Höftledsartros

A

Alligator

Kan man rida med höftledsprotes?

Hej!Har nyligen blivit höftledsopererad efter en jobbig tid med artros, mycket värktabletter och mycket haltande. Har fått helt ny led insatt och nu undrar jag om det är nån här som har erfarenhet av ridning med höftprotes. Läkaren förbjuder inte det, men rekommenderar det inte heller precis. Det hade varit kul att höra åsikten från nån som provat på. Har inte ambitionen att tävlingrida, utan bara ute efter härliga skogsritter på mitt mysiga kallblod. Vill inte sluta rida.....

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan man rida med höftledsprotes?

jag har inga proteser men känner en galning som har dubbelprotes...

tydligen gamla också..hon rider glatt in sin unghäst fastän hon är -omfattade funktionshindrad-m bla bortfall i händerna o stel överallt
sitter i elrulel dessutom..

det har gått hur bra som helst och ridning me d protes tror jag inet är några prblem,det är avfallningsgrejen som är det...
vilket honsluppit-hittills...

Inga smärtor av protesen,men hon är stelnad i en sits där hon inte kan anvädna stigbyglarna..jagskulel tro att om du bara håller rörsligheten uppe så kan du väl funegra ungefär som vanigt,det är ju hela idén med protes..

Och dte är så mycket som läkarna inte behöver veta så..

Thina

Sv: Höftledsartros

En mig närstående har dubbla höftledsproteser sedan några år, och hon rider/känner sig bättre än någonsin. Hennes läkare, själv ryttare, menade att det bara är att vara som vanligt när det gäller ridningen.

LIA

Klart du kan rida!

Se upp med för mycket böjning/inåtrotation bara :)

Cilla,
ortoped

haha

när jag skrev det där så tänkte jag att
"bara nu inte Cilla ser det här,flr då får jag väl fan för att promota att förstöra dyra proteser"

och så skrev du attdte var ok!

Cilla,duär frän du..:)

Thina-van vid-arga-läkare,men dte beror kanske på vad man gör;)

Tack för era svar! :bow: Det är skönt att höra att jag inte är tvungen att sälja min ögonsten och börja samla frimärken istället!! :rofl:
Även om läkaren inte var negativ så känns det bra att få synpunkter från flera, som vet! :banana:
Kram på er!

Inga problem bara man är klok är min erfarenhet, som dock inte gäller mina egna höfter (som är så fina så;) )

Det är väl vid av och påsittning som det skulle kunna vara liten luxationsrisk, inte vid själva ridningen. Och vad tusan - man lever bara en gång. Om dina höfter inte håller tills du är 90, så har du ju iallafall fått göra deet du vill och det du älskar just nu och säkert för många år framöver. Kanske skulle protesen hålla säj 5 år till - vad gör det _då: ?? Man ska leva medan man är ung, tids nog får man hålla sig i stillhet.

av och påstignig är ju busenkelt fixat om man bara gör en ramp hög nog
kan man gå så blr det ramp med steg upp..är man sedan i höjd så man bara kan lägga över benet så blir det minimal belastning på höfterna

har för mig dessutm at det är en perosnmed höftproblem som rider i damsadel,så allt går..man skal bara fundera ut hur..

Thina

En hopfällbar trappstege, typ hög, är en annan variant. Bekvämt både upp och ner.
Som skrivits tidigare är det märkligt, att inte alla använder sig av något att stå på, i st f att häva sig upp i sadeln, utsättandes både sig själv, häst och sadel för obehag. :confused:

LIA

Äh, jag är ju inte bara läkare utan även ryttare.

Undrar om det var Gehnäll Persson eller nån annan - i vilket fall lär någon ha vunnit SM i dressyr med dubbla höftledsproteser.

Kan man inte byta ut dom om dom inte funkar, eller får man bara en chans av landstinget??

CillaW skrev:
Äh, jag är ju inte bara läkare utan även ryttare.

Undrar om det var Gehnäll Persson eller nån annan - i vilket fall lär någon ha vunnit SM i dressyr med dubbla höftledsproteser.
--------------------
hej dr,vet du att genhäll person red en dressyr häst som heter ,eller hette Arkant,jag ,vi red honom i surahammar,s ridskola för hur många år sedan som helst.på kandar vilken känsla det var man svävar fram på små lätta moln,under bar himmel nr7.
f.d. u -sköt. mvh häst kramar . :banana: :love:

Korven skrev:
Kan man inte byta ut dom om dom inte funkar, eller får man bara en chans av landstinget??
hej det blir svårt, men ställ dig i kö för operation ,landstinget och politikerna spar pengar,vad jag vet . men kolla alla sjukhus var det är bäst möjligheter.svårt att svara dig på rätt sätt .men detta är bara
enligt radio och tv , och media,men oxå vad jag hört hört,du måste ta en konsult med din egen doktor. :banana: :confused:

CillaW skrev:
Klart du kan rida!

Se upp med för mycket böjning/inåtrotation bara :)

Cilla,
ortoped

Vad kan hända vid böjning/inåtrotation? Jag har hört att höftleden kan hoppa ur led, är det någon större risk vid ridning?

Jag kommer förmodligen inom den närmaste framtiden få en ny höftled, och blir så glad att höra att jag kan fortsätta rida. Min läkare har jag inte ens vågat fråga, han tycker att ridning är onödigt och dumt...

Soleil skrev:
Vad kan hända vid böjning/inåtrotation? Jag har hört att höftleden kan hoppa ur led, är det någon större risk vid ridning?

Jag kommer förmodligen inom den närmaste framtiden få en ny höftled, och blir så glad att höra att jag kan fortsätta rida. Min läkare har jag inte ens vågat fråga, han tycker att ridning är onödigt och dumt...

Ja, om man opererar på det vanligaste sättet, med bakre snitt, kan höftleden hoppa ur led vid överdriven böjning och inåtrotation. Det kanske inte händer vid ridning, men jag kan tänka mig att man kanske får hitta ett alternativt sätt att sitta upp.

Korven skrev:

Du menar om ens nya höftleder inte funkar?

Det kan finnas många anledningar. Om det är mekaniska skäl eller slitage eller lossning (man cementerar fast protesdelarna, och i bland kan de lossna), och man bedömer att det finns goda chanser till förbättring med en operation (en s k revisionsoperation), så är det klart att man får en sådan.

På min klinik har vi f ö sex veckors väntetid för en (vanlig) höft- eller knäprotes.

Senast ändrad:

I mitt stall finns en tjej med höftledsprotes, hon rider än men är givetvis rädd om sig, sitter upp från pall och låter omdömet vara med i allt hon gör. Hon har en lugn och snäll äldre häst som hon litar på.

mvh
Lejonelle

Jag satt upp på pållen 7 mån efter min höftop och det gick SUPERBRA! Men för min del funkar det bäst med westernsadel efter op, känns behagligare i höften. Men, det är ju bara att testa sig fram. Ge inte upp, till våren/sommaren kan du säkert rida igen!!

Jag vet att det är ett tag sedan tråden var aktiv men det är så sällan jag befinner mig här så nu svarar jag nu i alla fall.

Det är jag som är galningen med elrulle mm :crazy:

Jag har proteser i båda höfterna, båda knäna, stelopererade fotleder och inte mycket handstyrka att skryta med men med lite pyssel med utrustning osv så så går det faktiskt alldeles utmärkt att rida. Särskilt sen jag kom på westernridningen och dess fördelar (sadel, red barbacka innan eftersom jag inte kan sitta i en engelsk sadel, mer sits – mindre tag i tyglarna osv).

Mina höftproteser är nu 20 år och det funkar jättebra, fast jag rider utan stigbyglar men det beror mest på knän och fotleder. Tror i och för sig att det också ger en något mindre risk för luxation. Jag sitter upp från ramp och jag är trots vad Thina tror/tycker ganska mesig nuförtiden. Ja, jag startade min unghäst själv, men jag har ju köpt en quarter för att få ett coolt huvud och jag har lagt ner mycket tid på markträning innan jag satt upp osv.

Han har faktiskt bara bockat med mig en enda gång :angel:

Kom en bit från ämnet nu, mina höftproteser är inte cementerade utan av en en typ som heter PCA-protes och som istället är alldeles knottrig och "växer fast". Vet inte om det har någon praktisk betydelse men jag är i alla fall väldigt nöjd med mina stålhöfter :love: de gör inte ont, det gjorde de jag hade innan (originalet alltså), väldigt...

Verkar som om westernsadel är att föredra. Är det nån speciell modell eller sort som funkar bäst, ni som provat? Har en Tinkerhäst som är ganska kort och bred, med endast lite manke. Jag blir mer och mer sugen på att komma upp isadeln igen. Skall försöka lösa det här med ramp eller pall, (kanske typ ett mjölkbord med trappa??) och förbereda tills det äntligen är dags. Har också fått en ocementerad protes, verkar läka bra, försöker vara flitig med sjukgympan/styrketräningen så att alla odds skall vara bra. tack vare era inlägg här på forumet blir jag allt positivare och mer övertygad om att iaf prova. Kan andra så borde ju jag oxå klara det...Jag längtar!!! :banana: Hur länge bör man/har ni väntat?

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 594
Senast: bellala
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 439
Senast: mackan
·
Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 508
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 288
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka