Höns och vinteruppehåll

A

appe

Första året med höns och nu har de inte värpt sedan i höstas.
Folk säger att de har vinteruppehåll.
Ni andra som har höns hur länge gör era uppehåll?

Sv: Höns och vinteruppehåll

Det varierar ganska mycket, beroende på många olika omständigheter. Våra kör vanligen igång under perioden feb-mars, men även dec och apr (en gång) har förekommit.
I år har några redan börjat värpa, så vi får 2-3 ägg/dag sedan ett par veckor.

Man kan, med extra ljus, korta ner vilotiden och få "tidigare vår". Vi tillämpar den naturliga rytmen och använder alltså inte extralyse.

LIA

Jag har värphybrider (bruna lohman och vita leghorn) och dom verkar inte ha nått vinteruppehåll alls...:crazy:

Vi har lampa på under dagtid eftersom det dels är så lite ljus som kommer in i hönshuset, dels så är dagen så oerhört kort under vintern i Norrbotten att det inte känns bra att ha dem utan ljus.

De bruna verkar dessutom rugga nu, men fortsätter ändå lägga i stort sett varje dag :confused:

Så det där verkar variera...

MIna djur brukar ha vinteruppehåll från ca okt till jan-feb. Det beror på värme, ljus och foder. Rashönsen har gärna mer uppehåll än värphybriderna. Jag har haft båda och rashönsen har längre uppehåll. Har man värme, lampa 12-14timmar/dag och värpfoder så är det inte säkert att dom har uppehåll alls.

Våra höns har inget uppehåll, eller jo vissa men det är svårt att säga vilka av dom som vilar eller om dom bara inte lägger varje dag.
Inga värphybrider utan lite korsningar bara.
Har värmelampa och vanligt hönsfoder+spannmål, inge värpfoder alltså.

Lånar knapp..
JIPPI "radiochicken" har lagt årets första ägg.
Och svar ja, vi har namn på våra höns...Döpta efter personlighet.
Radiochicken umgås med resten av hönsflocken dagtid på nätterna vägrar hon.
Har bosatt sig nattetid i stallet och älskar att ligga på radion, därav namnet "radiochicken"
i40785892._szw425h320_.jpg

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej, nån som har gjort en egen vattenbehållare till ffa höns, med samma idé som den på bilden att man kan fylla på vatten uppifrån? Med...
Svar
7
· Visningar
585
Senast: Snövit
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
943
Senast: Luff
·
Kultur Funderar över den här tavlan som heter "Hönstavlan," och hänger på Gripsholms slott. Lovisa Ulrikas hovdamer porträtterade som höns och...
Svar
2
· Visningar
508
Övr. Hund Funderade lite på vart jag skulle lägga tråden men lägger den här på Hund och så får moderatorn flytta om den passar bättre någon...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar