L

Liljan80

Hur länge kan man räkna med att en öppnad bal håller sig bra?
Hur mycket ger ni era hästar av hösilage? (Skriv gärna med viken TS det är)

Vad kan vara extra bra att tänka på när man fodrar med detta isf hö?

Kan inte ha hö till hästen pga hosta så nu behöver jag veta så mycket som möjligt om hösilage.
 
Flera faktorer påverkar hur länge en silagebal kan vara öppnad och fortfarande vara ok. Bl a vädret, ju varmare desto sämre hållbarhet. Ett torrare silage brukar hålla lite längre. Viktigt är också hur den öppnade silagebalen förvaras.
 
Väldigt olika. Varierar från 3-10 dagar (det senare endast om hösilaget har hög ts halt och förvaras vid låga temperaturer (dvs funkar endast vintertid). Har det en ts halt på runt 50 % kan du räkna med att balen är fräsch i ca 3 dagar sommartid, 5 dagar höst/vår och en vecka eller mer när det är minusgrader.
 
Hur länge kan man räkna med att en öppnad bal håller sig bra?
Hur mycket ger ni era hästar av hösilage? (Skriv gärna med viken TS det är)

Vad kan vara extra bra att tänka på när man fodrar med detta isf hö?

Kan inte ha hö till hästen pga hosta så nu behöver jag veta så mycket som möjligt om hösilage.

giva:
TS = 60% ~ 1,7 kg/100 kg häst
TS = 50% ~ 2 kg/100 kg häst
TS = 40% ~ 2,5 kg/100 kg häst

hållbarhet:
3-4 dagar i normal stallteperatur på 15 grader..
vid varmare väder håller det 1-2 dagar
och kallare 4-6 dagar.. ibland ännu längre beroende på TShalt.

ska du bara ha till en häst så satsa på mindre balar.. 25-35 kilosbalar om du ska ge 7-9 kg silage om dagen
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 520
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 181
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
764
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 974
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp