Hög feber- lätt apatisk häst

Shudde

Trådstartare
Min 5-åring var superseg påväg in från hagen idag, väl inne var hon extremt hängig och ville inte äta. feber på 41,8 :crazy:..
Ringde ut vet som tagit blodprover, givit halv dos febernedsättande och ringer imorgon för att ge besked på "normala" blodprovet.
Hon är lätt ovillig till rörelse men ren i skritt, piggnade till lite av att komma ut och ville sen tom äta lite.

OM de första proverna inte visar ngt, bör man då alltid göra kontroll för anaplasma? Isf kan provsvaret inte komma förrän på torsdag, räcker det med att sätta in behandling då eller har man missat viktiga dygn?

Hade en ponny med akut debut av erlichios, men det var några år sen och jag minns inte riktigt hur gången var då, tror dessutom man behandlade under längre period då, har för mig att han gick med kanyl i 10 dagar, fick sedan en rejäl reaktion på antibiotikan och tappade all päls på bakbenen vilket ledde till konvalecens i ca 6 månader allt som allt..

Hon har haft flertalet fästingar, har dock varit snabb med att ta bort dem, men tyvärr bor vi mitt i anaplasmaland tydligen (östergötland..)

Sv: Hög feber- lätt apatisk häst

Min häst fick behandling mot anaplasma/erlichia 5-6 dagar efter första feberdagen förra året. Vet tyckte jag skulle avvakta febern för att se om det var nåt virus som isf. skulle gett med sig efter den tiden.
Hon behandlades i 6 dagar och har inte visat minsta spår av sjukdomen sen dess, tack och lov.

Min unghäst hade 41.1 och vi tog svabbprov i näsan och det var ehv-4 virus. Så det kan vara något sådant med när de har feber.

Ja vi avvaktar ju svaren på första provet imorgon, men skönt att veta att det går att avvakta ab-behandling till på torsdag om det skulle vara så illa..
Och vi som skulle på ft-kurs nästa vecka :(. Nu vågar jag ju inte ens åka upp till sthlm och fira midsommar, skulle tagit med hästen egentligen.. Det är roligt med djur.. :P

Febern sjönk kraftigt under natten, undertemp imorse men rejält vinglig, vid 11-tiden normaltemp (37,7) och fortfarnade lite okoordinerad. När jag kom efter jobbet vid 16 hade hon åter 41 grader, så nu har vi startat tetracyklin behandling, provsvar från sva kommer imorgon..

Febern sjönk kraftigt under natten, undertemp imorse men rejält vinglig, vid 11-tiden normaltemp (37,7) och fortfarnade lite okoordinerad. När jag kom efter jobbet vid 16 hade hon åter 41 grader, så nu har vi startat tetracyklin behandling, provsvar från sva kommer imorgon..

Låter precis som när min fd ponny fick akut Anaplasmos, skönt att du fick behandling så snabbt.

Hur gick det ? Fick ni provsvaren ?
Hur lång konvalescens räknar ni med ?

Min häst har nu haft lika hög feber som din (upp emot 41.2) i 5 dagar. (pågående sjukdom). Det går lite upp och ner, men för det mesta ligger han på strax över 40 grader.
I går blev han dessutom jättetjock i alla 4 benen.
Tyvärr kom Anaplasma-provet tillbaka negativ. Detta prov togs morgonen efter första indikationen på feber.
Han hade exakt samma 'sjukdom' förra året, till och med de svullna benen som kom efter 5 dagar stämmer överrens.
??
De hittade INGET på honom den gången heller och han tillfrisknade av sig själv.
Den här gången ligger han på över 1 hel grad mer i medeltemp och det känns inte helt ok.
Jag famlar i blindo och det verkar som att veterinärerna gör det samma. :cry:

Ja det visade positivt. Märkligt nog svullnade hon bak näst sista dagen på behandlingen, det gick dock ner med skrittpromenader för hand och efter ca 3 dagar.
Jag har tagit fasta på gylles råd angående febern och hon har nu successivt vants in igen på gräs (magen blev lite halvkass av behandlingen, hon får fortfarande probiotika i lite förebyggande syfte) och går from i måndags hela dagarna i stor hage, hon får vila nu helt 4 veckor, 2 veckor from i helgen dygnet runt på bete så får hon vara lite unghäst också, sen sätter jag igång igen i början på augusti (med skritt, kommer nog behöva jobba henne mycket från marken också med tanke på hur mycket hon tappat över ryggen) och hoppas allt känns bra. Har tittat på när hon flashar i hagen och hon ser riktigt riktigt fräsh ut, så det är bara låta kroppen återhämta sig i lite lugn takt nu.

Provet togs på måndagen, på söndag eftermiddag var hon garanterat feberfri men kändes lite loj att rida, men inte mer än "varm dag, mätt mage"-loj. De nya analyserna visar väl korrekt svar oavsett när provet tas jämfört med titerprov?

Hoppas din häst piggar på sig.

Senast ändrad:

Jo, proverna skall tydligen vara väldigt korrekta nu för tiden. Det är därför det hela förbryllar veterinärerna.
Han går fortfarande upp och ner i temp. Har varit normaltempad från morgonen och hela dagen fram till kvällen då den stiger till 40 grader och mer än så. Det har varit så nu de senaste två dagarna.
Vet. tyckte vi skulle sätta in antibiotika om febern steg över 38.5 (vilket den gjorde i går kväll), men eftersom han nu på morgonen återigen är normaltempad så avvaktar vi igen.
Nya prov blodvärden som togs i går visade kraftiga försämringar på alla punkter (inte så konstigt, det är ju något på G).
puh.
Skönt att din häst har repat sig. Jobbigt när det är en pågående process.

Jo, proverna skall tydligen vara väldigt korrekta nu för tiden. Det är därför det hela förbryllar veterinärerna.
Han går fortfarande upp och ner i temp. Har varit normaltempad från morgonen och hela dagen fram till kvällen då den stiger till 40 grader och mer än så. Det har varit så nu de senaste två dagarna.
Vet. tyckte vi skulle sätta in antibiotika om febern steg över 38.5 (vilket den gjorde i går kväll), men eftersom han nu på morgonen återigen är normaltempad så avvaktar vi igen.
Nya prov blodvärden som togs i går visade kraftiga försämringar på alla punkter (inte så konstigt, det är ju något på G).
puh.
Skönt att din häst har repat sig. Jobbigt när det är en pågående process.

Svarar mig själv.. han fick första antibiotikabehandlingen precis för en timme sedan.

Det kan inte vara något hästen har ätit i hagen? Med tanke på att det fanns förra året också tänker jag? Allergireaktion, förgiftning eller insekter/orm? (idé-bombar ifall ni inte redan uteslutit såna saker)

Det kan inte vara något hästen har ätit i hagen? Med tanke på att det fanns förra året också tänker jag? Allergireaktion, förgiftning eller insekter/orm? (idé-bombar ifall ni inte redan uteslutit såna saker)

Många tack för ide-bombningen. Allt tas tacksamt emot. Vi famlar i blindo.
Ormbett - Ingen svullnad någonstans (förutom i alla 4 ben efter 5 dagar)
Insekter - borde vara några svullnader ? han har inte några tecken på det. Är inte (har iaf inte varit) känslig mot insektsbett alls.
Förgiftning har jag frågat om ett par gånger men han påvisar tydligen inte alls sådana symptom, lever- och njurvärden är helt ok.
Jag funderade också på om han hade ätit något på betet, borde inte andra hästar drabbas också? Han står inte heller på samma plats som förra året (9 mil däremellan).
Allergi? Jo kanske, men mot vad ? (Vi har inte hunnit börja använda insektsmedel, fodret är inte bytt, inga täcken används, ingen ny utrustning).
Kan han ha fått diabetes ? Någon som vet vilka symptom det ger ?

Det jag funderade på med allergi och/eller insekter är att du kan ha en överkänslig häst, något som de andra inte reagerar på? Insektsbett ger ofta svullnader, men den lokala svullnaden kan ju så att säga försvinna när hela benet svullnar upp så att säga.

Ett litet sår eller annat på en överkänslig häst som går i hög växtlighet som den inte tål kan absolut svullna upp om alla fyra ben. Samma sak om den ätit nåt som den inte tål men som de andra hästarna kanske inte äter eller tål bättre. Ett visst stadie i en ört kan påverka innehållet i växten dessutom, t.ex. högre halter av ämne X under blomning. Fotosensibilitet orsakad av t.ex. Johannesört skulle kunna vara en sån sak. Det syns inte alltid på njur och levervärden. Finns det några förändringar i huden?

Diabetes/IR/Cushings ger inte feber vad jag vet men det finns många experter på det området här inne som säkert kan ge bättre svar eller om du letar i gamla trådar.

Han fick ett par veckor innan utbrottet några sår i öppningen av näsborrarna av någon konstig anledning. Begrep inte var det kom ifrån eller vad det var. 2 andra hästar i stallet hade samma sak. Små blåsor som sprack upp. Dessa har dock läkt helt.
Detta har jag faktiskt helt glömt bort att nämna för veterinären.

Några dagar innan första upptäckta febertoppen fick han också sår på båda sidorna av svansroten. Hade en idé om att han hade blivit överkänslig mot svanskappan (syntet) nu när det är varmt ute.
Veterinären trodde inte att såren vid svansroten hade något samband. (Han är liksom fortarande bullig omkring området, inga öppna sår längre, men huden är avskrapad där såren fanns tidigare).

Det finns en teori till som handlar om att vi har varit ute och ridit/kört på ett fält med hög vegetation. (Ligger i träda och vi har tillåtelse att vara där) Sambon upptäckte hjulspår på fältet och vi börjar fundera om på om de har sprutat där ute .. :crazy:

Har som sagt luftat förgiftningssteorierna med veterinären men de hävdar att sådant skall visas på lever- och/eller njurvärdena och att symptomen inte alls stämmer.

Nu är vi inne på andra dosen Tetracyklin och han är mycket bättre. Ingen feber och svullnaden i benen är på väg ner.
Har hört att de bör få MINST 7 dagars behandling för att det annars kan komma tillbaka ??? Min veterinär vill ge i 4 dagar.

Som sagt har vi ännu inte påvisat att det är Anaplasma. Blir det inte bättre så måste han in på kliniken för vidare undersökningar. Har någon hört något fall av Anaplasma där de inte fick positivt provsvar men där det visar sig att de har antikroppar sen ?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka