M

malört

När man öppnar en hösilage bal för användning, tar man av all plast?? Jag har 50 kg balar som bör räcka 3 dar åt gången. Ska jag ta bort all plast på en gång eller öppnar jag bara ena ände o tar av. Varje bal kommer att tas in i stallet vid nyöppnandet. och i vinter kommer jag att ta in dem vart efter så att de hinner tina först innan jag öppnar. Hur gör ni och vad ska man göra? :confused:
 
Spelar ingen roll om du öppnar hela och tar bort plasen eller om du öppnar en bit i taget. Det känns på lukten om det är dåligt och skulle det vara mögel så syns det rätt väl. Du kan ju öppna upp balen och sprida ut hösilaget så att det kan torka, då håller det sig lite bättre. Tror inte att det är någon fara, det är ju trots allt 50kg balar så dom är rätt lätthanterliga. Lycka till :)
 
Jag rekommenderar dig att lägga upp balen på en pall (för att slippa risken att få in sånt som sopas), skära upp runt om och ta bort plasten (behålla plasten i botten). Dela på kakorna så luft kommer åt att torka materialet. Då minskar du risken (som är liten men befintlig) att balen hinner ta värme och bli dålig. Det som händer är att den torkar, glöm inte att vända runt lite i det varje dag, då håller du också god koll att det inte kommit in jord eller kadaver i balen (det vet du redan innan du börjar fodra, annars finns risken att du fodrat halva balen innan du upptäcker att det ligger delar av en fågel i den baldelen du inte rotat runt i).
 
Vi tar bort all plast och sedan står balen (rundbal) på en pall.

Våra balar väger c:a 500-600 kg och går åt på 4-6 dagar (vi har 10 hästar i stallet och de får även hösilage ute).

Problem med att tina har vi inte eftersom vi har hösilage och det fryser inte på samma sätt som t.ex ensilage. Är balen hel så brukar hösilaget inte vara fruset.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
740
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Funderade på hur det funkar med hösilage, om man tar såna stora ball, men inte plastar in dom. Hur blir hållbarheten och kvalite på höèt...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 098
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 588
Senast: Lhas
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 913
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp