Hög kvot i hösilaget - Vad ska jag tänka på?

lundsbo

Trådstartare
Har en mycket högre kvot i åt än vad jag brukar ha...

TS 63,6%
Smb protein 59 g /kg foder
Energi 6,6 MJ/kg foder

Tävlingshästar halvblod o fullblod.
Hästarna står på halm.

Blir de bara feta, eller?

Sv: Hög kvot i hösilaget - Vad ska jag tänka på?

Tycker inte att det ser så farligt höga värden ut.
Räkna om istället så hästarna kanske inte behöver fullt så mycket kraft foder. Minska i första hand på kraften innan du minska på hösilaget. Tänk också på att räkna på Ts (torrsubstansen) när du ger dom hösilaget. Det är alltså 63% som innehåller näring resten är bara vatten. Och grundregeln är minst 1kg ts/100kg levande vikt.

En lätt sida att räkna ut foderstat på är http://hippocampus.slu.se/ sen klicka på hästfoder. Rekomenderar den starkt. Det är där jag räknar ut min häst foderstat.

Lycka till!

Jag har inte räknat....
Men bara genom att titta på siffrorna så kan man tänka att du ska kunna täcka väldigt mycket av behovet Mj och smb rp genom hösilaget.

Om du räknar på foderstaten och lägger dom på samma Mj som dom är vana vid så borde det inte vara någon fara även om kvoten är högre än vad du brukar ha på hösilaget.

hur mycket halm äter dom?

äter dom mindre halm än 1/4 av govfodergivan så bör du kanske lägga till e.x krafft ponny och betfor (ponny för att den har högt MJ och lågt protein, dvs precis vad dina hästar behöver) även olja är bra då det innehåller "ren" MJ, 3,5 mj per dl..

Tack för Era svar!

Jag hamnar ganska mycket plus på proteinet men lite i underkant på energin. Fast de får ju både olja och betfor redan nu så det blir nog bra tillslut!

Tack för åsikterna!

Var så lite så!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
422
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
637
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 263
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar