Hon är ju såååå liten!

S

Sara87

Jag och min pojkvän bor i en tvåa och har två katter. Äkta exklusiva bondkatter!
De är båda honor, lika gamla (Födda i början på juni) men inte syskon. Teqila och Dooleys heter de. Nu är det så att T väger säkert 4 kilo medans D kanske väger... 1 - 1.3kilo! Hon är jättesmal, men inte mager utan bara... smal. De får Friskies torrfoder och även ibland kvalitetsblötmat.
Har provat en massa olika mat men hon äter lika lite av allt.Hon äter inte så mkt men mår jättebra, de leker som fan och är glada. Jag ger henne extra vitaminer ibland och givetvis är hon avmaskad.
Hon är inte så hög heller.. Bara Öronen som är stora!
Nån som har nåt bra tips på "förtjockningsmedel?
Tror ni det hjälper om hon kastreras?

Sv: Hon är ju såååå liten!

Är hon så ung behöver du nog inte oroa dig... Min lillfisa vägde inte ens kilot när jag fick hem henne och då var hon ca 3 månader. Nu är hon 9 och är normalstor. Kastrater brukar iof ha en tendens att lägga på sig men det är kanske lite tidigt att kastrera henne.

Är hon avmaskad?

oj gud vad klantig jag är, alltså hon är född i juni i fjol.. :angel:

Då kan du utan problem (med fördel) kastrera henne. När du ändå är hos veterinären med henne kan du ju fråga vet vad h*n tycker om hennes storlek:idea:

Har två hankatter, den ena väger 7kg och den andra 3,5kg. Båda är friska och i gott hull (den ena lite väääl gott kanske).

Alltså det jag ville säga (var nog lite otydlig) var att även om de är lika gamla och äter samma mat (som mina) så behöver de inte bli lika stora.
Men ja, 1,3kg låter lite lite för en vuxen katt. Men är hullet ok så.

pappas nya är vet, och hon tycker att så länge hon äter och mår bra så MÅR hon nog bra. Fast problemet är att hon tror att det blir svårt att kastrera henne, svårt att komma åt alla delar när hon är så liten.

Försök med torrfodret "Main Coon" från Royal Canin, det lägger mina katter på sig riktigt bra av.

Det går utmärkt att kastrera (och borde absolut göras så snart som möjligt om hon är över året!!!).

Min vet kastrerar from 12 veckors ålder, och storlekskravet beror inte på att det är svårare att kastrerar utan lite känsligare att söva ett litet djur.

Liknande trådar

Övr. Katt Nu har hon bott här i en månad och visar inga tecken på att bättra sitt beteende, så nu ber jag er om råd. Jag har en 16-17 veckor...
Svar
17
· Visningar
6 993
Senast: Zarro
·
Övr. Katt Har en 12 veckors kattunge (äkta bondkatt, mamma Stina och pappa okänd, så för att "glamma" till det lite så fick hon namnet Lily Allen...
Svar
10
· Visningar
1 632
Senast: Sol
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 975
Senast: Araminta
·
Q
Övr. Katt min katt blir bara fetare och fetare och äter som en jag vet inte vad. han har alltid haft fri tillgång på både mat och vatten (förutom...
Svar
4
· Visningar
1 218
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama