutändan gör att det är bra ridning som premieras.
Nej, tack och lov för stor häst säger jag, och synd bara att jag inte gick över tidigare!
jag håller med dig, har också sett dom som köper jättedyra ponnysar, men kan egentligen inte rida, enligt min åsikt, men ponnyn hoppar o hoppar, oavsett vad ryttaren gör, det finns många många ponnysar som är så, hoppar av sig själv, men däemot inte alla, på hästsidan är det inte särskilt mycket hästar som hoppar av sig själv, ja visst finns det säkert en hel del, men de flesta jag har sett måste ryttaren också kunna rida.
jag har tex ett exempel på en tjej som köpte en häst för 1milj, tävlade lite på den i 1,20 klasser, det gick bra, sen bestämde hon sig för att sälja, maria gretzer va och provred, sa 850 000, men då sa ägaren nej 1milj, hästen hoppade som satan, 1,60hinder utan några problem alls, 1år senare sålde hon hästen för 100 000, för tjejen kunde inte alls rida, men hennes föräldrar gav henne bara finare och nyare hästar hela tiden, pållen vägade ut sig i 90 klasser, och hoppade inte ens 1m på träning.
så ja, hästar behöver man oftast kunna rida lite mer på, inte alla men de flesta
förlåt för att det blev långt :P