Höger och vänster galopp

Egonson_

Trådstartare
Hästapållen har detta år lärt sig fatta galopp på röstkommando för både vagn och uppsuttet, men jag klurar lite på hur jag ska få till höger vs. vänster galopp. Nu väljer han vilken som, oftast vänster dock men han har båda. Har berömt just gångarten bara nu när han skulle lära sig.

Så, "hur kör man" för att renodla galopperna? Kör enbart på skogsvägar då det inte finns ngn ridbana som är tillräckligt stor och åkrarna är inte farbara än så kan inte ta hjälp av några hörn etc.

När jag rider tänker jag att ställa honom lite utåt och sen fattar jag för ytter+röst..

Jag har alltså inte hunnit börja träna detta än så men tänker om det funkar med att ställa utåt även i körningen, kan det vara något?

Sv: Höger och vänster galopp

I körningen ställer vi åt det håll som galloppen skall tas. Ställ åt höger för höger gallopp och lägg pisken på höger bog. Det funkar bra för oss. Dock brukar vi alltid fatta gallopp på en volt men du kanske kan fatta i en ssväng eller något liknande. När man ställer om (som i maratonkörning) så brukar hästarna göra gallopp ombyte själva eftersom de annars inte kan svänga snävt.

I körningen ställer vi åt det håll som galloppen skall tas. Ställ åt höger för höger gallopp och lägg pisken på höger bog. Det funkar bra för oss. Dock brukar vi alltid fatta gallopp på en volt men du kanske kan fatta i en ssväng eller något liknande. När man ställer om (som i maratonkörning) så brukar hästarna göra gallopp ombyte själva eftersom de annars inte kan svänga snävt.

Och jag gör precis tvärtom.
Vi är oftast ute på raksträckor och fattar galopp så vi har inga volter till hjälp. Jag ställer lite utåt istället för innåt och har pisken på "rätt" sida, dvs den bogen han ska flytta fram.
Det betyder att med utåtställningen får han plats att slänga fram rätt bog. När så galoppen är tagen så ställer vi åt rätt håll.

I början var det ganska kraftiga utåtställningar då balansen var dålig men nu är det mest en ganska osynlig men ännu nödvändig hjälp för honom. Han är bättre balanserad i ridningen och tycker nog mest att han kan ta den galopp han vill ute. Då blir det lite tydligare och lättare på det här sättet.

Ja viktigast är att det funkar :d sen får man kanske prova sig fram.

Om vi ställer vår häst utåt vid gallopp fattningen skjuter hon bara innebogen i såväl körning som ridning. Men om hon antingen är rakställd eller ställd innåt så kan man ha bättre kontroll på den där innerbogen.

Liknande trådar

Träning Jag är i akut behov av hjälp eftersom jag inte kan fatta höger galopp på min häst längre. Det har alltid varit en svag punkt för oss...
2
Svar
24
· Visningar
3 052
Senast: nullo-modo
·
Dressyr Nu behöver jag hjälp från er mycket rutinerade utbildare typ @tuaphua, @mooi, @fio etc då både jag och min tränare (även unghästdito)...
2
Svar
23
· Visningar
2 823
Senast: Magnum
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Jag har efter dressyrträningen häromdagen funderat över rakriktning. Jag har alltid haft lite problem med att få min häst lösgjord i...
Svar
14
· Visningar
2 204
Senast: Brille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama