Sv: hööks sadel värd att köpa?
Grejjen med billiga sadlar är inte att det är sneda bommar och sånt.Utan att de görs i ett mkt billigt land.
Ist för att använda de finaste lädret och göra den av en känd verkstad så använder man 2:a hands sorterat läder till och med konstläder och tillverkar sadeln i china typ eller ett snarliknande billigt land.
Där kostnaden för att göra sadeln kanske är 600 kr bara.
Det finns bara 2 storlekar av sadel normal eller vid och det är allt, man kan inte specialbeställa saker som kortare kåpa eller längre osv.
så sadeln passar alltså få hästar oftast en typ av hästar
Men har man turen att sadeln passar just sin häst så gäller ju samma regler som om du skulle prova ut en childeric sadel..Sadeln skall passa
Jag hade supertur på mitt förra hbl och kunde ha hööks billiga allroundsadel den finns inte kvar då kostade den 1250 kr och passade min ekonomi perfekt som var utan jobb.
Den låg superbra på henne fram tills att hon vart gammal och inte reds så mkt och tappade alla ridmuskler.
Då fick vi gå över till bomlöst mot slutet!
Sadeln var rak i bommen inte snedsydd nada, sånt kan även hända dyra sadlar.
Så att tro att bara för man köpt en sadel för 35000 så kan inte sadeln ha varken sne bom eller va snedsydd är att lura sig själv rätt hårt.
Jag köpte en sadel för 15000 den var snedsydd och olika bossor bak och de räknar jag inte till en billig sadel.
Så man ska ALLTOD kolla igenom en nyköpt sadel innan man börjar rida i den så att bommen är hel och inte sned.Att inga sömmar är glömda att sys. Att bossorna är jämna så inte en är stor och en är liten.
Att sadeln inte är snedsydd.
OCH att saden SJÄÄÄÄLVKLART passar hästen
Är allt detta okej spelar prislappen inte ett jäkla siiit=)