Hoppa med gammal ponny

mian1

Trådstartare
Nu har både gammelgubben och hans medryttare kommit på att hoppning är jättekul, men hur ofta som är det lämpligt att hoppa med honom?
Gubben är 21 år, viktbärande d-ponny och med slitna framknän. Knäna är inget vi märker av i vanliga fall, men han kan vara lite stel ibland i början av ridpassen och det märks på böjprov och när hovslagaren är uppe. Hästen vill själv hoppa och verkar tycka att det är hur roligt som helst, men efter ett par hopp så vägrar han och då slutar ryttaren att hoppa med honom eftersom han kanske känner att det är nog. Hindrena är 50-60 cm höga och på ett halvtimmespass gör han kanske 5-6 hopp.

Hur ofta är lämpligt för att inte slita på honom i onödan?

1 gång varannan vecka kanske skulle räcka?
Och sluta hoppa innan han själv vill sluta.
Finns det ingen annan häst medryttaren kan låna att hoppa för att spara helt och hållet på din ponny?

Hoppar med en 22 åring ibland, högst 1 gång i veckan (brukar aldrig bli så ofta utan då jag känner för det och det brukar vara omkring 15 gånger om året men i år ska jag försöka hoppa lite oftare, blir bara under sommaren ändå, hästen tycker att det är skitkul och slutar aldrig hoppa) och då är det bara 2 bildäck som är på varandra vi hoppar över. Det är bra för ryggen att hoppa småhinder då och då. Den hästen rids reg. 5-6 dagar i veckan och orkar att bli riden rätt hårt, låter kanske konstigt men den hästen gör det och har alltid bra framåtbjudning, har aldrig varit med om att den varit lat och så göra hon och vill alltid göra sitt bästa.
Men du som känner din ponny bäst kan säkert avgöra den saken :) Vissa hästar som är 20-22 år kan ju vara ritkiga krutpaket och andra han ju vara hur sega och trötta som helst. Ingen har aldrig märkt något på hästen att den är stel eller så iallafall, tidigare kunde hon inte galoppera i höger varv men nu funkar det så bra så att man kan tro att han alltid galopperat i båda varven :D Hon kunde inte heller gå i form för 1 år sedan men nu gör hon det direkt man tar tyglarna men allt har däremot inte gått på en dag heller... :) Rider ofta över bommar, dvs. cavalettie.
Men som sagt, det är din häst så det är du som bestämmer! ;)

var 10:e dag typ,eller ja varannan vecka som nån annan skrev.
och sluta när det går som bäst. ett annat sätt e ju att löshoppa. och kör rätt låga hinder,typ 50 cm och skutta lite bara! :)

Hon har hoppat två eller tre gånger med honom och eftersom han uppenbarligen tycker att det är roligt så tänkte jag att det kan vara kul för dem båda om de kan hoppa nåt litet skutt ibland, så länge det inte skadar honom. Fast de här hoppomgångarna har blivit efter varann så nu tänkte jag reglera hur mycket och ofta det ska hoppas. Jag visste inte ens att hästen kunde hoppa, han brukar knappt vilja kliva över bommar på marken.
Men en gång varannan vecka kan väl kanske låta okej. Och så kan jag prata med medryttaren om att det bara ska göras något enstaka skutt så att han inte blir trött.

Min andra häst är för stor och förvild för medryttaren att rida på.

Jag skulle nog inte hoppa den alls. Om han reagerar på böjprov så är det väl onödigt att slita ännu mer på honom? Det finns så mkt annat man kan göra som hästar tycker är roligt. Så hoppningen är väl inte för hästens skull, egentligen?

Man kan ju också bara ta 1-2 språng tex i skogen eller om man rider på banan, så tycker hästen att det händer någonting men hinner inte bli trött eller sliten, typ 1 gång i veckan. Viktigt är ju också att hålla nere höjden. Hästen tycker säkert att 30 cm är lika kul som 50 och då kan man ju lika gärna ta det lägre för att spara på knäna.

Men om hästen, som du skrev, tröttnar efter 5-6 språng så skulle jag ta max 2 eller 3, annars är det ju inte roligt längre...

Försök att sluta hoppa innan han börjar vägra. 2 ggr i månaden kanske. Själv skulle jag inte hoppa honom alls men om det verkligen är nödvändigt är nog ett par gånger i månan lagom.

Jag ska prata med medryttaren. Även om hästen tycker att det är kul så kanske det ändå inte är så lämpligt. Det är ju ett kallblod,även om han inte är så hög,så han är ju tung i sig. Kanske kan vi på sikt testa om hon kan rida min stora häst på inhägnat område istället.
Synd när de tycker att det är kul båda två, men vi vill ju att gubben ska hålla så länge som möjligt.

Att inte hoppa ÄR ju egentligen det absolut bästa om man tänker på hästen.
Berätta gärna hur det går, om medryttaren kan ta sig an din andre häst :)

Nä, den andra hästen kan hon nog inte använda än på ett tag. Den kan inte ens hoppa ordentligt så det måste vi lära den först. Men eftersom jag har en väldigt bra medryttare så tänker hon först och främst på hästen och det är helt OK att undvika hopp och bara ta nåt enstaka skutt nån gång ibland. För att hästen ska tycka att det ärlika OK att inte hoppa var vi tvugna att plocka bort bommar och hinder för han laddade så fort han såg dem! :) Så roligt att han är en sån pigg och glad gubbe!!!

Kul att din gammelgubbe är så pigg. Min kompis familj har en NF på sisådär 24 bast, förra sommaren var han i grannbyn och hoppade en 30 cm clear round. Den gamla stöten blev alldeles till sig och betedde sig som en unghäst på tävlingsplatsen, i fornstora dar gick han uppåt medelsvår i både dressyr och hoppning. :bump: En liten tjej undrade storögt om den snövita herren som skuttade runt var en unghäst. :D
När han väl kom in på banan var det däremot ingen brådska, men runt kom de. Och det var nog riktigt riktigt roligt för honom. Det är också livskvalité.

Sv: Hoppa med gammal ponny

Jag skulle aldrig göra om det misstaget igen.. Min äldre häst "hoppade" jag när hon var 21 år gammal därför hon var (är) pigg och kry och hon verkade älska det. Dessutom är hon slittålig och är ingen inte en typ "porslinshäst".. Hindret? Det var endast ett litet skutt men det var tillräckligt för att hon skulle få gå i konvalicens drygt ett halvår innan hon började bli bättre på grund av att hennes böjsena inte klarade av trycket som de utsattes för.

Utan det misstaget hade jag kanske kunnat fått fler underbara år med trav och galoppturer, men efter det var endast skritt att tänka på. (Även om hon vill mer än så) Du borde kunna bedöma hur din häst känns, men jag skulle k a n s k e hoppa 1 gång i månaden om ens det.

hehe..bara för en häst börjar bli gammal så betyder det inte att dom blir trötta..min häst, som förr var lat o slö, har nu blivit ett krutpaket..o han är snart 21 år!!han är gladare o piggare än någonsin..dom gamla dom kan.. :rofl:

men för att svara på ditt inlägg så tycker jag att ni ska göra det ni funderar på, att inte hoppa hästen alls. Dt är ju dumt att slita ut honom i onödan o i förtid tycker jag. Och efter som han reagerar på böjprov o så oxå..tyvärr vet inte hästarna alltid deras bästa..så man får hjälpa dom på vägen :D ..fast han tycker det är kul så vill han ju till slut inte...han känner väl att även ifall han vill så orkar han inte..min älskling har ju försdlitning fram, därför hoppar jag inte honom heller..han har inte visat nåt på två år, men jag vill ha kavr honom så länge som jag kan, så då får jag skippa hoppningen..*suck*men vad gör man inte..;)
LYcka till med allt! :) /juzzzen

Alltså... Ni VET att hästen har problem med framknän, och att den börjar vägra efter ett par språng för att den får ont, och ändå fortsätter ni att hoppa den???!

Jag anser att den inte bör hoppas öht!!

jag skulle absolut inte hoppa honom alls!
Du skriver att han har slitna framknän och det märks på böjprov mm. Och det att han tillslut vägrar och hoppa alls. Nått är ju då fel!

"Hur ofta är lämpligt för att inte slita på honom i onödan?"

Hoppa honom inte..

Uthasego skrev:
jag skulle absolut inte hoppa honom alls!
Du skriver att han har slitna framknän och det märks på böjprov mm. Och det att han tillslut vägrar och hoppa alls. Nått är ju då fel!

"Hur ofta är lämpligt för att inte slita på honom i onödan?"

Hoppa honom inte..

Han hoppas inte! Det var en rolig överraskning att han tyckte det var roligt alls, men vi ansåg både jag och medryttaren att det inte var lämpligt även om hindrena var små och skutten var få. Det var ett tag sen jag la in tråden och sedan dess har han faktiskt inte hoppats en enda gång. Vi är glada att han visar en sån livskraft trots sin höga ålder och vi vill ha honom kvar så länge det går.

Kan tillägga att knäproblemen inte är något vi märker av, men han fick som sagt en anmärkning på knät redan då vi köpte honom för fyra år sedan och vi håller noga koll så att det inte blir problem.

Liknande trådar

Träning Jag är medryttare på en d-ponny -90. Då jag började rida henne hade hon stått/ridits sällan under några månaders tid så vi tog det lugnt...
Svar
18
· Visningar
2 067
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 291
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar