Hoppa med rygg

alice

Trådstartare
När man pratar om olika hopptekniker pratar man ju ofta om att hästen ska "hoppa med ryggen" och att det anses som något positivt. Nu vill jag att någon förklarar hur man märker att hästen hoppar med/utan rygg för jag fattar inte. Gärna visa bilder på de som hoppar utan rygg och de som hoppar med rygg.

Hoppas på bra förklaringar

//Alice

Denna tycker inte jag hoppar med ryggen!
jump%20horse.jpg
Men den här tycker jag gör det.
ladymarthajumpcc82303.jpg

Expertutlåtanden överlåter jag till de på forumet som är bättre på hoppning än jag ;)Vilket är många :D

I inlägget ovan visas en bra bild på en häst som hoppar utan rygg.
Över hindret så har hästen huvudet högt och ryggen är rak och i bland även lite svankig över hinderna.

En häst som hoppar med ryggen ska se ut som ett upp och ner vänt U med sin kropp, som ryttare så kastas man oftast lite framåt när hästen är mitt över hindret, just för att hästen gör en extra knyck med rygget.
Dessutom så ska hästens rygg jobba som ett gångjärn när den hoppar över hindret, dvs ha hög rörlighet i sin rygg. Med en bra rörlighet i ryggen så får hästen lättare att lyfta sina bakben över hinderna.

jag anser att den ponnyn hoppar med rygg, självklart finns det hästar som hoppar med ännu mer ryggaktivitet.

Visst tycker man att hästar som hoppar med sämre ryggaktivitet borde få problem med muskler etc. och så är det säkert i de flesta fall. Men, det finns flera exempel på hästar som hoppar i yppersta eliten UTAN någon exemplarisk och iögofallande ryggverksamhet, så visst kan det gå ändå om andra förmågor väger upp.

Den har "med sig" ryggen i sprången, för det undrade du väl också?

ofta så kniper hästen bakbenen under sig och river lättare med bakbenen om de hoppar utan rygg, hästar som använder ryggen "öppnar" sig bättre bak.
När jag var mindre så hörde jag att det ansågs positivt om hästen flaggade med svansen (slängde upp svansen i hoppen), för då hoppade den ordentligt med ryggen. Om det stämmer eller ej låter jag vara vet jag inte :)

Det är där man har använding för "gångjärnet" i hästen rygg.
När den öppnar upp bak.
När den hoppar upp så ska ryggen vara väld och fin, när sedan bakbenen ska pasera hindret så ska bakre rygen/rumpan svängas upp mot "taket/himmlen", så att rumpan blir högsta punkt så att säga.
Lite svårt att förklara.
Det är det maximala rygg verksamheten man kan få på en hopphäst, och det är det hoppryttarna främst tittar på , om de har "gångjärn" i ryggen!

Det där med flaggande svans har jag med hört talas om, min ponny slog alltid upp med svansen när han hoppade, han hade bra hoppteknik, men min häst har mkt, mkt mer ryggteknik och gångjärn, men jag tror inte hennes svans slår upp så mkt..

Jodå, den har med sig ryggen upp i språnget!
På 1 m hindret så ser man tydligt hur den välver sig i språnget. Har sätt dina bilder innan och tycker att den hoppar för jäkla fint!!

Sedan mitt över hindret så ska den vara ordentligt välvd, och när bakbenen paserar bommen så ska rumpan och bakre delen av ryggen åka uppåt (det är oftast då ryttaren kastats lite framåt) för att den ska kunna öppna upp bak ordentligt.
Ta något foto när du är mitt över hindret (om du inte har filmkamera) så kan du se om den blir rund och fin i ryggen, fast det tror jag att den med all sannolikhet har då den är rund och fin i upphoppet!

Om en häst hoppar utan rygg så sliter det på hästen, man kan få en vissa hästar att hoppa med rygg, men det kräver träning och bra knep då man får rida en sådan häst lite annorlunda.
Sedan så finns det ju de hästar som är låsta i ryggen och de får kämpa ordentligt men river ganska så ofta när hinderna blir höga.

Sedan så finns det de hästar som hoppar utan rygg pga att ryttaren rider hästen fel och inte låter den jobba rätt.

Och sedan så finns det så klart de duktiga ryttarna (de man ser på TV) som hoppar hästar som inte använder rygg.
Dåck går d

Tack alla för jättebra svar och bilder! :bow: :love:

Efter jag sett bilderna och läst förklaringarna kan jag säga att min häst hoppar med ryggen. Hon hoppar precis som Tyskens häst. :D När man är i uppsprånget får man liksom en knuff uppåt av ryggen och jag känner hur hon tar i med hela överlinjen (från öron t svans). Om hon har "gångjärn" är svårt för orutinerade mig att avgöra. :o Det kan också bero på att hon inte riktigt orkar så hon tar i lite extra. Men jag kan ju iaf inbilla mig att hon har bra hoppteknik och hoppar m mycket rygg. :D :angel:

//Alice

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 306
Senast: Sassy
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 527
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 269
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama