Hösilage=orolig

Apollo

Trådstartare
Vi måste hastigt flytta vår häst igen pga av otrivsel.
På det nya stallet så finns det bara hösilage. Nu är jag orolig för allt jag läst om fång och kolik och annat hemskt.
Kan nån lugna mig i min oro. Hur lång övergång måste jag ha är det som när man byter hösort ungefär. Om jag ger 8 kilo nu hur mycket är det omräknat i hösilage om ts-halten är 50 i hösilaget?? Tack på förhand. :)
 
Jag tror att man helst ska ta 4-6 veckor för övergångar så... men om jag ska vara ärlig så har vi nog oftast gjort det på ett par :o och det har gått bra... Det beror väl mycket på hur känslig hästen är.. ibland kan de bli lösa i magen ett tag, tror att det bla beror på att det liksom blir mer vatten i det de äter..
Men hösilage är jättebra och gott för hästarna, det behöver du inte oroa dig för, bara det är av bra kvalitet och hanteras rätt..
Hmm.. ts är väl i procent.. eller? inte riktigt säker, men då ska du nog ge ungefär dubbelt så mycket hösilage... men.. bäst att någon annan svarar på det där som är stensäker ;)
Lycka till!
 
Sök på hösilage här på forumen så finns det massor av svar ang. hösilage i alla tänkbara former...
 
Hösilage är jättebra foder, jag tycker inte du skall vara orolig.

Ett grovfoderbyte bör ta minst två veckor, har man längre tid är det ingen nackdel.

Titta på grovfodrets näringsinnehåll för att se hur mycket din häst behöver - förutsatt att du täckt behovet av torrsubstans. 50 % ts halt = minst 2 kg hösilage per 100 kg häst och dag.
 
Jag hade samma funderingar i våras då jag flyttade till ett stall med endast hösilage som grovfoder. Min häst hade aldrig ätit detta förut så jag tog med mig ett par höbalar från det gamla stället för att blanda och successivt öka hösilagegivan. Detta hände: Efter 2 dagar "ratade" min häst det gamla höet och åt endast hösilaget. Jag fick helt enkelt kasta bort höet och hoppas på det bästa. Han fick varken diarré eller kolik.
Jag har även hört om hästar som klarat hösilage bra under våren men inte alls på hösten vid installningen. Hästar är väldigt olika vad gäller känslighet så det är nog bäst att alltid vara försiktig vid foderomställningar.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag ska försöka fatta mig kort. Vi är separerade sedan drygt 8 år. Barnen bor 50/50, gemensam vårdnad. Barnen är skrivna hos mig. Vi...
2
Svar
26
· Visningar
5 518
Senast: nyttnick
·
Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 139
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 832
Senast: gloiredor
·
Foder & Strö Har min 8 åriga gotlandsruss på ett lösdriftsstall med hösilage och är i valet och kvalet att släppa i hage med fri tillgång. Har pratat...
2
Svar
20
· Visningar
1 746
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp