hösilage till dräktigt sto?

A

anja

Har hört att det är risk för att stoet kastar? Är det om det finns botulismbakterier, eller beror det på något annat? Finns det några nackdelar att ge hösilage, bortsett från den "vanliga" risken för botulism?

Vi ska börja ge hösilage i vårt stall, men nu har jag hört från flera håll att jag bör låta bli att ge det till mitt dräktiga sto... Jag vill absolut inte vaccinera nu när hon är dräktig heller, så jag är lite villrådig... vill ju inte riskera något.

Vilken ts-halt bör hösilaget minst ha för att det ska vara helt ofarligt?
 
De flesta större stuterier använder hösilage till sina avelsston - varför skulle hösilage göra att stona kastar?

Det går inte att säga att ett hösilage är ofarligt pga ts-halten. Men man brukar säga att ts-halten ska överstiga 40% för att vara bra för hästar.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 993
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 483
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 134
Senast: Andersson
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 367
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp