Hövärden.

B

bronze

Hej allihopa!

Jag har fått min analys nu och fattar inte ett smack!
Finns det någon vänlig själ som kan räkna åt mej eller
ta sig tid att förklara hur man ska få ihop en foderstat
som ger en sund och välmående häst?


Resultat/kg Torrsubstans

Torrsubstans 84,0 %
Råprotein 96 g/kg
Sm. råprotein 59 g/kg
Omsättningsbar energi 8,3 MJ/kg
Kalcium 4,8 g/kg
Fosfor 2,4 g/kg
Kalium 28,1 g/kg
Magnesium 1,1 g/kg

Resultat/kg Foder

Råprotein 81 g/kg
Sm. råprotein 50 g/kg
Omsättningsbar energi 7,0 MJ/kg
Kalcium 4,0 g/kg
Fosfor 2,0 g/kg
Kalium 23,6 g/kg
Magnesium 0,9 g/kg

Mina hästar är såhär:

D-ponnyer.
Heta.
En svårfödd, nätt i kroppen - behöver bygga muskler.
En lätt/normalfödd, lite krallig men inte grov.
Tränas ganska hårt varje vecka.
Går i stora hagar flera timmar varje dag.

Vill helst att de ska äta så mycket grovfoder som möjligt!
Är öppen för de flesta olika fodersorter, men helst inte havre
då de blir väldigt springiga och energin går rakt upp i skallen
på dem om det blir för stora mängder!

Jag sökte i forumet innan jag skrev för att slippa besvära men när jag själv försökte räkna på foderstaten blev det inte bra alls :confused:

Tack till alla som är snälla och hjälper till! :bow:
 
Sv: Hövärden.

Jag kan hjälpa dig men jag behöver veta vad de står på för foderstat idag så jag kan se hur de ligger i mj och smrp och dess kvoter.
mvh Maria
 
Sv: Hövärden.

Jag kan glädja dig med att säga att ditt hö har en väldigt bra KVOT, (7.1) och du kan enbart ge det och inget kraftfoder - idealiskt! :)
Bara mineraler behöver tillsättas - antar jag - har ej räknat men det brukar behövas för det allra mesta.
Det kan du blanda i LITE betfor (100gram) så får de lite skrammel i krubban också!

Hoppas någon annan orkar räkna hur MYCKET du ska ge av höet... :smirk:
 
Sv: Hövärden.

klurat lite...
Räknat på behoven först enligt tabellerna. Antog att de väger ca 400 kg var. Kan det stämma? Svaret blev då så här: 67,5 Mj, 405 smrp, 25,8 Ca, 16,8 P och 10 Mg. Detta är alltså vad de behöver. Jag har räknat behoven baserat på Ponny dvs lättfödd men dina ponnyer kan ju ha ett högre näringsbehov. För Normalfödd blir behoven 70,5 Mj, 423 smrp, 27 Ca, 18 P och 10,5 Mg. För svårfödd blir behovet 75 Mj, 450 smrp, 29 Ca, 19 P och 11 Mg. Behoven för alla tre kategorierna är inklusive medelhårt arbete!

Om du ger 10 kg hö, 1,5 mått fosforbalans och 1,5 mått biomag så blir det 70 Mj, 500 smrp, 40 Ca, 24 P och 14 Mg. Kvoter: Smrp/MJ=7,1 Ca/P=1,6 Ca/Mg=2,8. Om du vill ge 1 hg (torr vikt) betfor eller Fibergi att blanda pulvret i så tillför det ca 1 Mj och 7 smrp vilket är försumbart...

Om du vill ha ner kvoten på smrp/Mj så ge 9 kg hö, 1,5 kg halm, fosfor och biomag enligt ovan samt att du även här kan ge 1 hg betfor eller Fibergi bas att blanda pulvret i. Det ger: 72,3 Mj, 463,7 smrp 37,6 Ca, 23 P och 13,5 Mg. Kvoter: Smrp/MJ=6,4 Ca/P=1,6 Ca/Mg=2,7.
//marti
 
Sv: Hövärden.

Tack!

Ca 400 kg stämmer bra.
Jag tycker att det låter toppen med så stor andel grovfoder gentemot kraftfoder.
De där med halmen, kan jag öka den utan att det blir stor skillnad i kvoter & balanser?
Den ena hästen har ett rel. stort tuggbehov och blir lugn när hon har något att äta
och pyssla med.
 
Sv: Hövärden.

Mer halm sänker smrp/Mj-kvoten. För normalhästen är kvoten 6 dvs 6 smrp per Mj. Halm innehåller egentligen bara 4-5 Mj per kilo och inget annat.
//marti
 
Sv: Hövärden.

Resultat/kg Foder

Smb. råprotein 50 g/kg
Omsättningsbar energi 7,0 MJ/kg
Kalcium 4,0 g/kg
Fosfor 2,0 g/kg
Magnesium 0,9 g/kg

Dessa siffror är är det man använder i en foderstatsberäkning...de andra behöver du inte använda dig av eller lägga större vikt vid.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 069
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 653
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Skulle behöva hjälp med att räkna om följande till mg/g per kg TS. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig här? :) Har väldigt svårt...
Svar
4
· Visningar
720
Senast: fourlegs
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 930
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp