Holsteiner Verbands hingstar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare M_Q
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 357
M

M_Q

Var inne på Holsteiner Verband o kollade och fundera på hur man ser om hingsten end. får användas till holsteinerston? Läste någonstans här förut att vissa hingstar (som Contender tror ja man då diskuterade) är det "omöjligt" att få sperma från?
Kollade tex. på Cassini, det står breeding fee 1000 euro +MwSt (plus lite till) och det låter otroligt billigt för en sådan hingst tkr jag? Är han bara till för deras ston? (på Contender står det 1000 + 1000)
Hur fungerar det?

Sv: Holsteiner Verbands hingstar

På Contender som vi diskuterade stod det att det fanns vissa särskilda krav för betäckning. Det stod ej rakt ut att han endast var tillgänglig för egna ston på hans datablad så det är en berättigad fråga.
Skall kolla runt lite

Hej!

Det finns några Holsteinerhingstar som bara är tillgängliga för Holsteinerston där ägarna är medlemmar i Holsteiner verband och ett antal andra kriterier. Det är:

Contender
Calato
Corrado I
Caretino
Cassini I

Övriga går att få sperma skickad från.

Hej!

Det finns några Holsteinerhingstar som bara är tillgängliga för Holsteinerston där ägarna är medlemmar i Holsteiner verband och ett antal andra kriterier. Det är:

Contender
Calato
Corrado I
Caretino
Cassini I

Övriga går att få sperma skickad från.

Om inte jag misstar mig så är det dessutom så att det inte räcker med att vara medlem utan också att det selekteras hårt bland stona - bara de absolut bästa får gå till tex Cassini I (precis som du skrev).
Vi hade ett sto till salu för ett tag sedan (hon är såld så det är ingen reklam). Hon var efter Athlet Z - Fasolt och hade placeringar i 150 hoppning. Hon var dräktig med Cassini I. Vi tog kontakt med Holsteiner Verband för att disskutera villkor vid ombetäckning mm. De berättade då att stona får inte betäckas med dessa hingstar två år i rad. Så det var tji att låta henne föla i Tyskland och betäcka om med Cassini I innan hemfärd. De är tuffa i Holstein ;)

Mvh / Fia

Hej,

Jag vet inte riktigt vad som står på hemsidan, däremot så har jag hingststationeringskatalogen för 2007 hemma. I den hittar man informationen kring var hingstarna är stationerade och vilka villkor som gäller. Bl.a. hittar man där de hingstar som går under "sonderreglierung" som jag nämnde nedan. Dock hade jag fel i att Calato är där också. Han var det tidigare (när cöster's framgångar gjorde honom efterfrågad i Holstein), men tydligen inte i år. Övriga jag nämnde (Contender, Cassini I, Corrado I, Caretino) går dock under dessa regler, som i förkortad form är;

- de är bara tillgängliga för Holsteinerston där ägaren är medlem i Holsteinerförbundet.
- sedan finns specialregler kring att man ska ha använt en unghingst från förbundet året innan, lite kring ston med föl etc.

Om inte jag misstar mig så är det dessutom så att det inte räcker med att vara medlem utan också att det selekteras hårt bland stona - bara de absolut bästa får gå till tex Cassini I (precis som du skrev).
Vi hade ett sto till salu för ett tag sedan (hon är såld så det är ingen reklam). Hon var efter Athlet Z - Fasolt och hade placeringar i 150 hoppning. Hon var dräktig med Cassini I. Vi tog kontakt med Holsteiner Verband för att disskutera villkor vid ombetäckning mm. De berättade då att stona får inte betäckas med dessa hingstar två år i rad. Så det var tji att låta henne föla i Tyskland och betäcka om med Cassini I innan hemfärd. De är tuffa i Holstein ;)

Mvh / Fia

Precis, det finns villkor på att de inte får ha föl vid sidan med en av dessa "specialhingstar" och i vissa fall är det så att man tom. måste ha betäckt med en unghingst från förbundet året innan. Däremot så är det ingen selektering bland stona i övrigt, annat än att de ska vara intagna i huvudstamboken. Och undantag är det inte mkt för heller...

Since Contender’s progeny are so successful in international
competition sport, the restriction of 250 mares that normally applies in Holstein for insemination by one stallion, does not apply
to him.

denna text hittade jag i boken "Ausgewählte Hengste Deutschlands 2006 / 2007" där det står om Contender.
Undrar bara är hingstarna normalt tillåtna att betäcka endast 250 ston/år, eller gäller de endast "spec" fall?

Liknande trådar

C
Avel Många påhopp har gjorts angående hingstar som är bärande av OLW genen.En sak som gjort Sverige begränsade i sitt urval... 2
Svar
33
· Visningar
2 967
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka